به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، افتتاح طرح انتخابات فراگیر، سامانه فراگیر عدالت رسانهای امروز با حضور صادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صدا و سیما برگزار شد.
امامیان در این برنامه گفت: انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یکبار در ایران رخ میدهد و انتخابات ۱۴۰۰ به مجازیترین انتخابات معروف شده است. همه راههای معمول تبلیغات به دلیل شیوع کرونا بسته شده است و امیدی به کمپینهای خیابانی و شور و نشاط معمول نیست؛ به همین دلیل نقش رسانه بسیار مهم شده است. امسال با چند هدف طرح مذکور فعالیت خودش را شکل داده است و یک همگرایی صورت گرفته است.
امامیان عنوان کرد: اولین مسئله مهم این است که رسانههای داخلی باید یک پیام را از این جلسه به جامعه برسانند که طرح انتخابات فراگیر آمادگی کامل دارد که نیازهای فضای انتخابات را رفع و رجوع کنند.
وی عنوان کرد: در دوگانه سلامت مردم و مشارکت مردم در انتخابات، رسانهها باید این پیام را از طرح انتخابات فراگیر دریافت کنند که میشود این تجربه، یک تجربه موفق باشد. ستاد انتخابات کشور پایبند به عدالت رسانهای برای انتخابات است.
امامیان افزود: امروز یک جمع رسانهای برای اقتدار ملی در انتخابات تشکیل شده است؛ کاری که توافق شده انجام شود کار بسیار معدودی است؛ مثلا ایجاد صفحه ویژه انتخابات در رسانهها نامزدها بتوانند به صورت یکسان حرفهایشان را بزنند و امکان گزارش دهی برای آنها فراهم باشد.
امامیان با اشاره به وظایف ساترا در انتخابات گفت: مصوب شد برنامههای مناظرهای که پخش زنده دارند، به صورت سیگنال تکراری در رسانههای مجازی پخش شود و رسانههایی که در این طرح کمک کنند امکانات ویژه را دریافت خواهند کرد.
سید احسان قاضی زاده هاشمی در ادامه این نشست با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشورمان انتخاباتهای زیادی داریم انتخاباتی که برای آن یک قانون تبلیغات جدا تعریف شده انتخابات ریاست جمهوری است و برای دیگر انتخاباتها قانون مشخصی تعریف نشده است. در قانون انتخابات کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ایجاد میشود که سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات پنج عضو دارد و یک عضو ناظر وزیر کشور رئیس سازمان صدا و سیما، دادستان کل کشور و دبیر ستاد انتخابات کشور و یک عضو از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما که منتخب سه قوه است، عضو ناظر این شورا هم از اعضای شورای نگهبان است که فقط نظارت میکند و حق رای ندارد. این کمیسیون آییننامهها دستورالعملها به هر موضوعی که تبلیغات مربوطه است را انجام میدهد.
قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: چهارشنبه جلسهای داشتیم که در آن جلسه به فضای مجازی پرداختیم. در این جلسات راجع به بحث انتخابات فقط یک بخش رسانهای مطرح شده است که در آن ابتدا نامزدها و بعد روسای ستادهای تبلیغاتی نامزدها و بعد در رسانهها حضور خواهند داشت؛ در زمینه پلتفرمها یک بحث عدالت وجود دارد که قانون انتخابات میگوید استفاده یکسان و برابر توسط همه مجموعههایی که از امکانات عمومی استفاده میکنند باید فراهم شود. اگر موضوع بحث استفاده از زیرساخت و سیگنال باشد یا استفاده از سالنهای مکانهای عمومی شهر نگاه ما یک نگاه کاملا برابر است.
وی افزود: تبلیغات به کمیسیون نظارت واگذار شده که نمایندهای نیز در ساترا مستقر خواهد کرد و رسانهها درباره تولید تبلیغات هیچ ارتباط و اختیاری ندارند. اما دست رسانهها کمی باز گذاشتیم؛ مثلا پخش زنده مناظرات و غیره در حال بررسی هستند تا از پلتفرمهای داخلی پخش شوند چون مخاطبان بسیاری دارند.
قاضی زاده توضیح داد: در مورد پخش زنده هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم که حتما در صورت نتیجه گیری آنها را رسانهای خواهیم کرد. کمیسیون نظارت بر تبلیغات برای پخش زنده ها خودش با نامزدها رایزنی میکند تا برای پخش زنده های خود به پلتفرمهای داخلی رجوع کنند. طبق ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری فعالیت انتخاباتی نامزدها بعد از تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان آغاز میشود.
انتهای پیام/