طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو با هدف اصلاح باغ‌های مثمر گردو در چهارمحال و بختیاری با انجام عملیات سرشاخه کاری درختان در ۱۵۰ هکتار باغات اجرایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح سرشاخه کاری درختان گردو با هدف اصلاح باغ‌های مثمر گردو در استان با انجام عملیات سرشاخه‌کاری درختان در ۱۵۰ هکتار باغات اجرایی شد.

او افزود: عملیات پیوند سرشاخه‌کاری برای درختان گردو برای پنج‌هزار درخت گردو در سطح باغات استان اجرا شده است.


بیشتر بخوانید


شیرانی با اشاره به اینکه این طرح برای دومین سال است که اجرا می‌شود اضافه کرد: اجرای این طرح در راستای افزایش کیفیت محصول، اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب با ژنوتیپ‌های برتر و افزایش عملکرد محصول و باردهی بیشتر و همچنین برداشت محصول مرغوبتر است.

او ادامه داد: در استان هفت هزار و ۳۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که از این میزان پنج هزار و ۶۰۰ هکتار بارور و مابقی غیربارور و نهال است.

شیرانی، با اشاره به اینکه عمده باغات گردوی استان به صورت بذری است و در هر باغ رقم‌های مختلف وجود دارد، گفت: اجرای سرشاخه‌کاری درختان گردو با استفاده از رقم‌های برتر جهانی و تهیه پیوند از درختان مرغوب باغات استان در دست اجراست.

او افزود: هم‌اکنون عملکرد باغات گردوی استان یک تن و ۳۵۰ کیلوگرم است که با اجرای طرح سرشاخه‌کاری با نوع مرغوب و دیرگُل، می‌توان این عملکرد را افزایش داد که این امر توسعه باغات گردو را افزایش می‌دهد.

شیرانی اضافه کرد: اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو باعث افزایش گردو با مغز سفید، افزایش درصد مغز نسبت به پوست، یکنواختی محصول، بازار پسند بودن گردو را به دنبال دارد و گردو‌های پیوند داده شده پوست نازک‌تری دارد و مقاومت درختان به دلیل دیرگل بودن نسبت به سرما بیشتر است.

او از احداث یک هکتار باغ مادری گردو با همکاری جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات استان خبر داد و گفت: در این باغ یک هکتاری، رقم‌های مختلف داخل و خارج از استان که تاکنون شناسایی شده به صورت پایلوت کشت خواهد شد تا در چند سال آینده بر اساس باردهی، میزان عملکرد و کیفیت محصول شناسایی و پیوندزنی از این درختان در دستور کار قرار گیرد.

شیرانی با اشاره به اینکه درختان گردو کشت شده در استان زودگل هستند، افزود: سرمازدگی از عوامل خسارت به باغداران استان است و امسال علاوه بر سرمازدگی خشکسالی نیز خسارت زیادی به باغات استان وارد کرده است.

او ادامه داد: امسال به دلیل خشکسالی و سرمازدگی۲هزار و ۶۰۰ هکتار باغات گردوی استان دچار خسارت شدند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار