پروژه ساخت تله‌کابین «طاق‌بستان» کرمانشاه که قرار بود فاز نخست آن بهمن ماه پارسال به بهره‌برداری برسد نه تنها به این مرحله نرسید بلکه به پیمانکار اخطار فسخ قرارداد داده است .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، پروژه ساخت تله‌کابین «طاق‌بستان» کرمانشاه که قرار بود فاز نخست آن بهمن ماه پارسال به بهره‌برداری برسد نه تنها به این مرحله نرسید بلکه شهرداری «به دلیل عقب افتادگی از کار در بُعد فیزیکی، برنامه زمان‌بندی ارائه شده، سختی کار و مشکلات شهری» به پیمانکار اخطار فسخ قرارداد داده است.

علی اصغر خزلی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمانشاه ۱۵ اردیبهشت امسال از اخطار فسخ قرارداد به پیمانکار پروژه تله کابین کرمانشاه خبر داد و گفت : هدف از این اخطار، رفع موانع و جبران عقب افتادگی پروژه است تا پیمانکار به کار سرعت بخشد.

او افزود: اخطار فسخ قرارداد به معنای اتمام پروژه نیست، این پروژه خواست و مطالبه شهروندان است و به کار خود ادامه خواهد داد.

خزلی در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر دستور محیط زیستی جهت تعطیلی پروژه تله کابین کرمانشاه گفت: این موضوع کاملاً بی اساس بوده و تکذیب می‌شود، تله کابین خواست مردم است و با رعایت دستورالعمل‌های عمرانی و زیست محیطی اجرایی خواهد شد.

ساخت تله کابین بر فراز کوه‌های تاق‌بستان از حدود ۲۰ سال گذشته نقل محفل مدیران کرمانشاهی است، اما از آن زمان تاکنون این پروژه تنها به برپایی چند پایه در نقاط مختلف کوه خلاصه می‌شود.

پروژه تله کابین از سال ۱۳۹۶ توسط تیم اقتصادی دولت بار‌ها به سرمایه گذاران مختلف معرفی شد و تعدادی از آن‌ها همچون بنیاد مستضعفان اقدامات مقدماتی برای اجرای پروژه را نیز انجام دادند، اما در نهایت این پروژه بازهم بی‌نتیجه ماند.

تابستان سال ۱۳۹۸ بار دیگر یک سرمایه گذار قدرتمند به نام «بانک ملل» برای اجرای پروژه تله کابین کرمانشاه اعلام آمادگی‌کرد، اما شهرداری کرمانشاه این موضوع را نپذیرفت و خواهان اجرای این پروژه با اعتبارات خود شد.

واگذاری تله کابین به شرکت تازه تاسیس

در نهایت شهرداری که از ورود سرمایه گذارانی همچون بانک ملل به پروژه جلوگیری کرده بود و بودجه کافی برای اجرای این پروژه را نیز نداشت آن را برای اجرا در اختیار شرکتی تازه تاسیس تحت عنوان «پویش افق مدیریت ماندگار» قرار داد. شرکتی که در تاریخ تیر ماه سال ۹۸ به ثبت رسیده بود.

سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری برآورد اولیه برای ساخت تله کابین تاق بستان را ۲۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد که قرار بود ۱۷۶ میلیارد تومان آن توسط شرکت مذکور و باقی توسط شهرداری تامین شود.

انجمن‌های مردم نهاد در اعتراضات خود نسبت به نحوه واگذاری این پروژه به بخش خصوصی اعتراض کرده و خواهان رسیدگی دستگاه قضایی در این زمینه شده اند.

وحید شامبیاتی مدیر پیشین سازمان سرمایه گذاری شهرداری کرمانشاه که قرار داد احداث تله کابین در زمان وی امضا شده بود، اطلاعات نحوه واگذاری پروژه به پیمانکار را ارائه نداد، اما گفت: شرکت «پویش افق مدیریت ماندگار» برای اجرای پروژه تله کابین با یک شرکت توانمند به نام «هیت گروپ» همکاری می‌کند و مشکل مالی برای ساخت پروژه ندارد.

اجرای ساخت بدون مالکیت بر زمین

شهرداری و سرمایه گذار پروژه اسفند ماه سال ۱۳۹۸، بدون اخذ مجوز‌های لازم از وزارت میراث فرهنگی و حتی بدون در اختیار گرفتن زمین از راه و شهرسازی روند احداث پایه‌های تله کابین را در زمینی که متعلق به آن‌ها نبود آغاز کردند.

این موضوع در نشست‌های مختلف مورد اعتراض «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه قرار گرفته و او در رابطه با تعیین و تکلیف زمین محل احداث تله کابین به شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی دستور رسیدگی داده بود که بر اساس آخرین اظهار نظر مدیران شهرداری کرمانشاه تاکنون تکلیف سند زمین مشخص نشده است.

شهرداری که مدعی بود تله کابین برای ۲ هزار نفر اشتغالزایی می‌کند، پروژه را به ۲ فاز تقسیم کرد که فاز نخست آن شامل یک هزار و ۴۳۲ متر خط انتقال با ارتفاع ۴۵۷، قرار بود بهمن ماه سال گذشته به بهره برداری برسد که این وعده محقق نشد.

براساس نقشه طراحی شده برای این پروژه خط انتقال قرار بود ابتدا از میدان کوهنورد آغاز و پس از رفتن به محدوده پایینی قله «دوکل» به دشت «کاهو» در شرق ارتفاعات تاق قبستان و محدوده جنوبی تنگ کنشت برود.

میراث فرهنگی مجوزی صادر نکرده است

مدیریت وقت سازمان سرمایه گذاری شهرداری کرمانشاه مدعی بود که این پروژه هیچ مشکل قانونی ندارد و مجوز‌های لازم را از نهاد‌های مربوطه اخذ کرده است.

شامبیاتی دهم تیر ماه ۱۳۹۹ در نشستی خبری با ادعای اینکه «وزارت میراث فرهنگی تمام مجوز‌های پروژه را صادر کرده است»، گفت: «تله کابین بیش از هزار متر با آثار تاریخی طاق بستان فاصله دارد و هیچ آسیبی به آن نمی‌زند.»؛ ادعایی که هیچ وقت توسط میراث فرهنگی تایید نشد.

کیومرث اعظمی معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: وزارت میراث فرهنگی در سال ۹۹ به هیچ عنوان مجوزی برای ساخت تله کابین در کوه‌های تاق بستان صادر نکرده است.

مدیران شهرداری کرمانشاه فاصله سکوی نخست تله کابین از مجموعه به جا مانده از دوره ساسانی، را دلیل خود برای اجرای این پروژه عنوان می‌کردند، اما نکته جالب توجه اینجاست که دیگر نقاط طاق بستان نیز مملو از آثار تاریخی است که هنوز نیاز به تحقیق و اکتشاف دارند.

اعظمی با اشاره به مسیر طراحی شده برای این پروژه، گفت: در این مسیر غار‌های تاریخی و آثار ارزشمند دیگری وجود دارد که احداث تله کابین به آن‌ها آسیب وارد خواهد کرد.

برخی از آثار تاریخی طاق بستان

 عضو هیات علمی رشته باستان‌شناسی دانشگاه رازی گفت: غار «مرگُجر» مربوط به دوران فرادیرینه‌سنگی، کارگاه سنگ‌تراشی باستانی، گورستان اشکانی، مجموعه نقوش صخره‌ای، غار «مثلثی»، غار «ملاورد»، پناهگاه «ورکینی» با قدمت بیش از ۴۰ هزار سال، غار «دواشکفت» با قدمت ۴۹ تا۱۰۰ هزار از جمله دیگر آثار هستند که در کوهستان تاق بستان قرار دارند و بخشی از آن‌ها به واسطه احداث تله کابین نابود می‌شوند.

سجاد علی بیگی گفت: اگرچه فقط برای طاق بستان حریم در نظر گرفته شده است، اما باید به مجموعه آثار تاریخی شمال شهر کرمانشاه توجه ویژه کنیم و اجازه ندهیم دچار سرنوشت حریم شکارگاه خسرو، کارگاه شراب‌سازی ساسانی و تپه مرادحاصل در محدوده بلوار طاق بستان شوند .

منبع ایرنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.