تلخی مزارع شیرین با ویروسی نابودگر / مزارع جالیزی چراگاه دام شدند + فیلم

کشاورزان کریتی امسال جالیزی برای برداشت ندارند و بیماری ویروسی، تمام مزارع خربزه و طالبی این منطقه را از بین برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بیماری ویروسی، امسال به جان مزارع شهرستان طبس افتاد و خسارت سنگینی را به کشاورزان جالیز کار وارد کرد.

دو روز پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن کشاورز روستای کریت از نابودی مزارع جالیزشان گفته بود و از جهاد کشاورزی به دلیل اطلاع ندادن بیماری ویروسی گله کرده بود.

این کشاورز که به گفته خودش امسال محصولی برای برداشت ندارد، به خبرنگار ما می‌گوید: تمام مزارع جالیز کریت از بین رفته است؛ سال‌های گذشته ده‌ها تن خربزه از این روستا روانه شهر‌های مجاور و سایر استان‌ها می‌شد، اما امسال همه محصول نابود شده است.

او بیان می‌کند: محصول امسال ما فقط به درد خوراک دام می‌خورد و با وجود این که بار‌ها به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم و سم پاشی و کود را هم انجام دادیم، اما از کارشناسان جهاد کسی به روستای ما نیامد تا ما را مشاوره بدهد که چگونه با این بیماری ویروسی مبارزه کنیم.

رعایت نکردن آیش و تناوب کشت، عامل انتشار ویروس 

به دنبال انتشار گلایه کشاورزان کریتی در فضای مجازی، مسئولان جهاد کشاورزی طبس با حضور در مزارع روستای کریت، موضوع را از نزدیک بررسی کردند.

بخشایی مدیر جهاد کشاورزی طبس با اشاره به خسارت نسبتاً شدید به مزارع جالیز به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: با توجه تشخیص اولیه کارشناسان، این بیماری ویروسی در مزارع خربزه شهرستان، به خصوص در روستای کریت شدت بیشتری داشته و باعث خسارت به کشاورزان شده است.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه این بیماری درمان مشخصی ندارد افزود: از مهمترین عوامل انتشار این بیماری، کشت‌های متوالی پس از برداشت سبزی و سایر محصولات و همچنین عدم رعایت آیش و تناوب است که باعث انتقال بیماری به سایر مزارع‌ می شود.

بخشایی بیان کرد: کارشناسان گیاه پزشکی جهاد کشاورزی همیشه به کشاورزان توصیه‌های لازم را برای تقویت گیاه ارائه می‌دهند و در مزارع کریت، چون به توصیه‌ها عمل نشد، بیماری ویروسی مزارع کشاورزان را آلوده کرد.

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: متأسفانه محصول جالیز قابل برداشت نیست و تنها مناسب خوراک دام است.

بخشایی افزود: در بازدید از این مزارع، نمونه‌ها گرفته شد تا با ارسال به مراکز تحقیقاتی، تشخیص قطعی انجام شود و بتوانیم نتایج عملی آن را به کشاورزان منتقل کنیم و از انتشار این بیماری ویروسی جلوگیری شود و خسارت‌ها به مزارع جالیز کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار