زلزله زدگان شهرستان گناوه منتظرند که تسهیلات و کمک بلاعوضی که مسئولان قول داده‌اند برای بازسازی خانه‌هایشان پرداخت شود، زودتر اختصاص یابد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  یک ماه از روزی که زمین در گناوه ۵.۹ ریشتر لرزید می‌گذرد. زلزله‌ای که شدتش را برخی شهرستان‌های استان بوشهر و حتی استان‌های همسایه، حس کردند.

این زمین لرزه ساعت ۱۱:۱۱ یکشنبه ۲۹ فروردین رخ داد؛ شدید بود و مدتش هم طولانی، اما آسیبش در حد مصدومیت ۶ نفر و خسارت به حدود ۴۰۰ خانه باقی ماند.

پس از وقوع زلزله گروه‌های امداد و نجات هلال احمر و ارزیاب بنیاد مسکن برای کمک رسانی به زلزله زدگان و بررسی میزان خسارت‌ها به مناطق مختلف این شهرستان اعزام شدند.

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

هلال احمر به آن‌هایی که خانه‌شان محل مناسبی برای سکونت نداشت چادر داد و بیش از ۴۰۰ چادر میان زلزله‌زدگان توزیع شد. اما هوا که رو به گرمی بود کاری کرد که چادر‌ها سرپناه مناسبی نباشند.

بسته‌های غذایی نیز تا چند روز به همت هلال احمر و دیگر نهادها و گروه‌ها در اختیار ساکنان مناطق زلزله زده قرار گرفت.

زلزله به کجا بیشتر خسارت زد؟

گروه‌های ارزیاب می‌گفتند در این حادثه خانه‌های قدیمی و آن‌هایی که بدون رعایت اصول فنی ساخته شده بودند آسیب دیده‌اند.

بیشترین آسیب مربوط به روستا‌ها بود و چند روز پس از زلزله فرماندار گناوه، ۱۳ روستای بخش مرکزی این شهرستان که به کانون زلزله نزدیک بودند، دچار آسیب شدند.

غلامرضا مهرجو افزود: در این روستا‌ها هزار و ۱۷۵ خانوار با حدود سه هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند که شغل بیشترشان دامداری و تا حدودی کشاورزی است.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: ۴۰۰ واحد مسکونی در جریان وقوع زلزله خسارت دیدند که از این مجموع ۲۱۵ واحد در روستا‌ها بوده‌است.

مهرجو ادامه داد: خسارت‌های وارده به واحد‌های مسکونی در روستا‌ها و شهر بیشتر شامل تخریب دیوار و ترک خوردگی منازل است که نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

او بیان کرد: بیشتر واحد‌های مسکونی آسیب دیده در روستا‌ها جزو بافت فرسوده است و استحکام لازم را نداشتند که برای مقاوم سازی و احداث واحد جدید، با رضایت ساکنان تخریب می‌شوند.

فرماندار گناوه همچنین گفت: خسارت‌های زلزله در حوزه‌های برق ۳.۵ میلیارد تومان، آب ۲ میلیارد تومان، کشاورزی (دام و طیور) ۳ میلیارد تومان و اماکن مذهبی، مصلای جمعه و مساجد ۷ میلیارد تومان برآورد شده‌است.

مهرجو ادامه داد: در این زلزله به پنج مسجد در روستا‌های بخش مرکزی، اثر تاریخی حسینیه خان بندر ریگ و مصلای جمعه شهر گناوه خسارت وارد شد.

مسئولان می‌گویند بیشتر خانه‌های آسیب دیده از زلزله اتاقی که هنوز قابل استفاده باشد دارند، اما ترس از پس‌لرزه‌هایی که گاهی بزرگایشان به زلزله اولیه نزدیک بود، باعث می‌شود که مردم ماندن در حیاط و چادر را با وجود همه دشواری‌ها به رفتن در اتاق‌ ترجیح دهند.

شول یک ماه پس از زلزله

به شول یکی از روستا‌های آسیب دیده از زلزله رفتیم تا حال و روز مردم روستا را جویا شویم. شول را به نام گبه‌اش می‌شناسند. گبه‌ای که شهرت جهانی دارد.

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

مردی میانسال در حالی که دستش را بر روی بلوک‌هایی که روی هم چیده شده و حکم دیوار خانه‌اش را دارد، گذاشته است، می‌گوید: بعد از زلزله آمدند و فرم‌هایی را هم پرکردند، اما بعد از آن خبری نشد. ناچار شدیم بلوک‌ها را خشکه روی هم بگذاریم تا خانه‌مان دیواری داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: قرار شد به ما وام بدهند، اما هنوز خبری نشده است.کمیته امداد هم ما را برای وام معرفی کرده  است و حتی قرار بود وام بلاعوض بدهند که هنوز از هیچ یک خبری نیست و پرونده‌ای هنوز تشکیل نشده است.

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

خواسته او از مسئولان این است که پرونده وام را زودتر تشکیل دهند تا بتواند خانه‌شان را بازسازی کند.

مردی که دست روزگار گرد سفیدی بر روی موهایش نشانده، در حالی که روی بلوک‌های تخریب شده در حیاط خانه‌اش نشسته است می‌گوید: یک ماه از زلزله گذشته و هنوز کاری برایمان نکرده‌اند، آمدند فرم پر کردند، اما هنوز خبری از کمک و وام نیست.

