در سایه گرانی و کمبود علوفه، دامداران ورشکسته استان فارس چوب حراج به مالشان زده اند تا صنعت دامداری استان در آستانه تعطیلی قرار بگیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، این روزها مصائب و مشکلات دامداران سراسر کشور به تراژدی غم باری تبدیل شده است.

ماجرایی که بر اثر گرانی نهاده‌های دامی حاصل دست رنج سال‌ها سوختن دامداران در دشت‌های فارس دود شده و به یغما رفته است.

حال این روزهای دامداران استان فارس که آغشته به بغض اشک شده، تعریفی ندارد. قامت دامداران این خطه از کشور به دلیل گرانی‌ها و نبود توان تهیه علوفه و نهاده‌های دامی که در سایه بروز خشکسالی‌ها به وجود آمده خمیده است.

صدای دامداران هم مثل بغضی گلو گیر خفه شده است اما با این حال سر انجام صنعت دامپروری که در دام گرانی و کمبود علوفه گرفتار شده  نا مشخص است.

 دامداری و دامپروری در استان فارس با خشکسالی‌های اخیر و پیدایش معضلات گرانی و کمبود نهاده‌های دامی، در آستانه تعطیلی قرار گرفته، معضلی بزرگ که دامداران را مجبور به فروش دام‌ها و آنان را وادار کرده که چوب حراج به مالشان بزنند.

نزدیک به یک سال است که دامداران فارس با کمبود علوفه و گرانی افسار گسیخته آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما این درگیری و جدال دامدار با علوفه‌ای که نایاب شده و یا قیمتش سر به فلک کشیده رمق آنان را گرفته و دیگر نایی برای مقابله ندارند.

در این میان دلالان و به اصطلاح همان چوبداران، آتش بیار معرکه شده‌اند و از این آب گل آلود شاه ماهی می‌گیرند.

آنان گوسفندی که گوشت آن در بازار تا کیلویی ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد از دامدار نگون بخت در قالب دام زنده کیلویی ۲۰ هزار تومان می خرند.

صنعت دامداری فارس در آستانه تعطیلی/ دلالان دام ها را مفت می خرند

چوب داران با جیب‌های پر پولشان پا بر گلوی دامدار گذاشته‌اند و آنان نیز برای رهایی از مشکلات اموالشان مجبور به حراج شده‌اند. حراجی که بیشتر اوقات به دریافت یک برگ چک یک ساله با قیمتی غیر قابل باور ختم می‌شود.

اگر این مشکلات چاره اندیشی نشود بسیاری از دامداران به ناچار شغل دامداری را کنار می‌گذارند و بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود.

خودمان علوفه نداریم اما به خارج از فارس صادر می‌شود

یکی از دامداران شهرستان فسا با انتقاد شدید از گرانی علوفه و مشکلات پیش روی دامداران گفت: علوفه، کاه و یونجه ما با قیمت‌های گزاف به مقصد اصفهان و یزد بارگیری می‌شود و در جواب انتقاد ما مبنی بر جلوگیری از خروج کاه، یونجه و علوفه فسا، مسئولان بحث عرضه و تقاضا را مطرح می‌کنند.

او بیان کرد: اگر قرار بر عرضه و تقاضا است من دامدار هم می‌توانم همه دام‌هایم را در بندرعباس به چوب داران بفروشم تا دام کشور قاچاق شود، کاری که خیلی از دامداران مجبور شده‌اند، انجام دهند.

ناصری یکی از  دامداران بخش ایزدخواست شهرستان زرین دشت نیز به مشکلات تامین علوفه اشاره و تصریح کرد: برای تامین کاه مجبوریم از زرین دشت به لامرد برویم زیرا در شهرستان زرین دشت به دلیل خشکسالی‌های اخیر نه کاه گیر می‌آید و نه نهاده‌های دامی.

او تصریح کرد: نهاده‌های دامی دولت قطره چکانی است و به همین دلیل دامدار مجبور است که نهاده‌ها را با قیمتهای گزاف خریداری و به خورد دام‌ها بدهد.

دلال‌ها کاه را انبار کرده‌اند

جلال خسروی دامدار دارابی ادامه داد: خشکسالی امسال و نبود علوفه دامداران را نابود کرده است.

او افزود: در حال حاضر کاه سفید در اوج برداشت گندم کیلویی۳ هزار تومان است که به دلیل نبود نظارت کافی ادارات مربوطه، دلال‌ها با انبار کردن کاه و یا ارسال به مناطق دیگر در زمستان با کیلویی ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

این دامدار و بهره بردار باغی و کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به مشکلات دامداران این شهرستان اظهار کرد: مهمترین مشکل دامداری آن هم در اوج خشکسالی منطقه، هزینه نگهداری آن است.

خسروی گفت: پارسال کاه و کلش گندم کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان، یونجه هم  یک هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار تومان، جو یک هزار و ۶۰۰ و گوشت هم کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بود.

صنعت دامداری فارس در آستانه تعطیلی/ دلالان دام ها را مفت می خرند

قیمت کاه و کلش ۱۰ برابر پارسال است

او با بیان اینکه امسال کاه و کلش با کیلویی ۳ هزار تومان چیزی حدود ۹ تا ۱۰ برابر پارسال به فروش می‌رود، بیان کرد: یونجه حدود ۳ برابر و جو هم ۴ برابر قیمت نسبت به پارسال بوده است.

این دامدار دارابی تصریح کرد: با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت حداقل باید گوشت هم سه برابر قیمت پارسال شود.

خسروی گفت: آیا حمایت از تولید این است؟

او با اذعان بر اینکه شهرستان داراب قابلیت تامین علوفه مازاد بر نیاز نیز دارد، تاکید کرد: چرا دلال‌ها با قیمت‌های نجومی علوفه و نهاده‌های دامی  شهرستان داراب را در انبارها دپو و یا به مناطق دیگر کشور ارسال می‌کنند و در این میان نهاده های مربوطه نظارت کافی بر این موضوع ندارند.

این دامدار دارابی، بیان کرد: مشکلات بهره برداران بخش دامی این شهرستان زیاد است که باید بررسی و برای آن چاره اندیشی شود، بیشتر روستاییان این منطقه دامدار هستند و بسیاری از آنان زیر نظر امور عشایر نیستند و سهمیه‌ای هم به آنان اختصاص داده نمی‌شود و از حمایت دولت نیز برخوردار نیستند.

خسروی تصریح کرد: امور عشایر در بیانیه‌ای عنوان کرده که دولت قرار است یک میلیون راس دام از دامداران با قیمت کیلویی ۴۵ هزار تومان به صورت دام زنده خریداری کند، در حالی که با این هزینه و مخارج نگهداری دام حداقل باید کیلویی ۹۰ هزار تومان نرخ خرید دام زنده باشد.

و اما غمبار ترین نکته این ماجرا زمانی است که دامداران به علت ناتوانی در خرید علوفه مجبورند چوب حراج به تنها داراییشان بزنند و سرمایه سال‌ها مشقت و رنج خود را بر باد دهند.

 دامداران انتظار دارند که با اعمال تدابیر مناسب از سوی مسئولان و عمل به وعده‌هایشان از آسیب دیدن بیشتر این قشر زحمتکش که سال‌ها با رنج و مشقت روزگار گذرانده‌اند، جلوگیری شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار