کوچکترین و نادرترین قوچ‌های وحشی جهان در قطب صنعت استان فارس در زیر سایه حمایت‌های مردمی روزگار می‌گذرانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرستان لامرد استان فارس در مجاورت بنادرجنوبی ایران قرار دارد، وجود منابع عظیم گاز، تاسیس و راه اندازی پالایشگاه گازی پارسیان در جوار این شهرستان، نزدیکی به پالایشگاه بزرگ عسلویه و دسترسی آسان به آب‌های آزاد خلیج فارس، تاسیس کارخانه سیمان و کارخانه ذوب آلومینیوم جنوب از جمله عواملی هستند که این منطقه را به یک قطب اقتصادی صنعتی تبدیل کرده است.

با وجود پیشرفت‌های صنعتی این شهرستان، مردم این دیار گرمسیری نسبت به طبیعت بی تفاوت نیستند و برای حفاظت از طبیعت زیبا و تنوع حیات وحش این شهرستان گرمسیری صنعتی تلاش می‌کنند.

شکارچی که قرقبان شد
سلمان پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد یکی از راهکار‌های اساسی و ارزشمند برای حفاظت از محیط زیست را مشارکت‌های مردمی برشمرد و گفت: مردم بهترین حافظان محیط زیست هستند و مشارکتشان در این امر راهکاری ارزشمند در فرهنگ سازی است.

این مقام مسئول از چندین انجمن مردم نهاد فعال در عرصه‌های محیط زیست نام برد که درشهرستان لامرد فعالیت می‌کنند و نقشی ارزشمند در حفاظت از محیط زیست دارند.

سلمان پور برای اهمیت اثر بخشی فعالیت‌های مردمی و یکی از دستاورد‌ها به این نکته اشاره کرد که بسیاری از شکارچیان لامردی تفنگ را برزمین گذاشتند و حالا خودشان در حفاظت از حیات وحش می‌کوشند.

او از حسین کیمیایی نام برد که زمانی از شکارچیان ماهر لامردی بود، ولی حالا خود به عنوان قرقبان انجمن حیات وحش سادول فعالیت دارد.

حافظان کوچکترین و نادرترین قوچ‌های وحشی جهان

من تسلیم طبیعت شدم
کیمیایی خوشحال است که این فرصت را دارد تا در جهت جبران اشتباهاتی که در ۳۰ سال شکارچی بودن کرده بکوشد.
این شکارچی زبردست که خود اسحله را کنار گذاشته همه تلاشش این است که به دیگر شکارچیان هم بگوید: راهی که می‌روند اشتباه است، حیوانات زبان بسته هم حق زندگی دارند.

کیمیایی می‌گوید: باتمام وجودم به حیات وحش و طبیعت خدمت می‌کنم به عنوان کسی که تمام این منطقه را مثل کف دست می‌شناسد تسلیم طبیعت شدم تا آن کوتاهی‌هایی را که در حقش روا داشتم جبران کنم.

به گفته خودش مثل کف دست طبیعت لامرد را می‌شناسد و حالا که قرقبان انجمن حیات وحش سادول است این امید را دارد که همگام با دیگر اعضای گروه بتوانند با فرهنگ سازی در حفظ و احیای طبیعت گام بردارند و مانعی برای شکار حیات وحش باشند.

قرقبان انجمن حیات وحش سادول خوشحال است که اگر روزی همگان او را به عنوان شکارچی می‌شناختند امروز بسیاری از شکارچیان منظقه او را به عنوان قرقبان می‌پذیرند و او با تجربه‌ای که دارد می داند با یک شکارچی چگونه باید سخن بگوید و چطور باید محافظ حیات وحش باشد.

فعالیت ما با هدف جلوگیری از انقراض قوچ و میش مینیاتوری لارستان آغاز شد

عباس حسینی که کارشناس ایمنی بهداشت و محیط زیست است و در مجتمع کارخانه آلومنیوم لامرد فعالیت دارد، گفت: از سال ٩٦ فعالیتم را به عنوان یکی از نفرات اصلی هیات مدیره انجمن حیات وحش سادول با این تشکل مردمی در کنار دیگر اعضا آغاز کردم.

او انگیزه فعالیت خود را علاقه شخصی به حیات وحش و حفاظت از گونه‌های جانوری در برابر شکار بی رویه عنوان کرد و افزود: گذراندن وقت در طبیعت با این انگیزه برایم آرامش بخش و لذت بخش است و باعث می‌شود با روحیه‌ای بالا مسیر زندگی را ادامه دهم.

حسینی با بیان این که رشته کوه سادول، واقع در جنوب لامرد، این شهرستان استان فارس را از استان هرمزگان جدا می‌کند،گفت: منطقه کوه سادول دارای پوشش درختی همچون بنه و بادام کوهی فراوان در کنار چشمه‌ها و آبشار‌های بسیار زیبا و مثال زدنی دارد.

این کارشناس ایمنی بهداشت و محیط زیست از دیگر پوشش‌های گیاهی کوه به دارو‌های گیاهی نظیر آویشن، اسطوخدوس، پونه، آنغوزه و چندین داروی گیاهی ناب و کم نظیر اشاره کرد و گفت: تاقدیس سادول به عنوان یکی از ویژه‌ترین تاقدیس‌های زمین شناسی کشور همواره مورد توجه زمین شناسان و کارشناسان است.

حافظان کوچکترین و نادرترین قوچ‌های وحشی جهان

این فعال محیط زیست درباره حیات وحش سادول گفت: علاوه بر قوچ و میش مینیاتوری لامرد این کوه زیستگاه حیواناتی نظیر پلنگ، عقاب دوبرادر، سمور خاکستری که از گونه‌های کمیاب هستند و حیواناتی همچون، کل و بز، کفتار راه راه، شغال زرد، شغال پشت سیاه، گراز، کبک، تیهو، گرزه مار، افعی شاخدار، خرگوش و انواع پرندگان است.

عضو انجمن حیات وحش سادول درباره دستاورد فعالیت شان در این منطقه گفت: ما فعالیتمان را با هدف جلوگیری از انقراض و احیای گونه با ارزش قوچ و میش مینیاتوری لارستان از سال ٩٦ در محدوده ارتفاعات تابناک و کوه سادول لامرد شروع کردیم و با گشت‌های مکرر و منظم و همچین فعالیت‌های فرهنگی در بین شکارچیان از شکار بی رویه این گونه جلوگیری کردیم تا اینکه بعد از این فعالیت‌های مداوم و همکاری نیرو‌های مردمی تعداد قوچ و میش مینیاتوری کوه سادول را از گله‌های چهار الی پنج تایی به گله‌های چهل تایی رساندیم.

به گفته او فعالیت این تشکل مردمی باعث شده از چرای بی رویه دام در این منطقه جلوگیری و برداشت بی رویه دارو‌های گیاهی تقریبا خیلی کمتر شود و مهمتر از همه شکار به زیر پنج درصد رسیده است.

حیواناتی نظیر کبک، تیهو، قوچ و میش، کل و بز، تشی، کفتار، گراز و ... زیاد‌تر شدند و احساس امنیت می‌کنند.

برگزاری نشست‌های صمیمی با شکارچیان و ارشاد آن‌ها و حتی جذب شکارچیان در انجمن و همراه ساختن آن‌ها جهت گشت زنی و پایش‌ها و همچنین پخش کلیپ‌هایی از تنوع زیستی کوه سادول در تلویزیون شهری در میدان اصلی شهر، فعالیت در فضای مجازی، ساختن صندوق‌های کمک به حیات وحش، برگزار‌ی مسابقات تیراندازی میان شکارچیان از جمله اقداماتی است که اعضای این گروه برای فرهنگ سازی انجام می‌دهد.

حمایت نهادی دولتی برای موفقیت تشکل‌های مردمی ضروری است

حسینی با بیان این که در محوطه کوه سادول باحضور بیش از حد گردشگر روبه هستند، گفت: این محدوده حفاظتی به عنوان منطقه‌ای خوش آب و هوا و مورد توجه گردشگران بسیاری است که آن‌ها باید از فرمانداری و حراست شرکت نفت زاگرس جنوبی مجوز تردد بگیرند. این دو ارگان می توانند لااقل در فصل زایش حیوانات به مردم مجوز تردد به منطقه را ندهند.

از دیگر خواسته‌های این تشکل این است که وقتی شکارچی متخلفی را معرفی می‌کنند مسئولان اداره حفاظت محیط زیست با قاطعیت برخورد کنند و دادگاه هم با قاطعیت حکم را صادر و اجرا کند.

از طرف دیگر به گفته این فعال محیط زیست اداره منابع طبیعی نیز باتوجه به حساس بودن منطقه نباید مجوز چرای دام در این محدوده را صادر کند چراکه علاوه بر نابودی پوشش گیاهی، استفاده از آبشخور مشترک می تواند عامل سرایت بیماری بین وحوش گردد.

حافظان کوچکترین و نادرترین قوچ‌های وحشی جهان

ارزشمندترین دستاورد، جلوگیری از انقراض کوچکترین و نادرترین قوچ وحشی جهان

اهمیت ارزشمند بودن فعالیت‌های انجمن حیات وحش سادول از آنجا مشخص می‌شود که این گروه حافظان گونه‌های ناب و نادر حیات وحش به ویژه قوچ لارستان هستند.

به گفته جواد نظری کارشناس ارشد محیط زیست که به عنوان عکاس حیات وحش در این زمینه پژوهش می‌کند در ایران دو گونه‌ خالص یعنی قوچ اوریال و قوچ ارمنی وجود دارد و دیگر قوچ‌های ایرانی ناشی از ترکیب با قوچ‌های دیگر به وجود آمده‌اند. برخی قوچ لارستان راهم گونه خالص می‌دانند که البته سر این مطلب اختلاف نظر وجود دارد.

نظری با بیان قوچ اوریال بزرگترین گونه‌ قوچ ایران و قوچ لارستان کوچکترین گونه قوچ جهان است، گفت: قوچ لارستان از نادرترین حیوانات دنیاست.

این کارشناس ارشد محیط زیست با بیان این که قوچ لارستان به قوچ مینیاتوری در ایران مشهور و معروف است، افزود:کوه‌های لارستان بیشتر صخره‌ای و ماهوری هستند و زیستگاه مناسبی برای قوچ وحشی لارستان است و استان‌های هرمزگان و فارس از زیستگاه‌های مهم این گوسفند وحشی هستند.

به گفته این عکاس حیات وحش بسیاری از شکارچیان و مجموعه داران دنیا خواهان مجوز شکار این گوسفند وحشی هستند و از عوامل تهدید این حیوان منحصر به فرد علاوه بر شکار غیر مجاز، می‌توان تخریب زیستگاه این قوچ برای جاده‌سازى، اکتشافات نفتی و مواد معدنی، خشکسالی و بی آبی، از بین رفتن آبشخورها، چراى بى رویه و بدون مدیریت دام‌هایی مثل گوسفند، بز و شتر اشاره کرد.

حفاظت از حیات وحش یعنی حفاظت از حیات

تنوع زیستی، شالوده حیات بشر را می‌سازد و در تامین نیاز‌های بشر نقش اساسی دارد. حیات وحش به عنوان قسمتی از این تنوع زیستی و بخشی از سیستم پیچیده اکوسیستم‌هایی است که انسان برای حیات خود به آن وابسته می‌باشد.

در واقع این حیات وحش است که از طریق راه‌هایی همچون تنظیم جمعیت‌ها، گرده افشانی، کاشت بذرها، کنترل موجودات بیماری زا، حفظ پاکیزگی محیط با لاشه خواری حیوانات اهلی و وحشی، شخم زدن خاک، افزایش هوادهی خاک، افزایش نفوذپذیری آب در خاک و ... به یاری انسان می‌شتابند.

تخریب تنوع زیستی زمین خساراتی را نیز به دنبال دارد که در بسیاری از موارد برای بشر جبران‌ناپذیر است. در واقع بشری که به بهای صنعتی شدن و بهانه داشتن دغدغه‌های بسیار، طبیعت و حیات وحش را قربانی می‌کند و از کنار نابودی آن‌ها بی تفاوت می‌گذرد زمینه نابودی حیات خودش را مهیا می‌کند.

در شرایطی که نهاد‌های دولتی برای حفاظت از محیط زیست با کمبود بودجه و امکانات روبه رو هستند تکیه بر توان دوستداران محیط زیست و یاری آن‌ها پشتوانه‌ای ارزشمند برای فرهنگ سازی است.

گزارش از راضیه جوینده

انتهای پیام/ب

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
چه راحت همه چیز رو نابود میکنیم از کا به عنوان ویرانگرتر محیط زیست یاد خواهدشد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداروشکر که با این همه دغدغه و گرفتاری هنوز کسانی هستند که به فکر حفاظت از محیط زیست هستند هرچند محیط زیست برای مسوولان ما اولویت دست چندم محسوب میشه و بعدها عمق این فاجعه مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امیدوارم به روزی نرسیم که طبیعت و حیات وحش تبدیل به رویا بشه و قبل ازرسیدن به چنین روزی مسولان هم به این نتیجه برسند که برای حفظ محیط زیست بودجه بذارن و قدر دان نیروهای مردمی باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا چه خوبه که هنوز کسانی هستند که برای این چیزها ارزش قایل هستند
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۱۰:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مطالب مفیدی بود امیدوارم یاد بگیریم که حیوانات هم مثل ما حق زندگی دارند حیوانات از دست ما ادمها خیلی عذاب میکشن امیدوارم از خواب غفلت بیدار بشن یه عده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه جالب واقعا ایران ازهرنظربینظیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا نیروهای مردمی بهترین محافظان طبیعت هستند
آخرین اخبار