معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در تامین تجهیزات مخابراتی و بندری با استفاده از توان شرکت‌های داخلی به خودکفایی رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای ۴ قرارداد تولید و تجهیزات فناورانه الکترونیکی و مخابراتی بنادر کشور با شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه حوزه فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی بسیار متنوع و گسترده است و اقدامات لازم در حوزه بنادر بازرگانی و کشتیرانی تجاری و نیازمندی‌های دریایی را برای بنادر ایجاد و تامین می‌کند، گفت: برای اجرای این برنامه‌ها نیازمند تامین آن‌ها و همچنین تامین تجهیزات هستیم تا بتوانیم آن‌ها را در اختیار بخش‌های مختلف قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه یک بخش از تجهیزات در حوزه عملیات بندری، ورود و خروج کالا از کشتی‌ها و همچنین تخلیه و بارگیری و نگه‌داری کالا‌ها در اماکن و انبار‌ها است، گفت: بخشی از وظایف ما حاکمیتی است که عمده‌ترین آن‌ها تامین ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی است.


  • بیشتر بخوانید

ضرورت توسعه حمل کالا از طریق کشتی های رو-رو در بنادر شمالی


راستاد توضیح داد: به لحاظ تنوع و مسئولیت و از نظر تامین مایحتاج و نیاز‌ها ما جلسات گسترده‌ای با شرکت‌های دانش بنیان برگزار کردیم تا از توانمندی و قابلیت آن‌ها حداکثر استفاده را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی اظهار کرد: گام‌هایی در این بخش برداشته شده و در زمینه  تولید کالا‌ها برای اول حمایت‌ها صورت گرفته است و تمام دغدغه و تلاش‌های ما آن است که بتوانیم تجهیزات تولیدی در این بخش را به بهترین کیفیت استفاده کنیم.

راستاد تصریح کرد: تنها تلاش‌های ما آن است که تمامی تجهیزات بندری و دریایی مورد نیاز در بنادر کشور را تامین کنیم و دغدغه ما در این بخش که تولید قطعات و تجهیزات است که برطرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما در دوران تحریم مشکلات بسیاری داشتیم به طوری که بسیاری از محصولاتی که سازندگان خارجی برای ما تامین کرده بودند، حاضر به ارائه خدمات پس از فروش آن‌ها نشدند و ما در این زمینه با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شدیم، اما هم اکنون وابستگی و نیاز ما به محصولات خارجی کاهش پیدا کرده و امیدواریم نیاز این بخش هم مانند سایر بخش برطرف شود.

راستاد توضیح داد: در جلسه‌ای که با شرکت‌های دانش بنیان داشتیم، آن‌ها آمادگی تولید را داشتند و ما را  به سمت و سویی هدایت کردند که بتوانیم در حوزه تأمین نیاز‌های بندری به خودکفایی برسیم و اقدامات آن‌ها در این زمینه ما را به هدف ما نزدیک کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال ۹۸ با تولید قطعاتی بخشی از نیاز‌های داخلی تامین شد و با ارائه فراخوانی که دادیم، توانستیم ۷۰۰ قطعه در این زمینه را تامین کنیم، افزود: در سال گذشته هم در قالب نوسازی شناور‌ها توانستیم ۸۳ فروند کشتی و شناور را تولید کنیم و این شناور‌ها توسط سازندگان داخلی تولید خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: علاوه بر کشتی سازی و شناورسازی مجموعه‌ای از زنجیره تولیدات و قطعات الکترونیکی تامین شده‌اند.

او تصریح کرد: تا نیمه سال امسال تمامی قرارداد‌ها را نهایی خواهیم کرد و نیمی از این قرارداد‌ها هم به مرحله اجرایی و قراردادی خواهد رسید.

راستاد بیان کرد: در قالب این قرارداد تجهیزاتی که از نظر ایفای وظایف حاکمیتی در حوزه دریایی بسیار کارایی دارند منعقد شده به طوری که بخشی از عملیات لایروبی و همچنین سیستم‌های ناوتکس که تاثیر بسیار مستقیمی در تامین و ارتقای توان در این حوزه را دارد. از سوی دیگر مدیریت ترافیک شناور‌ها مقوله نو و جدیدی است که در این بخش کار بزرگی محسوب می‌شود و امیدواریم به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی تاکید کرد: در سال‌های اخیر توافقاتی داشته‌ایم و امیدواریم تمامی موضوعات باقیمانده در حوزه دریایی و بندری با اتکا به توان داخلی تامین شود تا ما دیگر نیازی به واردات قطعات در این بخش نداشته باشیم.

او یادآور شد: امروز گام بزرگی در حوزه تجهیزات بندری برداشته شده به طوری که در سال ۹۸ برای اولین بار جرثقیل دروازه‌ای و آر تی جی به تعداد ۱۵ دستگاه در بزرگ‌ترین بندر شهید رجایی به ارزش ۲۰ میلیون یورو به بهره برداری است. دو سال است که این تجهیزات با بهترین کیفیت در پایانه کانتینری سرویس دهی می‌کنند.

راستاد یادآور شد: بنای ما آن است که بتوانیم جرثقیل کشتی به ساحل کانتینری را هم برای اولین بار تولید داخل است، به مرحله عملیاتی برسانیم. با توجه به زمینه سازی این امکان برای ما فراهم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان بیان کرد: عملاً در حوزه‌های دیگر به لحاظ تأمین تجهیزات مهندسی به خودکفایی رسیده‌ایم که امروزه تجهیزات بزرگ‌ترین بندر شهید رجایی است و اجرا و طراحی فاز ۳ آن توسط مهندسان داخلی صورت می‌گیرد.

راستاد با بیان اینکه در سال ۹۸، ۷۶۸ قطعه تولید داخل داشتیم و در سال ۹۹ در حوزه شناور‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفت، گفت: امروز این ۴ قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان امضا شد که سرمایه گذاری این پروژه‌ها ۲۰ میلیارد تومان است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار