این روز‌ها که کرونا شدت گرفته برخی از مادران باردار که به کرونا مبتلا شده اند از معاینه نشدن توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان گلایه‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، «کرونا، بی رحمانه می‌تازد!» این تیتری است که در بیش از یک سال گذشته بار‌ها آن را شنیده ایم، گاهی از شنیدنش احساس ترس کرده ایم و گاهی مبهوت آمار و ارقام مبتلایان و جان باختگان این ویروس منحوس شده ایم.

شاید یکی از دلایلی که کرونا را بی رحم می‌خوانیم این است که کرونا  فقط به دنبال میزبان می‌گردد و برایش فرقی نمی‌کند که میزبانش اول راه زندگی است یا پا به سن گذاشته، سالم است یا از بیماری رنج می‌برد، حتی برایش مهم نیست که میزبانش مادر بارداری باشد که جنینی را با خود حمل می‌کند و ماه‌ها چشم انتظار دیدن و در آغوش کشیدن فرزند است.

تجربه ثابت کرده که زنان باردار نیز مانند سایر افراد امکان ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را دارند و این اولین ترس را در وجود مادر باردار زنده می‌کند که اگر به کرونا مبتلا شود فرزند خود را از دست می‌دهد.

اما پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که ابتلای آنان به ویروس کرونا تاثیر محدودی بر جنین دارد و احتمال آن که جان فرزندشان به مخاطره افتد بسیار اندک است، اما ابتلای به این ویروس برای زنان باردار خالی از دردسر و مشکلات نیست.

سردرگمی و فشار روحی ناشی از ویزیت نشدن توسط متخصصان زنان و زایمان

 افخم مادر بارداری که چهارمین ماه بارداری خود را می‌گذراند در گفتگو با خبرنگار ما گفت: چند روزی تب و بدن درد داشتم به همین دلیل با تشخیص پزشک تست pcr دادم که پاسخ مثبت بود و متوجه شدم به کرونا مبتلا شده ام.

او ادامه داد: ابتدا خیلی ترسیده بودم و بیشتر از همه نگران سلامت فرزندم بودم، ترس و نگرانی بابت ابتلا به کرونا باعث شد تا وضع جسمانی نامطلوبی پیدا کنم، کمتر غذا می‌خوردم و حتی نمی‌توانستم استراحت کنم همین عوامل باعث شد که در عرض دو روز هجوم ویروس به بدنم تشدید شود.

این مادر باردار بیان کرد: در این مدت بیشتر از هر چیز به مشورت با پزشکم نیاز داشتم به همین دلیل با مطب او تماس گرفتم تا نوبت بگیرم، اما پزشکم که متوجه شد مبتلا به کرونا هستم گفت نمی‌تواند من را معاینه کند و باید به پزشک عفونی مراجعه کنم.

 افخم افزود: این موضوع باعث آشفتگی بیشتر من شد و درد و رنج بیماری را بیشتر احساس کردم. متاسفانه بعد از ده روز فرزند خود را از دست دادم، پزشکان می‌گویند صد درصد نمی‌توان گفت که کرونا باعث سقط جنین شده، اما موضوعی که من را آزار می‌دهد ویزیت نشدن است پزشکی که باید در هر حال به بیمار خود خدمات بدهد، اما از معاینه بیمار مبتلا به کرونا خودداری می‌کند، شاید اگر معاینه می‌شدم یا من را راهنمایی می‌کردند، فرزند خود را از دست نمی‌دادم.

ماجرای معاینه نشدن مادران باردار مبتلا به کرونا توسط پزشکان زنان و زایمان چیست؟

بیمارستان الزهرا تنها مرکز مرجع زایمان و یا سقط جنین مادران کرونایی

حمیدی مادری که فرزند خود را در روز‌های کرونایی به دنیا آورده است، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تصور کنید ۹ ماه برای گذر روز‌های بارداری و زایمان به یک پزشک مراجعه کنید و بیمارستانی را که قرار است در آن زایمان کنید انتخاب کرده باشید، اما دقیقا یک هفته مانده به زایمان به شما بگویند که مبتلا به کرونا هستید و بایستی فقط در بیمارستان الزهرا زایمان کنید، با شنیدن این جملات چه بلایی سر روح و روان شما می‌آید؟

او ادامه داد: بعد از مثبت شدن تست کرونای من، نه تنها پزشک متخصص زنان و زایمان اجازه حضور در مطب را به من ندادند بلکه به من اعلام کردند فقط در بیمارستان الزهرا می‌توانم زایمان کنم.

این مادر بیان کرد: از ابتدای بارداری آزمایش‌های فراوانی را انجام دادم که هر کدام هزینه‌های سنگینی داشت، اما باز هم برای سلامت فرزندم تن به هر آزمایشی دادم، ولی بلافاصله که مبتلا به کرونا شدم پزشک از من فاصله گرفت و حتی مرا از زایمان در بیمارستانی که انتخاب کرده بودم منع کرد.

حمیدی افزود: تحمل این مسائل برای افراد عادی شاید آسان باشد، اما باید به شرایط زن باردار نیز توجه کرد، فشار عصبی و استرس بسیار بالا در روز‌های نزدیک به زایمان بخاطر عوض شدن پزشک و بیمارستان از خاطرات نه چندان خوب من است. 

هر چند که شنیده بودم بیمارستان الزهرا تجهیزات مناسبی دارد و حال که از زایمانم گذشته از اینکه در این بیمارستان فرزند خود را به دنیا آوردم ناراحت نیستم و از کادر این بیمارستان تشکر می‌کنم، اما در ذهنم همیشه این سوال وجود دارد که چرا پزشکی که قبل از ورود به عالم طبابت قسم یاد می‌کند که همواره برای بهبود شرایط بیمارش تلاش کند، از معاینه بیمار کرونایی خودداری می‌کند و حتی از پشت خط تلفن هم برای به آرامش رسیدن بیمارش تلاشی نمی‌کند.

شادمان مادر بارداری که پس از زایمان متوجه می‌شود به کرونا مبتلا شده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هنوز چند ساعتی از زایمان من نگذشته بود که پرستار به همراهانم اعلام کرد مبتلا به کرونا هستم.

او ادامه داد: این که جواب تست ابتلای من به کرونا مثبت بود و ترس از این که فرزندم نیز که تازه به دنیا آمده هم مبتلا شده باشد تمام وجود مرا فراگرفته بود که به من اعلام کردند باید به بیمارستان الزهرا منتقل شوم. شوکه شده بودم چطور ممکن بود زایمان را در یک بیمارستان خصوصی انجام دهم و حالا که مبتلا به کرونا هستم به بیمارستان دیگری منتقل شوم؟

اتفاقاتی که در این مدت برای برخی از مادران باردار مبتلا به کووید۱۹ رقم خورد بود ما را مصمم کرد تا با توجه به اهمیت سلامت جسم و روان مادران باردار، این موضوع را از متخصصان و مسئولان مطلع جویا شویم.

ماجرای معاینه نشدن مادران باردار مبتلا به کرونا توسط پزشکان زنان و زایمان چیست؟

پزشکان مجاز به خودداری از معاینه مادران باردار کرونایی نیستند

زهرا جوانمردی رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص معاینه نشدن مادران باردار پس از ابتلا به کرونا توسط پزشکان زنان و زایمان، گفت: تاکنون هیچگونه بخشنامه یا دستوری به متخصصان زنان و زایمان یا ماما‌ها مبنی بر معاینه نکردن مادران باردار مبتلا به کرونا نداشته ایم و اگر بیماری با این مشکل مواجه شده می‌تواند به ما مراجعه کند تا پس از دریافت شرح ماوقع موضوع را بررسی کنیم.

او ادامه داد: آنچه برای ما مشخص است خدمت رسانی پزشک به همه مراجعه کنندگان از جمله بیماران کرونا مثبت است، البته بایستی این موضوعات به صورت جداگانه بررسی شوند و نمی‌توان بصورت کلی اعلام کرد که پزشک با ویزیت نکردن بیمار خود تخلف کرده است یا خیر.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد ارجاع مادران باردار مبتلا به کرونا به بیمارستان الزهرا برای زایمان یا سقط جنین، بیان کرد: بیمارستانی که در اصفهان به عنوان مرجع برای خدمات رسانی به مادران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است، بیمارستان الزهرا است و اگر پزشک زنان و زایمان مادر باردار را برای زایمان یا حتی سقط و خارج کردن جنین از رحم به این بیمارستان ارجاع دهد تخلفی نکرده است.

جوانمردی افزود: البته گاهی اوقات مادر مشکوک به کرونا است یا هنوز تست نداده یا تست انجام شده، اما پاسخ آن آماده نیست در این صورت اگر شرایط مریض اجازه دهد که او را به بیمارستان الزهرا منتقل می‌کنند، اما اگر نه در همان بیمارستان، اما با شرایط اختصاصی و مجزا از سایر
بیماران نگهداری و روند درمان آغاز می‌شود.

او خاطر نشان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون نسخه‌های جدید مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بررسی و به پزشکان ابلاغ می‌شود و پزشکان و ماما‌ها موظف هستند تا از این شیوه نامه‌ها تبعیت کنند هرچند که معمولا بیشتر پزشکان در چارچوب همین شیوه نامه‌ها عمل می‌کنند، ولی چون برای بیماران برخی مسائل روشن نیست تصور می‌کنند که پزشک تخلف کرده است.

ماجرای معاینه نشدن مادران باردار مبتلا به کرونا توسط پزشکان زنان و زایمان چیست؟

معاینه نشدن مادران باردار کرونایی را پیگیری می‌کنیم

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: فراموش نکنید که بیماری کرونا جنبه‌های ناشناخته بسیاری دارد و شرایط همه بیماران نیز با یکدیگر برابر نیست و به همین دلیل شیوه نامه‌ها روز به روز بررسی و بازنگری می‌شود و یک نسخه واحد در حال حاضر موجود نیست، اما آنچه که تاکنون رخ داده این است که شیوه نامه‌های بهداشتی را دانشگاه علوم پزشکی صادر و به پزشکان و بیمارستان‌ها ابلاغ کرده است.

جوانمردی در خصوص رسیدگی به شکایات مادران باردار اظهار کرد: مادران بارداری که در روز‌های گذشته با مواردی مواجه بودند که پزشک بدون علت از ویزیت آن‌ها خودداری کرده است می‌توانند به واحد امور حقوقی معاونت درمان، شکایت یا اعتراض خود را به پزشک یا بیمارستان اعلام کنند.

او افزود: در این صورت شکایت ایشان ثبت و بررسی و نظر کارشناسی اعلام می‌شود.


مادران باردار مبتلا به کرونا در قرنطینه بمانند و فقط با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند


فرشته دانشمند عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از سال گذشته تاکنون بخشنامه‌های بسیاری از وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای متخصصان زنان و زایمان ارسال و به صورت روزانه به‌روزرسانی شده است.

او ادامه داد: در آخرین بخشنامه گفته شده اگر تست pcr بیماری مثبت شد به او توصیه کنید در قرنطینه بماند و با سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت تماس بگیرد، برای مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹ نیز همین توصیه و بخشنامه به متخصصان زنان و ماما‌ها ابلاغ شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی و انجمن زنان اصفهان بیان کرد: بیمار پس از تماس با این سامانه بایستی در خصوص شرایط جسمانی خود به صورت کامل و دقیق توضیح دهد تا کارشناس سامانه ۴۰۳۰ ضمن ثبت مشخصات و علایم بیمار او را به کارشناس بهداشتی محل زندگی بیمار ارجاع دهد.

دانشمند افزود: کارشناس بهداشت محل زندگی بیمار موظف به پیگیری شرایط بیمار خواهد بود و صرفا علائم خطر را برای او توضیح می‌دهد تا اگر علائم خطر برای بیمار اتفاق افتاد به مراکز درمانی مراجعه کند در غیر این صورت در قرنطینه بماند.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی و انجمن زنان اصفهان عنوان کرد: ارجاع مادران باردار مبتلا به کرونا به تماس با سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت توصیه‌ای از خانم دکتر چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به همکاران ما بوده است، اما پزشک نباید از ویزیت بیمار امتناع کند در چنین شرایطی پزشک می‌بایست با توضیح به بیمار از او بخواهد با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرد و تا زمان بهبود علائم خطر در قرنطینه بماند.

دانشمند گفت: متاسفانه شاهد برخی ناهماهنگی‌ها هستیم تا جایی که برخی از مراکز درمانی نیز به صورت شایسته به مادران باردار مبتلا به کرونا خدمات رسانی نمی‌کنند، اما میان تخلف پزشک یا مراکز درمانی با اجرای قانون تفاوت‌های بسیاری وجود دارد که بهتر است بیمار نیز از قوانین مطلع باشد.

ویزیت نکردن مادران کرونایی، صرفا برای حفظ سلامت سایر مراجعه کنندگان

او افزود: بیشتر همکاران ما دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده یا بسیاری از آن‌ها قبلا مبتلا به ویروس کرونا شده اند، تصور می‌کنم اگر پزشکی از ویزیت بیمار کرونایی خود خودداری می‌کند برای حفظ سلامت سایر مادران بارداری است که به مطب مراجعه می‌کنند.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی و انجمن زنان اصفهان در خصوص خدمات رسانی بیمارستان‌هایی خاص به مادران باردار مبتلا به کرونا، گفت: برای خدمات رسانی به این مادران بیمارستان الزهرا، امین یا سایر بیمارستان‌های دانشگاهی انتخاب شده اند و علت این امر حضور چندین تخصص در این بیمارستان‌ها برای رسیدگی ویژه به بیماران است.

دانشمند خاطر نشان کرد: این قانون است که مادر بارداری که مبتلا به کرونا شده و علائم هشدار دهنده‌ای مانند افت اکسیژن دارد از طریق ستاد هدایت به بیمارستان الزهرا منتقل شود.

