باشعور گفت: تعیین قیمت برای خدمات چاپخانه‌ها برای ناشران زیاد ثمربخش نیست.

مجید باشعور، مدیرمسئول انتشارات تایماز در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر تعیین حداقل قیمت برای چاپخانه‌ها بر صنعت نشر گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تعیین قیمت برای یک قشر بسیار سخت است، چون تورم در اغلب کالا‌ها وجود دارد. این مسئله می‌تواند برای چاپخانه داران، ناشران باشد. تعیین قیمت برای خدمات چاپخانه‌ها برای ناشران زیاد ثمربخش نیست. چون باید انتشار کتاب ناشران برای چاپخانه داران به صرفه باشد.


بیشتربخوانید


وی افزود: قیمت‌های تعیین شده برای خدمات چاپ یک ماه آینده برای چاپخانه داران سودآور نیست، چون حجم کتاب‌های چاپ شده کاهش یافته است. در این اوضاع چاپخانه داران به کسی نیاز دارند که از این قشر حمایت کند. مشکلات، مانند زنجیر به هم متصل است. ممکن است شرایط جامعه در یک ماه آینده تغییر کند. نمی‌توان دستوری قیمت برای قشری تعیین کرد باید آنقدر کتابخوان وجود داشته باشد که ناشران تیراژ‌های کتاب هایشان را افزایش دهند. به دنبال آن شمارگان آثار افزایش یابد.

مدیرمسئول انتشارات تایماز بیان کرد: به دلیل اینکه تیراژ کتاب‌ها پایین است، انتشار کتاب با قیمت معین برای چاپخانه داران به صرفه نیست. وقتی تولید کتاب افزایش یابد چاپ کتاب برای چاپخانه دار به صرفه می‌شود نه در شرایط کنونی که پس از یکی دو ماه کتابی برای انتشار به چاپخانه دار می‌سپاریم. این مسئله هم به مخاطب بستگی دارد. ناشران به تعداد مخاطبان کتاب شمارگان کتاب هایشان را انتخاب می‌کنند. هرچه این میزان بیشتر باشد شمارگان و عناوین کتاب‌های ناشران بیشتر می‌شود.

باشعور اظهار کرد: وقتی ناشر کتاب‌های بیشتری منتشر کند چاپخانه دار هم تعداد کتاب‌هایی که منتشر می‌کند، افزایش می‌دهد و مانند ۵ تا ۱۰ سال پیش چرخه نشر به راحتی حرکت می‌کند و پیش می‌رود. این مسئله هم به فرهنگسازی عظیم اجتماعی و همت بسیاربالا برای افزایش فرهنگ کتابخوانی در کشور نیاز دارد. اکنون نسبت به چند سال قبل میزان کتابخوانی در کشور کاهش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.