او با اشاره به اینکه همچنان پس لرزه‌ها ادامه دارد، ادامه می‌دهد: دیوار اتاق هایمان ترک خورده، اگر آنجا بخوابیم ممکن است در زمان پس لرزه به ما آسیب بزند به همین علت بیشتر در حیاط هستیم. چادر به ما داده‌اند، اما به علت گرما نمی‌توانیم در چادر زندگی کنیم.

این ساکن روستای شول می‌گوید: انتظار داریم به ما وام دهند تا خانه‌مان را درست کنیم.

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

زنی میانسال ما را به اتاقی می‌برد که وقت زلزله دار گبه اش آنجا بوده است، دار هنوز سرجایش روی زمین بود. می‌گوید زلزله باعث شد دیوار این اتاق ترک بخورد اما به دار گبه آسیبی نزد.

او هم منتظر است که وام و کمک‌ها اختصاص یابند تا ترک دیوارها ترمیم شوند.

مسئول شورای اسلامی روستای شول هم می‌گوید: کمتر خانه‌ای وجود دارد که از زلزله آسیب ندیده باشد، همه خانه‌های خشت و گلی خراب شده‌اند.

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

نوروز ملک زاده عنوان می‌کند: خیلی از مسئولان شهرستان و استان به روستای ما آمدند و مشکلات را دیدند، امیدواریم که زودتر به این مشکلات رسیدگی شود.

او ادامه می‌دهد: لودر و کامیون چند روزی برای آواربرداری در روستا فعالیت کردند، اما کار را نیمه تمام رها کردند.

مسئول شورای اسلامی روستای شول  با اشاره به اینکه به طور مرتب پس لرزه رخ می‌دهد، می‌گوید: آمارهای مختلفی از توزیع چادر اعلام می‌شود و مشخص نیست که بالاخره چند خانواده توانسته‌اند صاحب چادر امدادی شوند.

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

ملک زاده اشاره می‌کند که بنیاد مسکن فرم‌های ارزیابی خانه‌های آسیب دیده از زلزله را تکمیل کرده اما برخی خانه‌ها را بررسی نکرده‌اند که امیدوارم این خانه‌ها هم ارزیابی شوند.

او حرف‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد که مردم انتظار دارند کارهای نیمه تمام، تمام شود و به مشکلات رسیدگی کنند.

مسئول شورای اسلامی روستای شول می‌گوید: قطعی آب هم این روزها اهالی روستا را دچار مشکل کرده است، زیرا مرتب آب قطع می‌شود.

نیمی از خانه‌های آسیب دیده از زلزله باید بازسازی شوند

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن کشور که چند روز پس از زلزله برای بررسی خسارت‌ها به گناوه سفر کرد، گفته بود، زلزله خانه‌ای را تخریب نکرده است، اما برخی خانه‌ها جوری آسیب دیده‌اند که باید از نو ساخته شوند.

عزیرالله مهدیان افزود: ۴۰۰ خانه در این حادثه خسارت دیده‌اند که نیمشان باید نوسازی شوند و نیم دیگر تعمیر.

او قول داد خانه‌هایی که باید نوسازی شوند با کیفیت مطلوب در نیمه اول امسال ساخته و تحویل خواهند شد.

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در مجموع برای ساخت یک واحد مسکونی در روستا حدود ۱۶۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود که از این مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان تسهیلات و ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض است.

مهدیان بیان کرد: برای واحد‌های شهری نیز ۱۸۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که ۱۳۵ میلیون تومان آن تسهیلات و ۵۰ میلیون تومان بلاعوض است.

او گفت: عمده واحد‌های احداثی در روستا‌ها ۶۰ تا ۷۰ مترمربع است، اما افرادی که نیاز و توان بیشتری دارند می‌توانند با زیربنای بیشتری بسازند.

پرداخت کمک و تسهیلات در گرو تصویب هیات دولت

بخشدار مرکزی شهرستان گناوه در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: زلزله ۵.۹ ریشتری ۲۹ فروردین به هشت روستا از روستاهای بخش مرکزی بیش از دیگر مناطق خسارت زده است و برخی از افراد که منازلشان قدیمی بود یا اصول ایمنی در آن‌ها رعایت نشده بود، غیر قابل سکونت شد.

خدیجه دشتی  افزود: پس از زلزله، هلال احمر و بنیاد مسکن مناطق مختلف را ارزیابی کردند و در کمترین زمان چادر به دست آسیب دیدگان رسید. 

زلزله زدگان گناوه: وام و کمک‌ برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها زودتر پرداخت شود

او با اشاره به اینکه گروه ‎های بنیاد مسکن برای خانه‌های خسارت دیده پرونده تشکیل داده‌اند، ادامه داد: آواربرداری با مشارکت دهیاری‌ها و بنیاد مسکن شروع شده است و ادامه دارد.

بخشدار مرکزی گناوه عنوان کرد: مقرر شده دهیاران به عنوان مدیران بحران در روستا‌ها در زمینه آوار برداری به بنیاد مسکن کمک کنند. اکنون ۳۰ درصد آواربرداری‌ها در حال انجام است و امیدواریم تا پایان خرداد تمام شود.

دشتی درباره پرداخت وام به زلزله‌زدگان هم تاکید کرد: منتظر مصوبه دولت هستیم تا وام بازسازی و تعمیر خانه‌های آسیب دیده پرداخت شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.