خراب شدن رنگین کمان میوه ها توسط آفت لیسه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه از خسارت آفت لیسه به درختان میوه در این شهرستان خبر داد.

جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: درختان میوه شهرستان مورد حمله آفت لیسه قرار گرفتند و  درختان مورد حمله شامل بادام، زردآلو، آلو، گوجه، قیسی، گلابی، ازگیل، به، سیب، و برخی درختان غیر مثمر است.

او افزود: این آفت، لارو‌های با خال‌های سیاه در سطح بدن هستند و در پروانه‌های آفت، بال‌های جلو خالدار هستند.

جوادی بایگی اظهار کرد: حشرات کامل لیسه ها روی شاخه‌های جوان یک ساله، تخم‌ها را در زیر پوششی به نام پولک می‌گذارند و رنگ پولک‌ها ابتدا زرد و به تدریج متمایل به قرمز جگری و در نهایت خاکستری تیره می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: همزمان با باز شدن جوانه‌های برگی، لارو‌های سن یک از زیر پولک خارج شده و در کنار جوانه‌ها و انتهای برگ‌های در حال باز شدن جمع می‌شوند و در این مرحله لارو‌ها به داخل پارانشیم برگ نفوذ کرده و به صورت مینوز فعالیت می‌کنند.

او گفت: لارو‌ها بصورت گروهی با تنیدن تار به دور شاخه و برگ‌ها از آنها تغذیه می‌کنند.

جوادی بایگی تصریح کرد: باغداران شهرستان در نظر داشته باشند که این آفت حالت طغیانی گرفته و بایستی هر چه سریعتر سمپاشی انجام شود .

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: بهترین زمان مبارزه شیمیایی زمانی است که جوانه‌های برگی تازه شروع به باز شدن کرده اند و سمپاشی در وهله نخست علیه لارو‌های سن اول که به سم حساس هستند انجام می شود و در مرحله دوم زمانی که هنوز لارو‌ها لانه‌های توری را درست نکرده اند بسیار کارساز است.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.