مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: خرید تضمینی گندم از مناطق گرمسیری جنوب استان آغاز شده است و تا اواسط مهرماه در سایر مناطق ادامه دارد.

به  گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،حجت الله بیرانوند،مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: ۴۰ مرکز امسال برای خرید تضمینی گندم کشاورزان در استان راه‌اندازی شده و پیش‌بینی می‌شود باتوجه به کاهش بارندگی سال زراعی جاری و وقوع خشکسالی، کمتر از ۲۰۰ هزار تن از این محصول در استان خریداری شود.

او ادامه داد: دولت امسال در اقدامی بی سابقه نرخ خرید تضمینی گندم را به ازای هر کیلوگرم پنج هزار تومان اعلام کرده است.

بیرانوند گفت: در اصل این نرخ چهار هزار تومان بابت هر کیلوگرم گندم است و یک هزار تومان نیز جدای از قیمت خرید، به ازای هر یک کیلوگرم به صورت تشویقی به کشاورزان پرداخت می شود.

او  تصریح کرد: گندم کاران یک کالای استراتژیک تولید می کنند و این مصوبه با توجه به شعار امسال در راستای مانع زدایی و حمایت از تولید و در نهایت کمک به این قشر اجرایی می شود تا هزینه های تقریبا سنگین تولید گندم برای کشاورزان جبران شود.

او اضافه کرد: امسال علاوه بر خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به مبلغ پنج هزار تومان، دولت سه اقدام مهم در راستای اعمال سیاست های تشویقی برای گندمکاران تصویب کرده است که کمتر به آن پرداخته می شود.

بیرانوند گفت: دستگاهی که پیش از این برای تعیین افت کیفیت گندم (در اصطلاح الک گفته می شود) در مراکز خرید تضمینی بکار می رفت دارای مش (سوراخ) های بزرگی بود بنابراین درجه خلوص گندم هم تا حدودی سختگیرانه تعیین می شد و در نهایت وزن گندم خالص خریداری شده از کشاورز کمتر بود.

او  اظهار کرد: اما امسال مش الک ها برای تعیین خلوص گندم کوچکتر شده است ( ۲ میلیمتر در ۲ میلیمتر) و در نتیجه افت محصول کمتری برای کشاورز محاسبه می شود که در افزایش وزن نهایی محموله گندم کشاورزان تاثیرگذارو به نفع آنان است .

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان در خصوص سیاست تشویقی دوم برای خرید تضمینی گندم در سالجاری اضافه کرد: امسال، گندم با افت کیفیت بیش از میانگین از کشاورزان خریداری می شود.

بیرانوند توضیح داد: در شرایط معمولی و سال های گذشته، میانگین افت خرید گندم به صورت تضمینی، چهار درصد مفید و یک درصد غیر مفید بوده است ولی امسال تا ۱۲ درصد مفید و پنج درصد غیرمفید هم محصول را خریداری می کنیم که این اقدام به معنای خرید تناژ بیشتری از کشاورزان و پرداخت مبالغ بالاتر به آنها است.

او  افزود: جدای از این موارد، امسال جوایزی به ازای افزایش کیفیت تولید گندم به کشاورزان پرداخت می شود و چنانچه افت محصول آنها از چهار درصد مفید و یک درصد غیرمفید کمتر باشد، جوایزی دریافت می کنند.

او همچنین گفت: تمامی گندمکاران باید اطلاعات خود را در سامانه "پهنه بندی" تکمیل و یا مغایرت های اطلاعاتی را اصلاح کنند چراکه پرداخت سریع و به موقع مطالبات آنها بابت خرید تضمینی مشروط به این اقدام است.

بیرانوند اظهار کرد: گندمکاران باید با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی محل زندگی خود نسبت به این مهم اقدام کنند تا تاخیری در پرداخت مطالبات آنها ایجاد نشود.

پارسال ۲۸۷ هزار و ۹۳۰ تن انواع گندم دوروم و معمولی از کشاورزان استان خریداری و ۷۲۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مطالبات گندم کاران تا شهریور پرداخت شد.

این میزان خرید نسبت به سال ۹۸ چهار درصد کاهش داشت و ازنا با برداشت ۶۴ هزار و ۸۵۹ تن بیشترین و چگنی با یک هزار و ۸۳۳ تن کمترین خرید تضمینی گندم را از کشاورزان داشتند.

به گفته بیرانوند انتخاب کشت های جایگزین از جمله برنج و درآمدزایی بالای آن، موجب کاهش خرید تضمینی گندم شده است و از طرفی با توجه به اهمیت بارش های بهاری در وزن گیری گندم و کاهش بارش های به موقع پارسال، میزان خرید تضمینی این محصول کاهش یافت.

سطح زیرکشت گندم دیم و آبی در استان به ترتیب ۱۹۵ هزار و ۲۰۰ هکتار و ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.