از سرگیری رشد اقتصادی و بهبود کسب و کار‌ها در کشور‌های آفریقایی در پی شیوع ویروس کرونا، در کانون رایزنی‌های نشست سران آفریقا و فرانسه قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  فرانس ۲۴، از سرگیری رشد اقتصادی و بهبود کسب و کار‌ها در کشور‌های آفریقایی در پی شیوع ویروس کرونا، در کانون رایزنی‌های نشست سران آفریقا و فرانسه قرار دارد.

حدود ۱۵ نفر از روسای جمهور و نخست وزیران کشور‌های قاره آفریقا عازم پاریس شدند تا در چارچوب نشست سران آفریقا و فرانسه به مسائل اقتصادی و مالی و دیگر چالش‌های کشور‌های این منطقه و به ویژه کشور‌های فرانسوی زبان قاره آفریقا با آن مواجه هستند، بپردازند.

در همین راستا هدف دیگر این نشست اختصاص حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار مالی به امور زیر بنایی و آبادانی این قاره است که در نتیجه آن زمینه برای رشد اقتصادی کشور‌های منطقه فراهم شود.

سران کشور‌های آفریقایی شرکت کننده در این نشست تلاش می‌کنند تا حق ثبت اختراع از واکسن‌های ضد کرونا که تاکنون توسط آزمایشگاه‌های معروف جهان ساخته شده برداشته شود و با تولید انبوه این نوع واکسن‌ها در قاره آفریقا، زمینه برای واکسیناسیون جمعیت کشور‌های قاره آفریقا فراهم شود.

همه سران و مسئولان شرکت کننده در نشست سران آفریقا و فرانسه بر این اصل توافق نظر دارند که حق ثبت اختراع برای واکسن کرونا با توجه به اینکه جان میلیون‌ها انسان در گرو آن است باید برداشته شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در اظهار نظری در این باره اعلام کرد: تا زمانی که بحران کرونا وجود دارد همه موانع سر راه مبارزه این بیماری همه گیر وجود دارد از مالکیت معنوی گرفته و انتقال فناوری گرفته تا مسائل مالی باید برداشته شود.

او افزود: در خصوص قاره آفریقا نیز مانند هر جای دیگری برای خروج از بحران کنونی شرط نخست این است که بیماری کرونا قبل از هر چیز ریشه کن شود.

کریستالینا جرجیوا، مدیر کل صندوق بین المللی پول نیز که در این نشست شرکت کرده است، گفت: ما باید تا آخر امسال ۴۰ درصد از جمعیت جهان و ۶۰ درصد از جمعیت قاره آفریقا را تا آخر سال ۲۰۲۲ واکسینه کنیم. برای این کار نیز عوارض گمرکی و دیگر موانعی که سر راه واکسیناسیون مردم وجود دارد باید برداشته شود. بعد از انجام این کار که ما می‌توانیم این برگ را ورق بزنیم.

مکرون در این نشست تاکید کرد: باید با کمک صندوق بین المللی پول در کوتاه مدت برای ۵۰ میلیارد دلار را به حل مشکلات کشور‌های آفریقایی اختصاص دهیم.

فلیکس تشیسکدی، رئیس جمهوری کنگوی کینشازا که ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را برعهده دارد از این ابتکار امانوئل مکرون استقبال کرد.

او افزود: جای خوشحالی است که از نهاد‌های مالی بین المللی در این نشست درخواست می‌شود منابع و اعتبارات مالی در اختیار کشور‌هایی که با مشکل امنیتی مواجه هستند قرار داده شود تا به کمک آن این مشکلات را حل کنند.

با این حال از نظر مالی هیچ گونه تعهد قطعی اعلام نشده است. اما شرکت کنندگان در این نشست قول داده‌اند گفتگو‌ها و رایزنی‌های خود را درباره حق برداشت ویژه از صندوق بین المللی پول ادامه دهند.

حق برداشت ویژه صندوق بین المللی دارایی‌های پولی هستند که می‌تواند به پول تبدیل و برای تامین مالی طرح‌های اقتصادی و آبادانی اختصاص یابد بدون آنکه برای کشور برخوردار از آن ایجاد بدهی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار