به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فلایت رادار ۲۴ یک سرویس ردیابی پرواز جهانی است که اطلاعاتی در مورد هزاران هواپیما در سراسر جهان را ارائه میدهد. این سرویس ردیابی ۱۸۰ هزار پرواز را از بیش از ۱۲۰۰ خطوط هوایی و پرواز به بیش از ۴۰۰۰ فرودگاه در سراسر جهان به صورت زنده نشان میدهد. این سرویس در حال حاضر به صورت آنلاین و برای دستگاه iOS یا اندروید در دسترس است.
فلایت رادار ۲۴ یک ردیاب پرواز است که ترافیک هوایی زنده را از سراسر جهان نشان میدهد. این سرویس دادههای چندین منبع داده از جمله ADS-B، MLAT و دادههای راداری را با هم ترکیب میکند. دادههای ADS-B، MLAT و رادار بهمراه دادههای وضعیت پرواز از خطوط هوایی و فرودگاهها جمع آوری میشوند.
بیشتر بخوانید
فناوری اولیهای که Flightradar24 برای دریافت اطلاعات پرواز از آن استفاده میکند، پخش خودکار نظارت وابسته ADS-B نامیده میشود.
نحوه کار این فناوری را درتصویر زیر مشاهده میکنید:
فناوری ADS-B یک فناوری نسبتاً جدید و در حال توسعه است، به این معنی که امروزه به ندرت توسط کنترل ترافیک هوایی (ATC) استفاده میشود. برآوردها نشان میدهد که تقریباً ۷۰ درصد از کل هواپیماهای مسافربری تجاری (۸۰ درصد در اروپا، ۶۰ درصد در ایالات متحده) به فرستنده ADS-B مجهز هستند. برای هواپیمایی عمومی این تعداد احتمالاً زیر ۲۰ درصد است. درصد هواپیماهای مجهز به گیرندههای ADS-B به طور پیوسته در حال افزایش است، زیرا تا سال ۲۰۲۰ استفاده از این فناوری برای اکثر هواپیماها در سراسر جهان اجباری شده بود. فناوری ADS-B جایگزین رادار اولیه به عنوان روش نظارتی میشود که توسط ATC استفاده میشد.
فلایت رادار ۲۴ دارای شبکهای با بیش از ۲۰ هزار گیرنده ADS-B در سراسر جهان است که اطلاعات پرواز را از هواپیما با فرستندههای ADS-B دریافت میکنند. با توجه به فرکانس بالا استفاده شده (۱۰۹۰ مگاهرتز)، پوشش سیگنال از هر گیرنده بسته به موقعیت مکانی به حدود ۲۵۰-۴۵۰ کیلومتر (۱۵۰-۲۵۰ مایل) محدود میشود. هرچه هواپیما از گیرنده دورتر باشد، سیگنالهای کمتری از آن دریافت میشود. محدودیت مسافت دستیابی به پوشش ADS-B از اقیانوسها را بسیار دشوار میکند.
فلایت رادار ۲۴ در ارتفاع کروز (بالای ۳۰ هزار فوت) ۱۰۰ درصد اروپا و ایالات متحده را پوشش میدهد. همچنین پوشش خوبی از ADS-B در کانادا، مکزیک، کارائیب، ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور، پرو، برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه، خاورمیانه، پاکستان، هند، چین، تایوان، ژاپن، تایلند، مالزی، اندونزی، استرالیا و نیوزیلند وجود دارد. در سایر نقاط جهان پوشش ADS-B متفاوت است.
در برخی مناطق با پوشش گیرندههای FR24، موقعیت هواپیماهای غیر ADS-B را نیز با استفاده از روشی معروف به تفاوت زمان ورود یعنی (TDOA) و با کمک Multilateration (MLAT) محاسبه میکنند. با اندازه گیری مدت زمان دریافت سیگنال از هواپیما با فرستنده ModeS قدیمیتر، میتوان موقعیت این هواپیماها را محاسبه کرد. برای کارکرد MLAT، چهار گیرنده FR24 یا بیشتر، که از همان هواپیما سیگنال دریافت میکنند، مورد نیاز است. پوشش MLAT فقط در حدود ۳۰۰۰ فوت حاصل میشود، زیرا احتمال اینکه چهار گیرنده یا بیشتر بتوانند سیگنال فرستنده را دریافت کنند با افزایش ارتفاع افزایش مییابد.
امروزه بیشتر مناطق اروپا و آمریکای شمالی با MLAT بالاتر از حدود ۳ تا ۱۰ هزار فوت پشتیبانی میشود. همچنین برخی از پوششهای MLAT در مکزیک، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، چین، ژاپن، تایوان، تایلند، مالزی، اندونزی، استرالیا و نیوزیلند وجود دارد. با ادامه افزودن گیرندههای جدید به شبکه، مناطق بیشتری تحت پوشش MLAT قرار میگیرند.
نکته قابل توجه در نقشه فلایت رادار، آسمان کشور کره شمالی است که هیچ هواپیمایی از آن عبور نمیکند.
ردیابی پرواز مبتنی بر ماهواره آخرین مرحله در تلاش این رادار برای پوشش جهانی ADS-B است. ماهوارههای مجهز به گیرندههای ADS-B دادههای هواپیماهای خارج از منطقه تحت پوشش شبکه ADS-B را جمع آوری و این دادهها را به شبکه Flightradar۲۴ ارسال میکنند. دادههای ADS-B ماهوارهای موجود در Flightradar24 از ارائه دهندگان متعددی جمع آوری میشود. از آنجا که تعداد ماهوارههای ارائه دهنده داده و مکان آنها پویا است، پوشش ماهوارهای متفاوت است. به طور کلی، ADS-B ماهوارهای باعث افزایش پوشش پروازها از طریق اقیانوس میشود که در آنجا امکان پذیرش زمینی دادهها وجود ندارد. فقط هواپیماهای مجهز به فرستنده ADS-B از طریق ماهواره ردیابی میشوند.
علاوه بر ADS-B و MLAT، دادههای زنده دیگری نیز برای پروازها در آمریکای شمالی دریافت میشود. این دادهها بر اساس دادههای راداری (نه فقط هواپیماهای مجهز به ترانسپوندرهای ADS-B) و شامل بیشترین ترافیک هوایی برنامه ریزی شده و تجاری در حریم هوایی ایالات متحده و کانادا و همچنین بخشهایی از اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام است.
این فناوری نسخه ساده تری از ADS-B با برد کوتاهتر است که در بیشتر موارد برای ردیابی هواپیماهای بدون سرنشین استفاده میشود. برد گیرنده Flarm بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلومتر است. این گیرندهها اغلب در فرودگاههای کوچک با پرواز گلایدر نصب میشوند تا گلایدرهای اطراف فرودگاه را ردیابی کنند.
هنگامی که هواپیمایی خارج از پوشش پرواز میکند، Flightradar24 در صورت مشخص بودن مقصد پرواز، موقعیت هواپیما را تا ۲ ساعت تخمین میزند. برای هواپیماهای فاقد مقصد مشخص، موقعیت تا ۱۰ دقیقه تخمین زده میشود. موقعیت بر اساس پارامترهای مختلف محاسبه شده و در اکثر موارد کاملاً دقیق است، اما برای پروازهای طولانی موقعیت در بدترین حالت میتواند تا حدود ۱۰۰ کیلومتر (۵۵ مایل) فاصله داشته باشد. در تنظیمات، گزینهای برای تعیین مدت زمانی که میخواهید هواپیمای تخمینی را روی نقشه ببینید وجود دارد.
وقتی ADS-B راه اندازی شد، در درجه اول در هواپیماهای مسافربری تجاری با بیش از ۱۰۰ مسافر مورد استفاده قرار گرفت. تعداد فزایندهای از هواپیماها از جمله انواع هواپیماهای کوچکتر، فرستندههای ADS-B را دریافت میکنند، اما تا زمانی که استفاده از این فناوری اجباری شد، تولیدکننده و مالک هواپیما تصمیم میگرفتند که آیا ترانسپوندر ADS-B در هواپیما نصب شود یا خیر.
مدلهای معمول هواپیما که معمولاً فرستنده ADS-B را دارند و در Flightradar24 (با پوشش ADS-B) قابل مشاهده هستند:
مدلهای معمول هواپیما که معمولاً ترانسپوندر ADS-B ندارند و در Flightradar24 (با پوشش ADS-B) قابل مشاهده نیستند:
بیشتر هلی کوپترها، بیشتر هواپیماهای قدیمی، اکثر جتهای تجاری، بیشتر هواپیماهای نظامی، اکثر هواپیماهای پروانه ای.
