عملیات سیف‌القدس که از ۲۰ اردیبهشت، با حمله گروه‌های مقاومت به اراضی اشغالی آغاز شده، پیشرفت قدرت موشکی مقاومت را به رخ صهیونیست‌ها کشیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شلیک ۳۶۰۰ موشک تا نهمین روز عملیات باعث شد تا ۷۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به تونل‌های زیرزمینی بروند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که پیشرفت موشک‌های حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در عملیات سیف القدس باعث شده تا رژیم صهیونیستی غافلگیر شود. در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین موشک‌هایی که در این نبرد علیه اسرائیل به کار گرفته شد خواهیم داشت.

سیر پیشرفت موشکی مقاومت غزه

۲۰ سال پیش مقاومت فلسطین از جمله گردان‌های «عزالدین‌القسام» شاخه نظامی حماس توانست اولین موشک را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کند بدون اینکه باعث خسارت خاصی در اسرائیل شود. بُرد اولین موشک شلیک شده گردان‌های قسام به حدود یک کیلومتر می‌رسید که به شهرک سدیروت شلیک شد و اسم آن نیز قسام ۱ بود. حماس در ادامه به توسعه موشک‌های خود پرداخت و بُرد آن‌ها را افزایش داد. گردان‌های قسام در توسعه موشک‌های خود از ظرفیت‌های محلی و همچنین حمایت‌های خارجی استفاده کرد و از طریق دریا و یا تونل‌هایی که به مصر وصل می‌شد قطعات لازم برای ساخت موشک را وارد می‌کرد. اندکی پس از ساخت موشک قسام ۱ موشک قسام ۲ در سال ۲۰۰۱ ساخته شد که بُرد آن بین ۹ تا ۱۲ کیلومتر بود که توانایی حمل کلاهک انفجاری بین ۵ تا ۶ کیلوگرم مواد منفجره را داشت. در سال ۲۰۰۵ مقاومت فلسطین از موشک قسام ۳ با بُرد ۱۵ تا ۱۷ کیلومتر رونمایی کرد.

در سال ۲۰۱۲ توانایی موشکی مقاومت در غزه با پیشرفت بی سابقه‌ای هم از نظر برد و هم از نظر قدرت انفجاری همراه بود. گردان‌های القسام در این سال از موشک M۷۵ که به اسم فرمانده خود «ابراهیم المقادمه» نامگذاری شده بود رونمایی کردند. موشک M۷۵ اولین موشک دوربرد مقاومت با برد ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر بود و اولین هدف آن نیز فرودگاه بین المللی بن گوریون بود. بعد از ۲ سال گردان‌های قسام موشک "سجیل" با برد ۵۵ کیلومتراما قوی‌تر از نظر قدرت انفجاری را معرفی کرد.

گروه‌های مقاومت به سرعت موشک‌های خود را از نظر بُرد و قدرت انفجاری توسعه دادند. در ادامه موشک «J۸۰» به نام جانشین فرمانده کل گردان‌های قسام یعنی شهید احمد الجعبری نامگذاری و معرفی شد. بُرد این موشک جدید به ۸۰ کیلومتر رسید و توانست از سامانه دفاعی گنبد آهنین عبور کرده و به اهدافی در شهر تل آویو برسد.

موشک«۶۰ R» که به نام شهید عبدالعزیز الرنتیسی نامگذاری شد نیز در ادامه معرفی شد. برد این موشک به ۱۰۰ کیلومتر رسید و داری قدرت انفجاری بالا با ویژگی عبور از سامانه گنبد آهنین بود.

در جریان تجاوز اخیر اسرائیل به نوار غزه موشک‌های جدیدی از سوی مقاومت رونمایی شد که بسیار قوی‌تر و پیشرفته‌تر بودند که در ادامه به چند نمونه می‌پردازیم.

موشک عیاش ۲۵۰

موشک عیاش ۲۵۰ از جمله موشک‌هایی است که مقاومت فلسطین برای نخستین بار در عملیات سیف القدس از آن رونمایی کرد. این موشک به یاد شهید «یحیی عیاش» از بنیانگذاران گردان‌های شهید عزالدین القسام نامگذاری شده است. یحیی عیاش با سازماندهی تعداد زیادی از مجریان عملیات‌های شهادت‌طلبانه خسارات سنگینی به صهیونیست‌ها زد و سرانجام در ۵ ژانویه سال ۱۹۹۵ توسط اسرائیل با انفجار چاشنی کارگذاشته شده درگوشی تلفن همراهش به شهادت رسید. مقاومت فلسطین در چهارمین روز عملیات، با موشک عیاش ۲۵۰ فرودگاه رامون در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. برد این موشک ۲۵۰ کیلومتر است که بیشترین برد را در بین موشک‌های حماس دارد. روزنامه تایمز اسرائیل اعلام کرده که حماس یک فروند موشک شلیک کرده که با طی مسافت ۲۵۰ کیلومتری بر فراز خاک اسرائیل در منطقه هیویل ایلوت در نزدیکی ایلات سقوط کرد که این برد بی سابقه‌ای برای موشک‌هایی است که از سمت نوار غزه شلیک شده است.

موشک عیاش ۲۵۰ به واقع غافلگیری بزرگ نیرو‌های مقاومت برای دشمنان بود. سلاحی با برد ۲۵۰ کیلومتر که در اولین مأموریت خود فرودگاه رامون در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری از باریکه غزه را در جنوب سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرار داد. هرچند اصابت به هدفی در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری گمانه‌هایی درباره اینکه این سلاح راکت نبوده و موشک است را ایجاد کرد، اما بر اساس تصاویر منتشر شده از عیاش ۲۵۰ بالک‌های کنترلی در جلوی این موشک برای هدایت آن دیده نمی‌شود. اینکه سلاحی در یک شلیک به محدوده فرودگاه اصابت کند، نشان می‌دهد که یا مقاومت اسلامی به سطح بالایی از رفع منابع خطا در پرتابه‌های راکتی دست پیدا کرده و راکت‌هایی با کیفیت بالا و درصد خطای پایین می‌سازد یا به احتمال منطقی‌تر، به قابلیت هدایت پرتابه تا نقطه انتهایی یا دستکم بخشی از مسیر (معمولاً تا زمان روشن بودن موتور در حالت تجهیز به کنترل بردار رانش) و به بیان دیگر فناوری موشکی دست پیدا کرده است.

در این صورت اولاً باید منتظر هنرنمایی‌های نمونه‌های بعدی این سلاح در آینده بود و اینکه تولید انبوه آن قطعاً موازنه قدرت را در نبرد مقاومت با دشمن صهیونیستی تغییر خواهد داد؛ بنابراین رسیدن عیاش ۲۵۰ به هدف خود در برد حدود ۲۱۷ کیلومتری حداقل نشان از بهبود قابل توجه دقت راکت‌های رزمندگان مقاومت یا در احتمال دیگر دست یافتن آن‌ها به موشک هدایت شونده در بخشی یا تمام مسیر است.

موشک بدر ۳

گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی هم از انتشار تصاویری از موشک بدر ۳ را که با آن‌ها شهرک‌های صهیونیست نشین سدیروت و عسقلان مورد هدف قرار گرفته بود، خبر داد. گردان‌های القدس ده‌ها فروند از این موشک را به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین عسقلان و سدیروت در فلسطین اشغالی شلیک کرد. نمونه ارتقاء یافته از راکت بدر ۳ نیز به عنوان بازوی دیگر تسلیحاتی مقاومت که نمونه مشابه بدر ۳ از آن در عراق نیز در اختیار گروه‌های مقاومت مشاهده شده یک سلاح بسیار مخرب است. شلیک این راکت‌ها در میان تعداد دیگری راکت فریب که برای اشباع سامانه‌های دفاعی دشمن صورت می‌گیرد می‌تواند به ضربات مهلک‌تری علیه دشمن صهیونیست منجر شود.

موشک قاسم

رونمایی از موشک قاسم نیز یکی دیگر از غافلگیری‌های گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل بود. «ابو حمزه» سخنگوی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین از رونمایی از یک موشک جدید به نام «قاسم» که به یاد شهید سردار سلیمانی نامگذاری شده است، خبر داد. سخنگوی سرایا القدس تأکید کرد: «در جریان نبرد «شمشیر قدس» با رژیم صهیونیستی از این موشک جدید و پیشرفته استفاده شده است.» ابوحمزه ضمن اعلام اینکه بُرد موشک «قاسم» به تل‌آویو، اشدود، عسقلان، سدیروت و دیگر شهر‌های فلسطین اشغالی می‌رسد، تصریح کرد: «هنوز غافلگیری‌های زیادی داریم که دشمن را بُهت زده خواهد کرد. کاربران شبکه‌های اجتماعی با گذاشتن پست‌هایی از به کارگیری موشک «قاسم» که به یاد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، استقبال کردند».

موشک «A ۱۲۰»

در میان موشک‌های شلیک شده توسط گردان‌های قسام در عملیات سیف القدس موشک A۱۲۰ از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. این موشک جدید به اسم «رائد العطار» فرمانده شهید این گردان‌ها نامگذاری شده است. این موشک دارای کلاهک‌های انفجاری با ظرفیت تخریب بالا است و بُرد آن به ۱۲۰ کیلومتر می‌رسد. به گفته رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس این موشک‌ها برای اولین بار در حمله اخیر به صهیونیست‌ها استفاده شده‌اند. این موشک به سمت شهر قدس شلیک شد که ١٠٠ کیلومتر از نوار غزه دور است. شلیک این موشک‌ها توانست خسارت‌های زیادی را به اسرائیلی‌ها وارد کند. شهر قدس برای نخستین بار هدف حملات موشکی گروه‌های مقاومت قرار گرفت. چرا که به دلیل وجود اماکن مقدسه در این شهر احتمال برخورد موشک‌های مقامت به این اماکن وجود داشت. اما شلیک این موشک به سمت قدس نشان از افزایش دقت این موشک است.

موشک «j۸۰»

از جمله دیگر موشک‌های گروه‌های مقاومت که در نبرد «شمشیر قدس» به کار گرفته شدند، می‌توان به «j۸۰» اشاره کرد. این موشک به طور کامل در نوار غزه ساخته شده است و نخستین بار در جریان جنگ تابستان سال ۲۰۱۴ غزه از آن استفاده شده است. این موشک بُردی ۱۲۰ کیلومتری دارد. «j۸۰» همچنین با سامانه‌ای پیشرفته تجهیز شده تا بتواند به راحتی از تیررس رادار‌های گنبد آهنین ارتش رژیم صهیونیستی محو شود. این ویژگی‌ها باعث شده تا موشک مذکور در رسیدن به شمالی‌ترین نقطه تل‌آویو موفق باشد.

موشک SH۸۵

گردان‌های القسام همچنین از موشک SH۸۵ رونمایی کردند. این موشک به نام رهبر شهید محمد ابوشماله نامگذاری شد و برد ۸۰ کیلومتری با قدرت انفجاری بالا و عبور از سامانه گنبد آهنین از ویژگی‌های این موشک است. طبق اعلام گردان‌های قدس این موشک موفق شد به اهداف خود درسرزمین‌های اشغالی برسد و باعث کشته و زخمی شدن اسرائیلی‌ها و خسارت شدید به خانه‌ها شد.

سخن پایانی

در عملیات سیف القدس هرچند اسرائیل نقاط زیادی را در نوار غزه بمباران و خسارت‌های زیادی به گروه‌های مقاومت وارد کرد، اما یک تحول مهم در این عملیات دیده شده است. این تحول مهم به افزایش بُرد و دقت موشک‌های مقاومت برمی گردد. در واقع حماس که ۲۰ سال پیش موشکی با برد یک کیلومتر داشت اکنون موفق شده به موشک‌هایی با برد ۲۵۰ کیلومتر و قدرت انفجاری بالا دست پیدا کند. این مسئله در کنار ضعف‌های گنبد آهنین باعث شده تا بسیاری از کارشناسان نظامی اعلام کنند که سامانه‌های دفاعی اسرائیل در برابر پیشرفت‌های موشکی گروه‌های مقاومت به نوعی غافلگیر شده اند.

محمدرضا مرادی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ .
پاك و منزّه است آن (خدايي ) كه بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصي كه اطرافش را بركت داده ايم شبانه برد، تا از نشانه هاي خود به او نشان دهيم . همانا او شنوا و بيناست .
نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین .
" صدق الله العظیم " و " صدق الله العلی العظیم".
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۲۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
باید سامانه موشکی ضد هوایی پیشرفته و موشکهای پر قدرت زمین به زمین از سوریه و جنوب لبنان و عراق و ایران اسلامی فعالانه به یاری فلسطینیان بشتابند باید انواع و اقسام موشکهای پیشرفته ضد هوایی در غزه مستقر شود تا تک تک این هواپیماهای جنگنده بمب افکن صهیونیستی و پهپادیشون را در آسمان غزه هدف قرار دهد و منهدمشان کنند الان خاک ریز خط مقدم جهان اسلام ناب محمدی ص نوار غزه و فلسطین اشغالی است باید از هر لحاظ جهان اسلام از دور و نزدیک غزه فلسطین را حمایت کنند و یاری رسانند یک زمانی خط مقدم حرمهای مطهر در عراق و سوریه حرم حضرت زینب س بود الان خط مقدم مظلومیت حریم حرم حرمت مومنین مسلمین فلسطینی و قدس شریف امت واحده رسول الله ص اسلام ناب محمدی ص است داعش و صهیونیست و آمریکا و آل سعودی و سران امارات عربی و ابوظبی تروریست و جنایتکار و اشغالگر و غارتگر و یکی هستند متحد شده اند بر علیه اسلام ناب محمدی ص هیچ فرقی با یکدیگر از هر لحاظ کمی و کیفی ندارند الان همه رهبران و فرماندگان مقاومت اسلامی و جمیع رزمندگان آزاده اندیشان عادل خردمندان سر تا سر جهان و سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی باید با هماهنگی و اتحاد فی مابین با یک فرماندهی مرکزی سپاه قدس ورود کنند و متمرکز شوند درون فلسطین اشغالی و قدس شریف تا همچون داعش تروریست همگیشان نابود و تارو مار و فراری و پراکنده شوند از کشور فلسطین اشغال شده باید جهان اسلام ناب محمدی ص بر علیه جهان آمریکایی صهیونیستی انگلیسی و دیگر همپیمانان ملعونینشون متحد و یکپارچه شوند و متحدانه و مقتدرانه و قدرتمندانه با آنان نبرد جانانه کنند در فلسطین اشغالی حیدروار خیبر کنشون کنید این صهیونیستهای شیطان صفت خبیث را یکبار برای همیشه طول تاریخ بشریت به زباله دان تاریخ پرتشان کنید .
و من الله توفیق . سکوت و نشستن و بی تفاوتی هر مومن مسلمان واقعی خیانت است به قرآن کریم خداوند جل جلاله و دین پاک مقدس اسلام ناب محمدی ص و حقوق بشر انسانی اسلامی . نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکرخردمندانه و عاجلانه و بموقع .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
باید سامانه موشکی ضد هوایی پیشرفته و موشکهای پر قدرت زمین به زمین از سوریه و جنوب لبنان و عراق و ایران اسلامی فعالانه به یاری فلسطینیان بشتابند باید انواع و اقسام موشکهای پیشرفته ضد هوایی در غزه مستقر شود تا تک تک این هواپیماهای جنگنده بمب افکن صهیونیستی و پهپادیشون را در آسمان غزه هدف قرار دهد و منهدمشان کنند الان خاک ریز خط مقدم جهان اسلام ناب محمدی ص نوار غزه و فلسطین اشغالی است باید از هر لحاظ جهان اسلام از دور و نزدیک غزه فلسطین را حمایت کنند و یاری رسانند یک زمانی خط مقدم حرمهای مطهر در عراق و سوریه حرم حضرت زینب س بود الان خط مقدم مظلومیت حریم حرم حرمت مومنین مسلمین فلسطینی و قدس شریف امت واحده رسول الله ص اسلام ناب محمدی ص است داعش و صهیونیست و آمریکا و آل سعودی و سران امارات عربی و ابوظبی تروریست و جنایتکار و اشغالگر و غارتگر و یکی هستند متحد شده اند بر علیه اسلام ناب محمدی ص هیچ فرقی با یکدیگر از هر لحاظ کمی و کیفی ندارند الان همه رهبران و فرماندگان مقاومت اسلامی و جمیع رزمندگان آزاده اندیشان عادل خردمندان سر تا سر جهان و سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی باید با هماهنگی و اتحاد فی مابین با یک فرماندهی مرکزی سپاه قدس ورود کنند و متمرکز شوند درون فلسطین اشغالی و قدس شریف تا همچون داعش تروریست همگیشان نابود و تارو مار و فراری و پراکنده شوند از کشور فلسطین اشغال شده باید جهان اسلام ناب محمدی ص بر علیه جهان آمریکایی صهیونیستی انگلیسی و دیگر همپیمانان ملعونینشون متحد و یکپارچه شوند و متحدانه و مقتدرانه و قدرتمندانه با آنان نبرد جانانه کنند در فلسطین اشغالی حیدروار خیبر کنشون کنید این صهیونیستهای شیطان صفت خبیث را .
و من الله توفیق . سکوت و نشستن و بی تفاوتی هر مومن مسلمان واقعی خیانت است به قرآن کریم خداوند جل جلاله و دین پاک مقدس اسلام ناب محمدی ص و حقوق بشر انسانی اسلامی . نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکرخردمندانه و عاجلانه و بموقع .
آخرین اخبار