او اضافه کرد: به دلیل ناشناخته بودن ویروس و به روز شدن روزانه بخشنامه‌ها ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و برای بیمار سوء تفاهماتی را ایجاد کند که پزشک از معاینه یا درمان او به سبب ابتلا به کرونا سر باز می‌زند هر چند که نمی‌توان رفتار غیر حرفه‌ای و علمی بعضی از همکاران را توجیه کرد، اما بیمار باید در نظر داشته باشد که پزشکان تابع شیوه نامه‌های بهداشتی هستند که وزارت بهداشت و معاونت درمان استان‌ها به آن‌ها ابلاغ می‌کند.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی و انجمن زنان اصفهان در پایان افزود: برای رسیدگی دقیق به این مسائل درخواست می‌کنیم بیمارانی که احساس می‌کنند پزشک خلاف قوانین و مقررات رفتار می‌کند با مراجعه به ما در سازمان نظام پزشکی استان اصفهان مسائل را به صورت کامل و جزئی تشریح کنند تا بتوانیم ضمن پیگیری نظر خود را به صورت موردی عنوان کنیم.

با توجه به شرایط ویژه مادران باردار و حساسیت‌های ویژه در دوران‌بارداری برای خانواده ها، شایسته است پزشکان قبل از هرگونه ارجاع یا امتناع از ویزیت بیماران، ضمن حفظ خونسردی و آرامش قوانین و مقررات را برای مراجعان خود توضیح دهند تا از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری شود، پزشکان حتما این نکته را در نظر دارند که آن‌ها سالیان بسیاری است با مادران باردار برخورد دارند، اما بارداری برای یک مادر گاه امری ناشناخته و جدید است پس نیاز دارد در این دوره و به خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا با آرامش بیشتری از شیوه نامه‌های بهداشتی مطلع شود.
 

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
فقط میشه متاسف بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
پس قسم پزشکی؟؟؟؟ کرونا گرفتی مطب نیا؟؟؟؟؟
-
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
علت ابتلا افراد به کرونا عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتیست. در عید 1400 با وجود اوج گیری کرونا در هفته دوم سال شاهد خانمی بودیم که با نوزاد سه روزه به شمال سفر کرده بود ....
Netherlands
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
انتخاب بیمارستان مشخص برای زنان کرونایی برای زایمان کار خیلی درستیه. اول اینکه بقیه کرونا نمی گیرن. و دوم اینکه از قبل بیمارستلنی انتخاب شده که امکانات مقابله با کرونا رو داره و بعد از تولد فرزند بهت نمی گن ما آی سی یو نداریم خودت می دونی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
من پرسنل یک بیمارستان وابسته ب تامین اجتماعی در شهرستان ابهر هستم از زمان افتتاح بیمارستان در سال 83 ما مشکل پزشک زنان داریم و اداره توزیع متخصصین وزارت بهداشت بیمارستانهای تامین اجتماعی را ناتنی دانسته و حتی یک پزشک ضریب K هم در این 18 سال به این بیمارستان نداده است. بجای اینکه شبکه بهداشت که متولی بهداشت مملکت است قدردان تامین اجتماعی باشد که 42 میلیون بیمه شده را تحت پوشش قرار داده و تا حد امکان گره از مشکلات سازمان بردارد بدتر از همه چوب لای چرخ سازمان میگذارد. بیمه شده های بیچاره بیمه پردازی دارند و وقتی برای پزشک مراجعه میکندد به دلیل عدم اختصاص سهمیه پزشک ضریب K با نا امیدی و نارضایتی بیمارستان را ترک میکنند( نه زنان ، نه ارولوژی ، نه چشم پزشک ، نه بیهوشی ) هیچ پزشکی برای بیمارستان بصورت سهمیه در نظر نمیگیرند و با توجه به شرایط منطقه پزشکان دیگر نیز بصورت اختیاری حاضر به همکاری در بیمارستان نیستند.
-
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
تامین اجتماعی فقط به فکر کارمندان خودش هست و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
بعضی ها که فقط برای پول میرن سراغ پزشکی همین میشن دیگه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
وزارت بهداشت در برخورد با پزشکان متخلف ، بسیار ضعیف هست . نمیتونه بخش خصوصی را کنترل کنه
Netherlands
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
خب حق دارن زن باردار که کرونا داره اگه بره تو مطب که بقیه هم کرونا میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
درست . چون واقعا شرایط مادران باردار خیلی حساس و خاص .
Netherlands
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
دقیقا. چرا باید بیان مطب به بقیه هم کرونا بدن؟ اگه این کرونا که به بقیه مادر ها می دن موجب مرگ مادر یا فرزند دیگری شد چی ؟
-
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
می خواست رعایت کنه تا دو روز تعطیل میشه نیاد شمال کنار خیابون چادر بزنن و بگن سفر رفتیم تا کرونا نگیره...