صغری بیعت فر با فعالیت در عرصه هنر بافندگی و دیگر صنایع دستی تاکنون برای حدود ۲ هزار بانوی کهگیلویه و بویراحمدی شغل ایجاد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، توسعه اقتصادی با مشارکت تمام اقشار جامعه اتفاق می‌افتد و زنان به‌ عنوان نیمی از جامعه در این توسعه سهم بی‌ بدیلی دارند لذا حضور فعالانه زنان در اقتصاد جامعه باعث پدید آمدن سهم قابل توجهی برای این قشر است اما هنوز هم مشکلاتی برای اشتغال زنان وجود دارد.

ولی این مشکلات باعث نشده بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد از میدان توانایی و کار پا پس بکشند و با تعهد و عزم مثال زدنی نه‌ تنها دوشادوش مردان بلکه گاهی از آنان نیز سبقت‌گرفته و در فعالیت‌ های خرد و کلان اقتصادی به‌ عنوان مهره‌ های اصلی نقش‌ آفرین باشند.

 

 

بانوی کارآفرین باشتی کوهی از همت و اراده

و البته هستند کسانی که با سرمایه های کوچک شروع به کارآفرینی می کنند اما ممکن است در ادامه راه مشکلات زیادی بر سر راهشان قرار بگیرد که عزمشان را سست کند برای مسیر کاری شان.

و در آن سوی ماجرا پیدا می شود بانوانی که حتی سختی های مسیر و عدم حمایت از سوی متولیان امر نمی تواند ذره ای از شوق و اشتیاقشان برای کارآفرینی و ایجاد شغل برای مردمان این سرزمین کم کند.

برای صحت این سخن راهی شهرستان باشت شدیم در آنجا بانوی حضور داشت به نام صغری بیعت فر، بانوی توانمندی که هنر در تار و پود زندگی اش جریان داشت.

بانوی کارآفرین باشتی کوهی از همت و اراده

بانویی که در طرح کشوری زنان کار آفرین که هر سال اجرا می شود در سال ۹۹ به صورت ویدئو کنفرانس با حضور ابتکار معاون حوزه زنان و خانواده ریاست جمهور از او به عنوان کار آفرین برتر تقدیر شد.

همچنین در کارنامه پر از موفقیت بانوی هنرمند باشتی مواردی از جمله تقدیر ریاست جمهور،۴ بار کارآفرین برتر کشور و نزدیک به ۸۰ تقدیر نامه در جشنواره های مختلف کشوری و استانی را می توان مشاهده کرد.

این فرد هنرمند با حضور در روستا‌های دوردست استان ضمن توزیع ابزار ساخت و بافت صنایع دستی به صورت رایگان بین بانوان آن مناطق، هم برای آنان اشتغالزایی ایجاد می‌کند و هم تولیدات آن ها را خریداری می‌کند.

بانوی کارآفرین باشتی کوهی از همت و اراده

بیعت فر از حضورش برای سالیان دراز در هنر صنایع دستی می گوید،صنایعی که گویی زندگی این بانوی هنرمند در آنها رخنه کرده است.

بانوی هنرمند از همان سال های آغازین کارش به دلیل علاقه ای که به این کار داشت خیلی سریع آموزش های لازم را فرا می گیرد و بلا فاصله شروع به کار کردن می کند.

بعد از گذشت مدتی برای گسترش کارش راهی مناطق سخت گذر و دور دست در استان کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری می شود تا هنر و کارش جریان بگیرد.

او با حضور در روستاهای مختلف با استقبال زیادی از سوی هنر آموزان مواجه می شود، استقبالی که باعث شد بیعت فر برای بیش  از ۲ هزار تن هنر آموز شغل ایجاد کند.

در این میان این بانوی توانمند رشته هایی از جمله گلیم بافی، قالی بافی، جاجیم، لچک، مهلو، لباس محلی و سایر صنایع دستی را آموزش و آثار زیبایی خلق می کند.

صنایعی که هرکدام نشان از ذوق و توانمندی بانوان است،با برخی از هنر آموزان که همکلام شدیم متوجه کارایی هر کدام از صنایع دستی شدیم از لچک که محصولی پر فروش و پر طرفدار در میان زنان لر که برای زیبایی لباس محلی استفاده می شود تا زنان غیر بومی که به عنوان کلاه استفاده می کنند، تا گردن آویزهای از جنس مهلو که بوی خوبشان هر طرفداری را جذب می کند تا با این دست سازه ها بر زیبایی خود بیارایند.

در طرف دیگر گلیم هایی بودند که حاصل روزها و هفته ها تلاش بی وقفه این بانوی توانمند و سایر هنر آموزانش بود،گلیمی زیبا که از اضافات نخ های رنگی درست می شد و در میان خانواده ها برای اتاق کودکان استفاده زیادی دارد.

گویی این هنر از سال های بسیار دورتر و برخاسته از سنتی قدیمی و نسل به نسل در خانواده بیعت فر است چرا که پیش از این مادر مشغول هنرآفرینی بود و بعد ها با توجه به ذوق و علاقه ای که دختر خانواده نسبت به این کار نشان می دهد مادر شروع به آموزش می کند.

از آنجایی که این هنر هم بسیار پر طرفدار و هم سببی برای کسب روزی بود کم کم بقیه اهل خانواده به این کار روی آوردند از خواهر و بردار گرفته تا خواهر زاده و نسل های کوچک تر.

از همه این ها که بگذریم از وقتی کرونا پایش در کشور باز شد بیعت فر همانند خیلی های دیگر از تبعات این اتفاق در امان نماند و روزها و هفته ها منتظر تا شاید بارقه امیدی به سویش روشن شود و دوباره کار را شروع کند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد همان موقع بود که متوجه شد باید کاری کند و پس از هم فکری با اعضای خانواده در نهایت تصمیم می گیرد کسب و کارش را به فضای مجازی و سایت فروش بکشاند.

بانوی کارآفرین باشتی کوهی از همت و اراده

اوایل شروع کار برایش همه چیز بی رمق و کم توان پیش می رفت اما رفته رفته استقبال مردم از محصولاتش شروع و سایت فروش صنایع دستی این بانوی هنرمند رونق می گیرد.

دیگر هنر آموز گفت از آنجایی که من خودم خیلی از اینترنت و فضای کاری سر در نمی آورم کارهای فروش را بیشتر به افراد خانواده می‌سپارم تا کار فروش صنایع دستی را انجام دهند.

صنایع دستی بیعت فر ردپایشان را می توان در گوشه گوشه این کشور از کاخ سعد آباد تا جنوب و شرق کشور و حتی خارج از کشور هم دید.

صنایعی که اگر از سوی مسئولان حمایت شود می تواند زمینه ساز حضور نو و کارآمد بانوان برای کارآفرینی باشد و تشکیل بنگاه های کوچک اقتصادی،درآمد زایی و اشتغال می تواند از آثار این امر باشد.

در پایان این بانوی هنرمند از مسئولین تقاضا کرد تا برای کار آفرینان ارزش قائل شوند و برای رسیدن آن‌ها به هدف کمک حال آن‌ ها باشند تا اگر کسی ایده‌ ای برای آغاز کار داشت در مسیر از مشکلات راه نترسد و موانعی بر سر راهش وجود نداشته باشد.

تعداد ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶ هزار تن از آن ها فعالانه در رشته‌ های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

گفتنی است: ۱۶۰ کارگاه تولیدی فعال صنایع دستی  و  ۳۱۰۰ کارگاه مشاغل خانگی صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویر احمد وجود دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.