در مناطق با پوشش MLAT، راداری یا Flarm بیشتر ترافیک هوایی ردیابی میشود و مستقل از نوع هواپیما قابل مشاهده است که شامل هواپیماهای پروانه، هلیکوپتر و گلایدرها است. اما همانطور که در بالا ذکر شد، پوشش MLAT به برخی مناطق با گیرندههای FR24 محدود میشود و به طور معمول تنها در ارتفاعات بالاتر از ۳۰۰۰ تا ۱۰ هزار فوت قابل دستیابی است، به این معنی که هواپیماهای عمومی در ارتفاعات پایین ممکن است زیر پوشش MLAT باشند. دادههای رادار آمریکای شمالی در بیشتر موارد شامل پروازهای هواپیمایی عمومی بدون برنامه پرواز نیست. دادههای راداری غالباً اطلاعات ثبت هواپیما را از دست میدهند و هواپیماهایی که با MLAT ردیابی میشوند در بسیاری از موارد اطلاعات مربوط به علامت تماس را ندارند.
به دلایل امنیتی و حریم خصوصی، اطلاعات مربوط به برخی هواپیماها محدود یا مسدود شده است. این هواپیماها شامل اکثر هواپیماهای نظامی و برخی هواپیماهای با مشخصات بالا، مانند Air Force One است.
مناطقی که تحت پوشش Flightradar24 قرار دارند با رنگ آبی در نقشه مشخص است. توجه داشته باشید که پوشش و دید هواپیما به پارامترهای زیادی از جمله نوع هواپیما، نوع ترانسپوندر و ارتفاع هواپیما بستگی دارد، بنابراین پوشش میتواند برای هواپیماهای مختلف حتی در همان مکان متفاوت باشد. اگر هواپیمایی که به دنبال آن هستید در Flightradar24 قابل مشاهده نیست یا یک ترانسپوندر سازگار ندارد یا از پوشش Flightradar24 خارج است.
با ضربه زدن روی هر هواپیمای در حال پرواز، میتوان جزئیات پروازی مانند نوع هواپیما، فرودگاه مبدا و مقصد، مسافت طی شده و زمان تقریبی رسیدن را مشاهده را کرد. در سمت راست بالای نقشه، امکان جستجوی شهر، نام فرودگاه و هواپیما نیز وجود دارد.
امکان ردیابی پرواز زنده، محدود بودن ردیابی پیشرفته 3D و جستجو در سایت را دارد و امکاناتی مانند حذف تبلیغات، دیدن نقشههای اضافی، دیدن هشدارها، رویت جزئیات کامل هواپیما، نمودارهای هوانوردی و تاریخچه پرواز وجود ندارد.
علاوه بر امکانات اشتراک پایه، امکان رد تبلیغات، ردیابی پیشرفته 3D نامحدود، دیدن هشدارها، دیدن پروازهای ۹۰ روز گذشته و رویت جزئیات بیشتر درباره هواپیما از ویژگیهای این اشتراک هستند و قیمت خرید این اشتراک برای یک سال ۹.۹۹ دلار است.
علاوه بر دارا بودن ویژگیهای اشتراک نقره ای، قابلیتهایی مثل دیدن نمودارهای هوانوردی، دیدن لایههای آب و هوایی، رویت جزئیات بیشتر درباره پروازها، دیدن مرزهای ATC و همینطور ردیابی پروازهای یک سال گذشته را دارد. قیمت اشتراک یک ساله طلایی ۳۴.۹۹ دلار است.
همه ویژگیهای سه اشتراک قبل را به همراه قابلیتهای مجوز برای مشاغل، دیدن سطح آب و هوای سطوح بالاتر، دیدن لایههای رعد و برق، رویت لایه AIRMETs / SIGMETs، دیدن نمای فرودگاه و ناوگان را دارد. قیمت این اشتراک برای یک سال ۴۹۹.۹۹ دلار است.
در ادامه ویدئویی از یک شبانه روز پرواز هواپیماها در فلایت رادار را مشاهده میکنید:
گزارش از مائده زمان فشمی
انتهای پیام/