سال گذشته همراه با التهابات بازار و صنعت خودرو قرار بود شورای هماهنگی سران سه قوه در مورد آزادسازی قیمت خودرو‌های کم‌تیراژ تصمیماتی اتخاذ کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  چندی پیش شورای رقابت خبر از افزایش قیمت خودروهای داخلی داد، کالایی که این روزها به نوعی کالای سرمایه ای به شمار می رود و افراد زیادی برای خرید آن اقدام می کنند. شورای رقابت در جلسه ای که برگزار و پس از آن خبر افزایش قیمت را اعلام کرد، گفت که این افزایش قیمت برای خودروهای پُرتیراژ است و خودروهای کم تیراژ را شامل نمی شود. 

بدین معنا که شورای رقابت دستورالعمل چگونگی تعیین قیمت را فقط برای خودرو‌های پُرتیراژ سواری مصوب کرده است و به هیچ وجه خودرو‌های غیرسواری را شامل نمی‌شود، بدیهی است برنامه‌ریزی در زمینه تشویق به سرمایه‌گذاری برای تولید خودرو، توزیع آن و دیگر مسائل مربوط به خودرو در حیطه وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 طبق آخرین مصوبه شورای رقابت، بر اساس تورم بخشی یک‌ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه نخست و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیر‌های کیفیت و بهره‌وری، در نهایت برای شرکت ایران‌خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش قیمت محاسبه شد.

هم اکنون انتقاد‌ها و گمانه‌زنی در مورد فرمول قیمت‌گذاری خودرو‌های کم‌تیراژ در حالی بالا گرفته که شورای رقابت بر اجرای بی‌کم و کاست این دستورالعمل تأکید دارد. سال گذشته همراه با التهابات بازار و صنعت خودرو قرار بود شورای هماهنگی سران سه قوه در مورد آزادسازی قیمت خودرو‌های کم‌تیراژ تصمیماتی اتخاذ کند که تا پایان سال مصوبه‌ای از این شورا ابلاغ نشد.

گزارش- پُرتیراژها در صدر قیمت گذاری/ اگر کم تولید می کنید، خودتان قیمت دهید!

بدون سروصدا قیمت‌گذاری بخشی از خودرو‌ها به خودروسازان واگذار شد

حال اینطور که کارشناسان صنعت خودرو می گویند ممکن است این شورا بدون سروصدا و هیاهوی رسانه‌ای قیمت‌گذاری بخشی از خودرو‌ها را به خودروسازان واگذار کرده که در این صورت خودروسازان می‌توانند بخشی از زیان خود را با توجه به قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ جبران کنند.

پیش تر سید مصطفی صفاری مشاور رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خارج شدن قیمت برخی از خودرو‌ها از قیمت گذاری دستوری، گفت: خودرو‌ها برای قیمت گذاری به ۲ دسته تبدیل شده اند که شامل خودرو‌های اقتصادی یا همان پر تیراژ و خودرو‌های لوکس  می شود.

مشاور رئیس شورای رقابت گفت: خودرو‌های لوکس به خودرو‌هایی گفته می‌شود که رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی دارند. در شورای رقابت تصمیم گرفته شد که خودرو‌های لوکس با رشد تولید۵۰ درصد از قیمت گذاری دستوری خارج شوند، به طور مثال اگر ۲۰۷ رشد بالای ۵۰ درصد داشته باشد، از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.

گزارش- پُرتیراژها در صدر قیمت گذاری/ اگر کم تولید می کنید، خودتان قیمت دهید!

صفاری تشریح کرد: خودروی تارا نیز جزء خودروهای لوکس به شمار می آید، این بدان معناست که قیمت این خودرو را خودروساز مشخص خواهد کرد و از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.


بیشتر بخوانید


خارج شدن قیمت گذاری خودرو برای کم تیراژها

مشاور رئیس شورای رقابت نیز اکنون خبر از خارج شدن قیمت گذاری خودرو برای کم تیراژها داده است. صفاری بیان کرد: قرار شده است که شورای رقابت برای خودروهای پُرتیراژها قیمت دهد و قیمت گذاری برای خودروهای ckd را بر عهده ندارد. وزارت صنعت و سازمان حمایت وظیفه قیمت گذاری برای خودروهای کم تیراژ را بر عهده دارد.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیش‌تر گفته بود، پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا، تارا و برخی دیگر از خودرو‌ها از شمول قیمت‌گذاری است، البته همان‌طور که بیان شد اعضای شورای رقابت به‌ صورت مشروط با آزادسازی قیمت برخی محصولات ۲ خودروساز بزرگ کشور موافقت کرده‌اند.

به ‌طوری‌که خودرو‌هایی که رقیب و همکلاس هستند از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج می‌شوند، همچنین خودرو‌هایی که حداقل ۱۰ درصد از آن‌ها صادر می‌شوند نیز از شمول قیمت‌گذاری خارج و بر مبنای قیمت صادراتی قابلیت قیمت‌گذاری و عرضه در بازار داخلی خواهند داشت.

اما شاید اصلی‌ترین شرط شورای رقابت برای آزادسازی قیمت خودرو مربوط به تولید خودرو‌هایی است که رقیبی در بازار داشته باشند، به عبارت دیگر محصولی امکان خروج از لیست قیمت‌گذاری این شورا را پیدا می‌کند که در بازار رقیبی برای آن وجود داشته باشد. برای قیمت گذاری تعدادی از خودروها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری ۱۸ خودروی کم تیراژ داخلی بر مبنای تکالیف و وظایف ذاتی این شورا، با مشورت با مسئولان وزارت صمت و سازمان بازرسی کل کشور و انجام کار کارشناسی در مرکز ملی رقابت تصویب و ابلاغ شده و با فشار و انتقاد‌ها تغییر نمی‌کند، گفت: اتفاق خاصی برای ابلاغ و اجرای این فرمول قیمت‌گذاری نیفتاده است و ارائه دستورالعمل برای کالا‌ها و بازار‌های انحصاری مانند خودرو وظیفه قانونی شورای رقابت است.

اما این شورا با اصلاح فرمول قبلی خود تشخیص داده تا مبنای قیمت‌گذاری برخی خودرو‌های کم تیراژ که بازار نیمه رقابتی دارند را در سال جهش تولید و تأکید دست‌اندرکاران صنعت خودرو بر ضرورت رشد ۵۰ درصدی تیراژ تولید خودروسازان از نرخ تورم بخشی به رشد تیراژ تولید تغییر دهند.

رضا شیوا افزود: با توجه به اینکه یکی از مشکلات کنونی بازار خودرو کمبود عرضه و رشد تقاضا است، اگر خودروسازان تولید را افزایش دهند می‌توان با رشد عرضه، فاصله قیمت حاشیه بازار و نرخ اعلام شده در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را نزدیک کرده و از بین برد.

گزارش- پُرتیراژها در صدر قیمت گذاری/ اگر کم تولید می کنید، خودتان قیمت دهید!

او افزود: بر این اساس تأکید شورای رقابت بر افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید این خودروهاست و این همان موضوعی است که در هدفگذاری وزارت صمت و سازمان گسترش نیز اعلام شده است.

شیوا با بیان اینکه شورای رقابت در جلساتی که با حضور وزارت صمت و سازمان بازرسی کل کشور برگزار شده بر این شیوه تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تأکید کرده است، افزود: متأسفانه به‌نظر می‌رسد برخی برداشت غلطی از فرمول جدید قیمت‌گذاری این خودرو‌ها داشته و موجی از نقد‌ها را نسبت به این دستورالعمل به راه انداختند یا ممکن است مسائل دیگری در مورد این مخالفت‌ها مطرح باشد که از آن بی‌اطلاع هستیم.

شیوا با تأکید بر اینکه برخی انتقاد‌ها نسبت به این فرمول اصلاح شده است، گفت: برخی آقایان می‌گفتند که اگرشاخص اصلی افزایش قیمت این خودرو‌ها متغیر تیراژ تولید باشد، ممکن است خودروساز خودرو‌های تولیدی را عرضه نکند که شورای رقابت میزان عرضه خودرو را جایگزین رشد تیراژ تولید کرد.

گفتنی است که این قیمت گذاری در شرایطی انجام می‌شود که طی چند هفته اخیر و در بازار آزاد، قیمت یکی از کم تیراژها مانند وانت زامیاد از مرز یکصد میلیون تومان گذشته بود که اکنون با این روش قیمت گذاری به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
سلام فقط بگم تمام کسانی که تو این گرانی خودرو دست داشتن به حق ۱۴معصوم خودشون وبچه هاشون خیر از زندگی وجوانیشان نبینند خدا جای حق نشسته حقناس هیچ وقت پایمال نمیشه خدا هم نمیگزره خدا خاروذلیلتان کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
تک تک فرمول های قیمت گذاری و تک تک شما را به خدای بزرگ واگذار میکنیم بدانید که به عذاب بزرگ گرفتار میشوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
بلیط اتوبوس بین شهری گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
چقدر قشنگ دنیا بهتر از این نمیشه لبخند بزنید به این همه زیبایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
الهی خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
فقط دناپلاس توربوشارژاتومات بهترین خودروشرکت ایران خودروارزش خریدن داره وباکیفیت ترین خودرومیباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
خدایا سایه این مدیران و مسئولان و دولت را از سر ما کم نگردان که انقدر به فکر مردم هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
یعنی این شیوا شده خدای قیمت گذاری؟ یعنی ایشان اونقدر پاک و منزه است که شک و شبهه توی کارش نیست؟ کی باید از این معضلات راحت بشن ملت.
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۲:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
برای خودروی ایرانی سقف قیمت باید مشخص کرد پراید 20 ملیون 405 وهمه خانواده های پزو 40 ملیون وهر مقدار ارز گران میشودبرای رفاه مردم میزان حق گمرکی را کم کنید
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۵:۳۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
با این فعالیت شبانه روزی مسولان حتما قیمتا میشه همین ولی ۴۰ مگا میلیون تومن نه ۴۰ میلیون تومن
Iran (Islamic Republic of)
d
۱۲:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
عدالت یعنی هرایرانی با کد ملی خود مجاز باشد یک خودروی خارجی بدون پرداخت ریال هزینه گمرکی خوذرویی استاندارد وارد کندنه اینکه خودرویی بدون استاندارد وبی کیفیت وبا قیمت نجومی و100 برابر قیمت واقعی که اگر هم با قرض وهزارگرفتاریتحیه کندوتا اخر عمر قسط پرداخت کند وارابه مرگش شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
خدایا به داد این ملت ظلم کشیده برس
Iran (Islamic Republic of)
حسی
۱۲:۲۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
در عجبم که چرا یه عده هنوز دارن توی قرعه کشی شرکت میکنن واقعن نیازشونه یا یه نوع بیماریه که نمی تونم خودشونو کنترول کنن
چطور ممکنه خودرو فقط با قرعه کشی عرضه میشه میرم نمایندگی میبینم پره از ماشین همه مدل ۱۴۰۰ این چی رو نشون میده

ازماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
واقعا چقدر ستم میکنند به این ملت بینوا متاسفم بر شورای رقابت که عامل و دست نشانده خودرو سازهاست و متاسفم بر
مدیران ایران خودرو وسایپا که نماینده گان عده ایی دلال و سرمایه دار هستند اخه ملت از کجا بیارند بخرند نان شب که
ندارند حسرت داشتن یک ماشین را بد دلشان نهادید..ملت له شدند .البته قانونی نیست هر کسی خواست هر کاری بکند .گرانی و تورم همه اقتصاد کشور و گریبان ملت را گرفته .حیف از شهدا حیف ......
ضمنا فروش فوق العاده را متوقف کرده اند تارقیمت ها بالا برود.وتمامی خودروسازان خارجی اعلام کرده ان حتی اگر تحریم ها بر داشته شود به ایران بر نخواهند گشت.الفاتحه.
وقتی کسی ماشین نخرد به امید خدا تعطیل میشوند ..الفاتحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
وقتی این پیشنهاد تصویب بشه و کم تیراژها بدون نظارت تعیین قیمت بشن
معلومه چه اتفاقی میفته
تیراژه خودروهای پرتیراژ رو میارن پایین، میشن کم تیراژ!
قیمت بازم میره بالا...
قبول باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
با این وضع کشور در طول چند دهه ملت ایران از شما نمیگذرد خدا هم از شمانگذرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
آقای شیوا
چرا اینجوری یا اعصاب مردم بازی می‌کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
تو مملکت داری فقط اختلاس و فساد و یاد گرفتید تو دنیا مسکن و خودرو جزو وسایل مصرفی است اما تو کشور ما در طول چهل و دوسال کارخانه هایی که در زمان گذشته کار میکردن و کشور در حال پیشرفت بود نابود یا تعطیل شد مادر بزرگ من با پنج سال کارگری در عرض پنج سال در زمان شاه یک حیاط دربست در تهران خرید الان یک کارگر با چند سال کار میتواند خانه بخرد ارزش پول کشور در زمان گذشته ششمین پول ارزش مند دنیا بود الان چی واقعا دست اورد تون چی بوده با معترضان هم که اینگونه رفتار میکنید
Iran (Islamic Republic of)
Ragnar
۱۰:۲۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
رای ما به رئیس جمهوری که بتونه قیمت دلار رو کم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
متخصصان تولید گاری در ایران خودشون میبرن خودشون میدوزن خودشون قیمت میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
یه فکری بحال بورس کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
متاسفم به شورای رقابت و وزارت صنعت ومعدن که همشون دزدن وبرای منابع خودشان هر کاری میکنند . بعد میگن بیا رای بدید. دارن مثل زالو خون مردم رو میمکند ولی کو کسی که به فکر مردم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
عجب
Germany
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
افزایش قیمت خیلی چیزا ایشالا بعد انتخابات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
خوب جیب مردم خالی میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
سلام
والله که توان خرید نداریم البته ما قشر سوخته
اگه پراید بشه 50م هم توان خرید نداریم
دست مزد ما که طبق سال 93هست کی به داد ما برسه
فقط خدا،! امیدوارم خداوند ازشون نگذره بحق فاطمه زهرا
آخرین اخبار