به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از Neil Patel، بیست و هفتم اردیبهشت ماه روزی است که در ایران و جهان به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است. علت نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی ارتباطات تاسیس اتحادیه تلگرافی بین المللی در سال 1865 در پاریس بود و هدف از انتخاب این روز به عنوان روز جهانی ارتباطات وجود یادبودی برای این روز است.
اما با گذشت زمان و پیشرفت فناوری شیوههای ارتباطی بین مردم نیز دچار تغییراتی شده است که روی کار، سرگرمی و حتی مکالمات ساده بین افراد نیز تاثیر میگذارد. برای مثال در گذشته کودکان در کوچه و خیابان به بازی کردن مشغول بودند اما در حال حاضر شاهد خنه نشین شدن آنها و استفاده از کنسول بازی یا گوشی هوشمند هستیم و از کودکان از این طریق با دوستان خود در ارتباط است.
اما نباید ازحق گذشت چرا که فناوری با وجود تمام بدهایی که دارد فواید بسیار زیادی را نیز داراست برای مثال در حال حاضر 75 درصد از کار کل شرکتهای بزرگ و کوچک موجود در جهان به کمک ابزارهای اتوماسیون انجام میشود و ارتباط گرفتن با شرکتها نیز از طریق ایمیل، رباتهای چت و تعاملات با شبکههای اجتماعی امکان پذیر است.
از یک طرف ، فناوری با سهولت، سرعت و کاریی بیشتر ارتباط بین افراد را راحتتر میکند و از طرف دیگر افراد از امکان ارتباطات زبانی و چشمی که طبیعتا تاثیر بسیار بیشتری نسبت به ارتباط از راه دور دارد محروم خواهند شد.
همانطور که استفاده از هر ابزار و وسیلهای نیازمند رعایت یک سری اصول است که باعث میشود استفاده از آن ابزار در چارچوب خاص خود قرار بگیرد و از بروز برخی مشکلات بزرگ به خصوص برای امور ارتباطی در کسب و کارهای نوین جلوگیری شود.
بهترین روش پیش از شروع یک کسب و کار تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی برای جمع آوری بازخوردهای دریافت شده است سوی مشتریان سایر شرکتها در شبکههای اجتماعی آنها است. استفاده از این روش به کارفرما فرصت راه اندازی یک فضای رقابتی بسیار تنگاتنگ با سایر شرکتها را خواهد داد.
علاوه بر این بررسی نامهای انتخاب شده در شبکههای اجتماعی باعث میشود فرد بتواند کسب و کار خود را راحتتر در ذهن افراد جا بیندازد. از طرفی هم ابزارهای ارتباطی این روزها دارای ویژگیهایی بوده که فراتر از تجزیه و تحلیل عملکرد استاندارد مانند پسندیدن و اشتراک گذاری هستند، تا به کاربر بینش عمیق تری، به عنوان مثال ، تجزیه و تحلیل احساسات بدهد.
یکی از مهمترین دستاورهای بشر در حوزه فناوریهای ارتباطی استفاده رباتهای چت کننده است که میتوان از آنها به جای انسانها استفاده کرد. این موضوع میتواند برای کار بسیاری از افراد نگران کننده باشد اما در حال حاضر 80 درصد از نیروهای ارتباطی شرکتهای بزرگ را رباتها تشکیل دادهاند و عملا نیروهای روابط عمومی در حال کنار گذاشته شدن هستند. استفاده از یک ربات خدمات مشتری برای شرکتها بسیار مفید خواهد بود و در وقت و منابع نیز بسیار صرفه جویی خواهد شد.
گفتنی است که رباتهای چت هر زمان که نتوانند به سوالات افراد پاسخ دهند، آنها را به انسانها و اپراتورهای ارجاع خواهند داد و همین موضوع استفاده از آنها بسیار در بین افراد گسترش داده است.
سیستمهای اتوماسیون، مشاغل کوچک و کارآفرینان را در یک رقابت با شرکت های بزرگ قرار میدهد. اگر همیشه منابع یا وقت کافی برای صحبت مستقیم با مشتریان خود ندارید ، بهتر است از سیستم ارتباطات خودکار استفاده کنید.
روش های مختلفی برای خودکار سازی ارتباطات وجود دارد. به عنوان مثال ، برخی از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی مانند HappyFox وجود دارد که به عنوان نوعی مرکز خدمات رسانههای اجتماعی عمل می کند. استفاده از ابزاری از این دست به شما امکان می دهد تا مکالمات را به طور خودکار فیلتر کرده و آنها را به شخص مورد نظر خود هدایت کنید.
اتوماسیونها می توانند به پرسش ها، مشکلات یا شکایات مشتری پاسخهایی سریع ارائه دهد. از این گذشته، مصرف کنندگان میگویند مهمترین ویژگی تجربه مشتری زمان پاسخگویی سریع است.
زمانی که شغل افراد به معنای حقیق بین افراد جا بیفتد و تعداد مشتریان افزایش پیدا کند، ممکن است فرد نتواند به طور کامل به مشتریان خود پاسخ دهد. همواره پاسخ به نیازهای مشتریام مهمترین بخض در یک کسب و کار آنلاین است، اینجاست که فناوری تأثیرگذار بر ارتباطات وارد می شود.
استفاده از CRM که بستر مدیریت ارتباط با مشتری است میتواند تا حد بسیار زیادی برای افراد مفید باشد. این سرویس به مدیران امکان تعامل با مشتریان را از طریق چندین کانال ارتباطی را میدهد.
چیزی که این روزها در بین فروشگاههای اینترنتی جا افتاده است امکان پیش نمایش محصول با استفاده از فناوری AR است. به کمک این فناوری فرد میتواند محصول مرد نظر خود را قبل از خرید و به کمک دوربین گوشی در محلی که قرار است از آن استفاده کند قرار داده و به طور کامل آن جسم را از زوایای مختلف بررسی کند.
در حال حاضر بیش از 60 درصد از فروشگاههای اینترنتی آمریکا از این فناوری استفاده میکنند و توانستهاند بازخورد بسیار خوبی از سوی خریدار دریافت کنند.
اگر یک شرکت بتواند مشکلات مخاطبان خود را به صورت تصویری و از راه دور برطرف کند، علاوه بر تاثیر بسیار مثبت بر کسب و کار آن شخص و جلب رضایت مشتری میتوان چند پله در رقابت با سایر شرکتها جلو افتاده و به نوعی پشتیبانی خود را به صورت متقابل اما از راه دور انجام دهد.
موارد گفته شده در بالا صرفا بخش کوچکی از تاثیرات مثبت فناوری بر ارتباط بین افراد در سالهای اخیر است و میتوان موارد گفته شده را به مسائلی مانند دید و بازدید، سرگرمی و حتی نوع تحصیل نیز بست داد.
گزارش از علی زحمت کش
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/