جشنواره ملی عکس ایثار امشب در حالی برگزیدگان خود را شناخت که عکاس باشگاه خبرنگاران جوان استان فارس حائز رتبه برتر این رویداد فرهنگی در کشور شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیین تقدیر از برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی عکس ایثار امشب با حضور معاون فرهنگی، آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و جمعی از مسئولان استانی در سینما فرهنگ شیراز برگزار شد.

ترویج مضامین و مفاهیم ایثار اجتماعی، ترویج همدلی در جامعه جهت حمایت از یکدیگر و کاهش معضلات، خَلق اثر هنری فاخر در ترویج فرهنگ ایثار اجتماعی، تعمیم ارزش‌های والای ایثار و تجلی سیره شهدا از اهداف برگزاری این جشنواره بود.

موضوعات جشنواره عکس ایثار شامل، همدلی مومنانه و حمایت از یکدیگر، ایثار اجتماعی در امنیت ملی، سبک زندگی اسلامی، معنویت و اخلاق، بهداشت روانی، سلامت اجتماعی و امید به زندگی،  محیط زیست،  نقش بسیج مردمی در مقابله با کرونا و مدافعان سلامت در مقابله با کرونا بود.

در این جشنواره ۲۰۹ هنرمند عکاس با ارسال ۲ هزار ۱۳۶ فریم عکس رقابت داشتند که پس از داوری افراد برتر مشخص شدند.

در این میان "فرزانه چخماق ساز" به عنوان عکاس موفق به کسب رتبه برگزیده کشوری و "میلاد پناهی" عکاس و "مریم رضایی" خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان استان فارس در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

سردار سلیمانی معاون فرهنگی، آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در این مراسم با اشاره به اینکه شیراز شهر علم و دانش، شهر فلسفه، هنر، شعر و ادب، شهر ترویج دین و مذهب و شهر ایثار و شهادت است، گفت: ۱۵ هزار شهید از استان فارس برای حفظ این مرز و بوم و اسلام عزیز جان خود را در کف اخلاص گذاشتند و نام این کلانشهر در زمان دفاع مقدس و دفاع از حرمین خوش درخشیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در عملیات بیت المقدس نزدیک به ۳۰۰ نفر از استان فارس برای حفظ اسلام با خدای خود معامله کردند، تاکید کرد: سومین جشنواره ملی عکس ایثار با نگاه رویکرد اجتماعی بوده است.

سلیمانی با یادآوری این مطلب که عکس هنر ماندگار است و شهدا هنرمندان ازلی گیتی هستند که با هنرمند اصل جهان خداوند متعال، هم نوا شدند، اضافه کرد: برخی مواقع یک عکس هنرمندانه، تحول ایجاد می‌کند و برخی تصاویر انسان را متحول می‌کند.

او با اشاره به اینکه جنگ ۱۱ روزه هم پیوسته در دفاع مقدس ما بود و تردیدی نیست که دفاع مقدس ما در امتداد قیام حسینی است، بیان کرد: امروز می‌بینیم گنبد آهنین هم کارایی ندارد و دشمن تمام توان خود را انجام داد که چهلمین سال را نبینیم در شرایط به چهل و دومین سال ورود پیدا کردیم که اقتدار بیشتر داریم که تمام این‌ها به خاطر ترویج گفتمان شهداست که بخشی از آن هنرمندانه با عکس و فیلم می‌توان به تصویر کشید.

سلیمانی با اشاره به اینکه عکسی که هنرمندانه به تصویر کشیده می‌شود، دنیا را جریحه دار می‌کند و مظلومیت را می‌بینیم، اضافه کرد: امیدوارم امسال شاهد جشنواره ملی و یا بین المللی شعر در شیراز باشیم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در این مراسم با اشاره به اینکه کادر درمانی و سایر آحاد جامعه ایثارگری کردند بایستی به تصویر کشیده شود، افزود: این هنرمندان در قالب هنر عکاسی، ایثار را به تصویر کشیدند که گویای اهتمام ملی ایثار گذشت و مردم بزرگ ایران اسلامی هستند.

حجت الاسلام محمدی پور گفت: کاری که انسان برای خدا انجام می‌دهد، ابدی و آن گامی که در مسیر الهی برداشته می‌شود ازلی است.

او با اشاره به اینکه هنر ذوقی است، اما بخشی از آن کار و تمرین می‌طلبد و زحمت و تلاش می‌خواهد که به این هنرنمایی‌ها دست پیدا کند، گفت: کاری که انسان برای خدا انجام می‌دهد، ابدی و آن گامی که در مسیر الهی برداشته می‌شود ازلی است.

حجت الاسلام محمدجواد محمدی پور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در این مراسم با اشاره به فرمایش رسول خدا (ص) گفت: عکاسی یک هنر ارزشمند، اثرگذار و ماندگار است، یادآور شد: این مطلب که هنر ماندگاری است و کار هر کس نیست.

او با اشاره به اینکه هنر ذوقی است، اما بخشی از آن کار و تمرین می‌طلبد و زحمت و تلاش می‌خواهد که به این هنرنمایی‌ها دست پیدا کند، گفت: کاری که انسان برای خدا انجام می‌دهد، ابدی و آن گامی که در مسیر الهی برداشته می‌شود ازلی است.

حجت الاسلام محمدی پور با تاکید بر اینکه معرفی کار ایثار، دلی است و هر آنچه که از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند، اضافه کرد: اگر کاری برای ریا و تظاهر باشد زودگذر خواهد بود.

فارس پرافتخارترین استان کشور در ورزش ایثارگران

مدیرکل ورزشی و اردویی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با بیان اینکه  فارس، پر افتخار‌ترین استان کشور در زمینه پرورش ورزشکاران مدال آور شاهد و ایثارگر است، گفت: شهدا و ایثارگران قهرمانان بی ادعا هستند که با تقدیم جان خود به دفاع از اسلام و ارزش‌ها پرداختند.

سید مستجاد حسینی افزود: اکنون ایثارگران با پرداختن به ورزش، همواره الهام بخش جامعه بزرگ ایثارگری هستند و محیط زندگی خود را آکنده از نشاط، سرزندگی و امید می‌کنند.

مدیرکل ورزشی و اردویی بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: ورزشکاران شاهد و ایثارگر با وجود سختی‌های فراوان، ورزش را کنار نگذاشته و در زمان شیوع کرونا نیز در محیط خانه و فضای مجازی، مشعل ورزش را روشن نگه داشتند.

حسینی ابرازامیدواری کرد که با هم افزایی بنیاد شهید با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها، شاهد گسترش و رشد بیشتر مسابقات ورزشی در نقاط مختلف کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار