یک هیئت از دولت افغانستان با مقامات دیوان کیفری بین المللی درباره جنایات جنگی گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دیوان کیفری بین المللی اعلام کرد فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین المللی در خصوص ادعا‌ها درباره بروز جنایات جنگی در افغانستان با وزرای افغان دیدار کرد.

بر این اساس، دیوان کیفری بین المللی در بیانیه‌ای اعلام کرد هیئتی ویژه متشکل از وزیر امور خارجه افغانستان و وزیر دادگستری این کشور جمعه عازم دیوان کیفری بین المللی شد و گفتگو‌های ثمربخشی با دادستان این دیوان داشت.

دیوان کیفری بین المللی مارس ۲۰۲۰ در دادگاه تجدید نظر با آغاز تحقیقی درباره جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان موافقت کرد. این ادعا بیشتر مربوط به جنایات جنگی آمریکاست. دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا ماه سپتامبر فاتو بن سودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی و مسئولان دیگر را تحریم کرد.

با این حال، جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا این تحریم‌ها را در ماه آوریل لغو کرد. پس از آنکه کابل مارس ۲۰۲۰، از دادستان دیوان کیفری بین المللی درخواست کرد این تحقیق را به تأخیر بیندازد، گفتگو‌های روز جمعه برگزار شد.

براساس اساسنامه رم، دیوان کیفری بین المللی، که سال ۲۰۰۲ برای قضاوت درباره وخیم‌ترین جنایات جهان ایجاد شد، جایگزین قضاوت‌هایی که در دادگاه‌های هر کشور انجام می‌گیرد نمی‌شود. دیوان کیفری بین المللی تنها در صورتی وارد عمل می‌شود که این دادگاه‌ها قادر نباشند به وظایف خود عمل کنند.

دیوان کیفری بین المللی اعلام کرد این مذاکرات «امکان می‌دهد تا از روندی که مقامات افغان می‌خواهند برای دادگاهی کردن عاملان جنایات جنگی انجام دهند یا در نظر دارند مطلع شد».

بن سودا گفت: پس از چندین دهه درگیری و خشونت، مردم افغانستان شایسته قضاوتی ملموس و بی وفقه هستند. بی صبرانه منتظر هستیم تا گفتگو‌ها با مقامات افغان را دنبال کنیم تا مشخص شود چگونه دستگاه قضایی می‌تواند بهتر در خدمت مردم باشد.

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان گفت «این نشستی تاریخی و بسیار سازنده بود. هیچ جرمی بدون مجازات باقی نمی‌ماند». فاتو بن سودا ماه ژوئن این سمت را ترک می‌کند و کریم خان، وکیل انگلیسی و کارشناس حقوق بشر جایگزین وی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار