چربی حیوانی برای سلامتی خوب است؟

یک متخصص تغذیه گفت: تاثیر چربی‌های حیوانی روی بدن به مقدار خوردنتان و اینکه باقی برنامه غذایی‌ شما چگونه است، بستگی دارد.

شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  چربی اشباع به طور طبیعی در بسیاری از غذاها به خصوص منابع حیوانی، وجود دارند. این نوع چربی تاثیر منفی برای سلامت عمومی بدن به خصوص سلامت قلب دارد.

او افزود: یکی از مصالح کلسترول نوع خاص اسید چرب است که در روغن‌های اشباع حیوانی مانند دنبه یافت می‌شود. این موضوع می‌تواند رسوب و گرفتگی در رگ‌های قلب را افزایش دهد، همچنین با سخت شدن عروق، زمینه سکته‌های قلبی و مغزی را ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: چربی‌های حیوانی را می‌توان به صورت موردی و در حد کم استفاده کرد اما جایگزین کردن آن با روغن مصرفی روزانه می‌تواند مشکلات جدی به خصوص در زمینه قلبی عروقی به همراه داشته باشد. تاثیر چربی های حیوانی روی بدن به مقدار خوردنتان و اینکه باقی برنامه غذایی تان چگونه است، بستگی دارد.

او بیان کرد: در خصوص روغن‌های گیاهی معتقدیم هر نوع روغنی که در دمای اتاق به صورت جامد باشد برای سلامت بدن مضر است. این تاثیر منفی به خصوص در روغن‌های هیدروژنه که اسید‌های چرب ترانس دارند، برای سلامت بدن بیشتر است.

اولیایی گفت: توصیه ما این است که از انواع و اقسام روغن‌ها به صورت چرخشی استفاده کنید، برای مثال سعی کنید روغن زیتون، آفتابگردان، کنجد و ذرت را به صورت چرخشی استفاده کنید تا اسید‌های چرب ضروری بدن از این طریق تامین شوند.

او تاکید کرد: برای سرخ کرن غذا به هیچ عنوان از روغن‌های پخت و پز معمولی استفاده نکنید. روغن‌های مخصوص سرخ کردنی حاوی موادی به نام آنتی اکسیدان هستند که باعث می‌شود نقطه دود روغن و تحمل آن نسبت به حرارت افزایش یابد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: تا حد امکان از کمترین مقدار روغن‌ها استفاده کنید. روغن‌های مصرفی اگر بیش از نیاز بدن باشند، به صورت سلول چربی تجمع پیدا می‌کنند و در نهایت می‌توانند چاقی‌های ناحیه شکمی را ایجاد کنند که با بسیاری از بیماری‌ها مانند کلسترول خون، کبدچرب، دیابت و فشار خون در ارتباط است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
danial
۲۳:۱۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
بابا اسن بنده خدا که چیز بدی نگفته میگه به جای اینکه برین کره حیوانی شرکتی بخرین برین کره گیاهی بخرین ضررش کمتره :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
قدیما ملت فقط چربی حیوانی مصرف میکردن هیچکسیم چیزیش نمیشد...الان میگن چربی حیوانی بده...
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۲۳:۱۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
قدیما همون ملت صد برابر ملت امروز فعالیت بدنی داشتن، الان ده برابر همون ملت غذا و چربی مصرف می کنند برای کم و زیاد کردن تلویزیون از فاصله دو متری از کنترل استفاده میشه تازه اسنپ هم باید بیاد دم در سوار بشن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
همش دروغ روغن گیاهی مضرترین روغن ها هستند این‌ چیزیه شما به‌ خورد مردم میدین و گرنه اولين کسایی که‌ روغن زرد میخرن خود دکترها هستن دم خروس باور کنیم يا قسم حضرت عباس
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۶:۴۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
بهترین و سالم ترین نوع روغن ، روغن کره گوسفندی البته قیمتش زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
روغن حیوانی گوسفندی کیلو ۳۰۰تومن گیر کی میااااد آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
والا من خودم روستا زندگی میکنم اینجا همه یه گوسفند اول سال وسط سال میکشن روغن هم درست می‌کنند همه هم ماشالله سالن هستن روغن نباتی اینها چیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد امینی
۱۵:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
حتما مستند افسانه چربی را ببینید.۲۰۲۰ است. فیلیمو هم دارد
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۵:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
فقط روغن حیوانی
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۵:۰۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
روغن دنبه و روغن های حیوانی بهترین روغن هستن،روغن های موجود در باز مزخرف تربن نوع روغن هستن،کسان زیادی سراغ دارم که ۸۰ سال سن دارند خوراکشون فقط روغن حیوانی است سالم و سرحال هستن،ضمنا روغن حیوانی چربی اشباع شده نیست دکتر،برو مقاله های دکترهای اروپایی و آمریکایی را مطالعه بفرمایید.
روغن های حیوانی در دمای بدن انسان آب می شوند،جهت اطلاع شما
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
درود بر شما
منم مصرف میکنم خیلی بهتر از این روغن نباتی هایی است که مواد اولیه اش وارد میشه در بنادر کشور در تانکرهای غیر بهداشتی میریزن و به کارخانه های روغن نباتی سازی میرسونن البته برای این که کسی این تانکر های که حامل سوخت هستن رو نبینه از ساعت ۱۲ شب به بعد تخلیه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
روغن حیوانی مثل کره و روغن زرد خیلی مفیده ولی کم پیداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
اتفاقا روغن حیوانی رسوب نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
پزشکان امروزی اصلا ایمن روغنها راقبول ندارند ولی یک سوالی که من از ایشان دارم این است که اگر روغن حیوانی مضر است چرا قدیمی ها اکثرا از این روغنها استفاده می کردند و عمرشان هم بالای 100سال بود.سکته راهم نمی شناختند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
کره پاستوریزه فقط هفته ا ی یک قاشق غذا خوری
آخرین اخبار