اقتصادی که می‌خواهد دریا محور باشد

نخستین اسکله دریایی مازندران اگرچه دیرهنگام، اما امید بخش در رامسر بهره برداری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دسترسی کشور ما به دو محدوده آبی در شمال و جنوب که هر دو از موهبت‌های الهی هستند، یک فرصت استثنایی است و اگر می‌خواهیم در حوزه گردشگری دریایی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید طوری عمل کنیم که زبانزد خاص و عام شویم. چرا که دریا برای هر کشوری در حوزه‌های استراتژیک، اقتصادی، شیلاتی و صنعت گردشگردی دارای اهمیت است و هر کشوری که بتواند از آن استفاده بهینه تری کند، برگ برنده دست اوست.

ایران با تاریخ، طبیعت و مردمانی که دارد، می‌تواند در حوزه گردشگری دریایی حداقل در جهان اسلام بهترین باشد و با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن، اثربخشی گردشگری دریایی در مقابله و رفع آن، فوق العاده خواهد بود.

متاسفانه تاکنون نقشه و استراتژی خاصی دیده نشد و از همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌ها چندان خبری نیست. متاسفانه ما نتوانستیم آنچنان که باید از این ظرفیت‌های مهم، استفاده کنیم. تاکنون مبنای کار بنادر کشتیرانی کشور تجارت کالا بوده و به تردد و تبادل مسافران و گردشگران داخلی و خارجی کمتر توجه شده است.

در حالی که از طریق اسکله‌های تفریحی و ایجاد و ساخت بنادر گردشگری ویژه، می‌توان به توسعه این بخش کمک شایانی نمود و تحقق این مهم، نیازمند برنامه مدون در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است که با اخذ مشاوره از متخصصین، دانشگاهیان و بازنشستگان این حوزه، در میزی واحد و هدفی مشترک امکانپذیر است.

منظور از گردشگری دریایی این است که کشتی‌های تفریحی داشته باشیم و این اراده و همت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد که تاکنون این اراده و همت مشاهده نشده است.

تاکنون از ظرفیت‌های گردشگری دریایی چه در شمال و چه در جنوب هیچ بهره‌ای نبردیم. البته در سواحل جنوب اقداماتی انجام شد. حرکت‌های استان گیلان در انزلی ناموفق بود. در مازندران هم به تازگی در رامسر نخستین اسکله تفریحی و گردشگری استان با حضور استاندار مازندران بالاخره افتتاح شد. این اسکله ساحلی که «لیدو» نام‌گذاری شده، ۱۰۰ متر طول و سه متر عرض دارد و توسط بخش خصوصی ساخته شده است.

بی‌توجهی به اقتصاد دریا محور مهم‌ترین معضل استان است

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در آئین افتتاح نخستین اسکله تفریحی و گردشگری مازندران در رامسر با عنوان اینکه استفاده از ظرفیت‌های دریا جهت تحقق مطالبه دیرین مازندرانی‌ها را مهم و اساسی توصیف کرد و گفت: «بی‌توجهی به اقتصاد دریا محور طی سال‌های اخیر مهم‌ترین معضل بوده چرا که پتانسیل موجود در دریا مهم‌ترین مطالبه مردم در سال‌های اخیر است.

وی افزود: از دریا به عنوان موهبت الهی برای اقتصاد آسایش رفاه بهتر طی سال‌های گذشته استفاده نشده است، در همین راستا اقتصاد دریا محور و استفاده از ظرفیت عظیم دریا از جمله اولویت‌های مدیریتی در شروع دوران مدیریتی‌مان بوده است.

استاندار مازندران اظهار کرد: با افتتاح این اسکله و دیگر اسکله‌های گردشگری و تفریحی که در نقاط مختلف ساحلی تعریف شده و اجرایی می‌شود، راه بر اقتصاد دریامحور در استان باز شده است.

احمد حسین‌زادگان تصریح کرد: مردم مازندران سال‌های طولانی از نبود اقتصاد دریا محور و عدم بهره مندی بهینه از فرصت و ظرفیت گردشگری دریا خزر در رنج بودند و گله داشتند تا این که در دولت تدبیر و امید با همگرایی دستگاه‌های مختلف به این مطالبه دیرینه پاسخ درخور داده شده است.

وی یکی از موانع برخورداری مازندران از اقتصاد دریامحور را با وجود در اختیار داشتن بیشترین خط ساحلی دریای خزر، تصاحب سواحل توسط دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی دانست و گفت: نخستین قدم برای برخوردار کردن مازندران از اقتصاد دریامحور، آزاد سازی سواحل آن بود که مصوبات قانونی آن سال‌ها روی زمین مانده بود در حالی که عده‌ای دریا را برای خودشان محصور کرده بودند.

نماینده عالی دولت در مازندران از آزادسازی حدود ۸۷ درصد از سواحل مازندران به عنوان اقدام مهم دولت تدبیر و امید طی چند سال گذشته یاد کرد و افزود: در واقع با این اقدام که هم افزایی تمامی دستگاه‌ها از جمله حمایت قوه قضاییه را در پی داشت، ساحل دریای مازندران از انحصار خصوصی افراد و دستگاه‌ها خارج و زمینه برای فعال کردن اقتصاد دریا محور مهیا شد.

حسین زادگان با اظهار این که پروسه آزاد سازی سواحل دریای مازندران براحتی طی نشد، گفت: پس از این مرحله هم تعریف پروژه‌های اسکله دریایی در دستور کار قرار گرفت و برای این منظور کارگروه ویژه‌ای تعریف شد تا بتواند کار‌ها را از صفر تا صد با حمایت از سرمایه گذاران به پیش ببرد.


بیشتر بخوانید 
ساخت نخستین جزیره مصنوعی کشور به کجا رسید؟


وی با اعلام این که برای سواحل مازندران ایجاد ۱۳۴ اسکله گردشگری تعریف و جانمایی شده است، توضیح داد: برای این که کار‌ها به صورت منسجم پیش برود و سرمایه گذاران با کمترین دغدغه وارد مراحل اجرایی کار شوند، پس از جانمایی و گذراندن مراحل مختلف، مجوز تمامی اسکله‌ها بدون نام اخذ شد تا بسته آماده تحویل سرمایه گذار شود.

استاندار مازندران با تاکید بر این که مجموعه استان و دولت از سرمایه گذاری در زمینه اقتصاد دریامحور در مازندران حمایت می‌کند، گفت: برای اسکله‌های تفریحی، ظرفیت‌های شیلاتی و تفریحی در پس کرانه و داخل دریا در نظر گرفته شده است و تلاش داریم تا در شرایط تحریمی برای آن بخش از سرمایه گذاری که نیاز ارزی دارد، کمک کار سرمایه گذاران باشیم. / به نقل از ایسنا»

همه پای کار آیند

هر چند اقدام انجام شده خبری خوش و امیدبخش برای صنعت گردشگری و اقتصاد استان است، اما باید در ادامه راه مصمم بود و یا تکمیل دیگر اضلاع و پروژه‌های گردشگری دریایی به توفیقاتی مهمی در این حوزه دست یابیم.

درست است که فاصله ما با کشور‌های همسایه در حوزه گردشگری دریایی بسیار است، اما می‌توان با تداوم چنین اقدامات و پروژه‌هایی به کاهش این فاصله کمک کرد.

از اینرو نیاز است همه دستگاه‌های مرتبط پای کار آیند و با همدلی و همراهی به تحقق خواسته‌های مردم در حوزه گردشگری دریایی بپردازند.

انتهای پیام/ ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار