ریزش داوطلب در رشته‌های مهارتی/ چرا تمایل دانشجویان به رشته‌های فنی کاهش یافته است؟

کاهش متقاضیان رشته‌های فنی و حرفه‌ای جامعه دانشگاهی را با مشکلاتی روبرو کرده است و زنگ خطری برای آینده کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند سال اخیر شاهد کم توجهی یا بی توجهی دانش آموزان به تحصیل در رشته‌های مهارتی بوده ایم به صورتی که باید گفت این ریزش متقاضی پدیده اسفناکی جز کمبود نیروی انسانی در جامعه را به وجود نخواهد آورد.

اما مطابق برنامه ششم توسعه الزامی است که نیمی از جمعیت دانش آموزی یعنی ۵۰ درصد آن‌ها سالانه جذب رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش شوند، اما بیشتر دانش آموزان تمایل زیادی به تحصیل در رشته‌های تجربی دارند و از تحصیل در رشته‌های مهارتی جا مانده اند.

روسای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای معتقد هستند از آن جایی که ۸۰ درصد دروس رشته‌های فنی، عملی هستند؛ بنابراین این قبیل از رشته‌ها به آینده کاری فارغ التحصیلان کمک زیادی خواهند کرد، اما دانش آموزان به علت کم تجربگی یا نداشتن اطلاعات درست از این رشته‌ها تنها روی رشته‌های نظری متمرکز می‌شوند و همین عامل باعث کاهش نرخ اشتغال دانش آموختگان خواهد شد.

گفتنی است که رشد و گسترش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای منجر به بروز خلاقیت و اشتغال و توسعه اقتصادی در میان دانشجویان می‌شود که در نهایت برای تمامی افراد جامعه رفاه اجتماعی را به وجود خواهد آورد.

باید در هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته‌های مهارتی توجه شود

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت جذب دانشجویان در رشته‌های مهارتی اظهار کرد: پذیرش دانشجویان در رشته‌های مهارتی ریزش پیدا کرده است.

او افزود: فضای عمومی آموزشی کشور فضای آموزش مهارتی ندارد، نظام هدایت تحصیلی به سمت و سوی آموزش‌های حرفه‌ای نیست.

صالحی عمران تصریح کرد: طبق قانون باید ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه در مدارس فنی و حرفه‌ای و کارو دانش تحصیل کنند که در حال حاضر این آمار تنها ۳۰ درصد است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: خروجی‌های مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش که ورودی‌های دانشگاه‌های مهارتی مانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند بسیار کم است و همین خروجی نامناسب باعث کاهش آمار پذیرش دانشجویان مهارتی می‌شود و نظام هدایت تحصیلی به سمت رشته‌های محدودی در کشور رفته و باید این روند اصلاح شود تا رشته‌های متعددی را شامل شود.

صالحی عمران درباره تعداد پذیرش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: طی سال‌های اخیر با ریزش دانشجو مواجه هستیم. در بین دانشگاه‌های مهارتی حداکثر خروجی‌های متوسطه، فنی حرفه‌ای و کار و دانش را جذب کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: در سال گذشته در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۹۰ هزار نفر جذب شدند. در این دانشگاه‌های هم تراز بیشترین میزان دانشجو را داشتیم.

صالحی عمران با بیان اینکه اقدامات برای مهارت‌آموزی نباید به دوره خاصی از تحصیل محدود شود، تاکید کرد: باید رشته‌های مهارتی در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار گیرد. نمی‌توان تمامی رشته‌های تحصیلی به چند رشته پزشکی، دندانپزشکی و. محدود کرد. با بررسی متقاضیان شرکت در کنکور باید به این امر اذعان داشت که ۶۰ درصد داوطلبان متقاضی رشته‌های نظری هستند. باید دانست که کشور فقط به این سه رشته و حرفه نیاز ندارد.

هشدار جدی؛ ریزش داوطلب در رشته‌های مهارتی/ چرا تمایل دانشجویان به سمت رشته‌های فنی کاهش یافته است؟

مهارت آموزی و کارآفرینی رویکرد مهم در دانشگاه ها 

 حسن طغرانگار رئيس دانشگاه جامع علمی و كاربردی استان زنجان گفت: دانشگاه جامع مسئوليت برنامه ريزی، سازماندهی، پشتيبانی هاي كارشناسی، عملياتی، اطلاعات و سياست گذاری های كلان و نيز نظارت و ارزشيابی مراكز و موسسه های علمی كاربردی را برعهده دارد.

او افزود: مراكز و موسسه های آموزش عالی علمی كاربردی زير نظر دانشگاه، ركن اجرايی آموزش های علمی كاربردی و به قصد ارتقای دانش كار و ايجاد مهارت های متناسب با حوزه فعاليت شغلی افراد تاسيس شده است.

 طغرانگار تصریح کرد: مبانی، فلسفه وجودی و ضرورت فعاليت و ارتقای دانشگاه جامع علمی كاربردی در اسناد بالادستی به خوبی تبيين آموزش نيروی انسانی متخصص ماهر و كارآمد متناسب با نيازهای بازار كار  اعلام شده است.

اين استاد دانشگاه افزود: ارتقای توان كارآفرينی و ايجاد فرصت های شغلی پايدار با تاكيد بر استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنيان ازجمله اهم موارد مرتبط در سياست های كلی اشتغال است.

او اضافه كرد: همچنين در نقشه جامع علمی كشور مصاديقی مانند همسوكردن سياست های توسعه صنعتی و اقتصادی كشور، به ويژه برنامه های پنج ساله توسعه، با سياست های كلان توسعه علم و فناوری دركشور' و 'سازماندهی نظام های حرفه ای مبتنی بردانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی واجتماعی، نهادينه كردن فرهنگ مهارت گرايی، پژوهش محوری و كارآفرينی در نظام علم، فناوری و نوآوری بسيار حائز اهميت است.

طغرانگار افزود: ضرورت تامين شرايط توسعه كارآفرينی، توانمندسازی نيروی كار و ايجاد ارزش افزوده، توليد ثروت و اشتغال مولد' از جمله اهم مواردی است كه از سياست های كلی اقتصاد مقاومتی بهره برداری می شود.

هشدار جدی؛ ریزش داوطلب در رشته‌های مهارتی/ چرا تمایل دانشجویان به سمت رشته‌های فنی کاهش یافته است؟

دانش آموختگان رشته‌های فنی و حرفه‌ای بیکار نمی‌مانند

در ماده ۳۷ قانون نظام صنفی کشور مصوب شده که برای توسعه رشته‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای و کار و دانش لازم است تا تمامی دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی همکاری کنند.

در آئین‌نامه اجرایی این قانون، ۱۱۰ رشته مهارتی معرفی شده است که دارندگان دیپلم کاردانش برای دریافت پروانه کسب معاف از آزمون شده‌اند؛ یعنی هرکدام از این رشته‌های یادشده در این آئین نامه نیاز به آموزش پروانه کسب ندارند.

شاید مهم‌ترین عامل سوق پیدا نکردن دانشجویان به سمت رشته‌های فنی یا مهارتی کم اطلاعی آن‌ها از اهمیت رشته‌های مهارتی در جامعه باشد که در اینصورت لازم است تا تمامی مشاوران تحصیلی مدارس، معلمان و مدیران با ارائه طرح‌های مناسب از قبیل بازدید دانش آموزان از مدارس فنی و حرفه‌ای یا کارو دانش و دانشگاه‌های فنی به جلوگیری از سوق پیدا کردن دانشجویان به سمت رشته‌های نظری و بی توجهی آن‌ها به رشته‌های فنی کمک زیادی کرده باشند.

البته یکی دیگر از دلایل عمده گرایش نداشتن دانشجویان یا امتاع آنان به تحصیل در این شاخه تحصیلی به اجبار خانواده‌ها شیوع این فرهنگ است که دانشجویان دارای نمرات پایین و ناتوان در تحصیل رشته‌های نظری باید به رشته‌های فنی و کار و دانش روی آورند؛ بنابراین بایستی در میان خانواده‌ها این فرهنگ جا بیفتد که لزوما نباید تمامی افراد به سمت رشته‌های نظری و به اصطلاحی دیگر دهان پر کن روی بیاورند، بلکه جامعه به رشته‌های مهارتی هم احتیاج دارد.

هشدار جدی؛ ریزش داوطلب در رشته‌های مهارتی/ چرا تمایل دانشجویان به سمت رشته‌های فنی کاهش یافته است؟

البته لازم است تا وزارت خانه‌های علوم و آموزش و پرورش هم در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهند و با ارائه راهکار‌های راه گشا دانشجویان را با رشته‌های فنی و مهارتی آشنا کنند تا به اینصورت هم از میزان گرایش دانش آموزان به سمت رشته‌های تجربی کم شود و هم اینکه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد‌ها با مشکلات اساسی مواجه نشود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۳:۲۷ ۳۱ تير ۱۴۰۱
رشته های فنی پولی توش نیست. تو این مملکت فقط پزشکی جواب می ده. حتی یه حسابدار تو کارخونه بیشتر از مهندس حقوق می گیره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۳۶ ۰۹ تير ۱۴۰۱
متاسفانه الان با مدرک فوق لیسانس معماری باید برم تو کارخانه با مدرک دیپلم کارگر ساده کار کنم مجبورم کار که چه عرض کنم بیشتری بردگی هست ۱۰ساعت ۱۲ساعت کار چرا باید درس بخوانی بعد عذاب بکشی الان دوستان من که درس نخوندن و با دیپلم رفتن سر کار شامل زندگی خوب هستن ولی من نمیدونم دانشگاه و درس دیگه جواب نمیده کارفرما ها کارخانه ها فقط برده و کارگر باری میخواهند ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۶:۱۵ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
من الان لیسانس تربیت بدنی هستم پشیمونم از شاخه فنی شروع کردم وسط راه موندم ن میشه برگشت ن میشه رف...مسئولان اگر امتیازی برای شاخه فنی قرار نمیدهید پس لطفا شاخه فنی و کاردانش قرار ندهید حذف کنید.
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۰:۳۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
من کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دارم
وبیکارم...ولی شخصی که پرستاری ویا فوریت خونده راحت جذب کار میشه...الان رشته های علوم انسانی هم بهتر کار پیدا میکنن تا رشته های فنی...و مسئله مهمتر میزان دست مزد رشته های فنی هستش دوستان من با فوق لیسانس رشته های فنی در کارخانجات با حقوق اداره کاری و بدون مزایا و آینده گذران میکنن...رشته های فنی رو به سمت مراکز خصوصی سوق میدهند که هیچگونه مزیت شغلی ندارند...نه حقوق خوب نه امنیت شغلی نه وام نه پاداش...فقط بردگی از ساعت ۷ صب تا ۵ بعداز ظهر.... تحصیل نکردن بهتر از تحصیل در رشته فنیه....چون تو دانشگاه فقط حقوق میگیرند هیچ چیز آموزش داده نمیشود...اینا تجربه منه که این راهها رو رفتم
-
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
د و انتخاب وجود دارد یا میروی رشته مهندسی و بعد به خیل بیکاران ملحق می شوی یا میروی تجربی و بختت را برای یک شغل نان و اب دار آزمایش می کنی به نظر شما کدامیک جذابیت بیشتری دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
یک قانونی قبلا بود که کسی فنی و حرفه ای میخوندن, باید میرفت فوق دیپلم میگرفت و بعد از گرفتن مدرکش تا ۴ سال حق گرفتن مدرک لیسانس رو نداشت, ابنجوری طرف میرفت دنبال کار و عالی هم بود.
اما ۱۵ سال پیش یک عده توی مجلس این قانون رو حذف کردن و باعث شدن همه برن دنبال لیسانس. کار اشتباهی بودددددد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
چرا بچه های مدیران و کارمندا باید پزشک بشن ؟!!
چرا بچه هاشون رو نمیفرستن فنی و حرفه ای؟؟؟

ها؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
رشته فنی خوب نیست یک مثال میزنم شما اگر از راه رشته ریاضی مهندس عمران شوید با 4 سال و پاس کردن تنها 135 واحد درسی یک مهندس عمران می شوید که قادرید هر سه صلاحیت طراحی اجرا و نظارت را اخذ کنید اما یک مهندس عمران که از هنرستان به اینجا رسیده و خودش همه چیز را عملی کار کرده با 6 سال درس خواندن و گذراندن 185 واحد دانشگاهی مهندس عمران شده که قادر نیست صلاحیت محاسبات را کسب کند چون قانون چرت نظام مهندسی بهش اجازه را نمیدهد حال ببنید مملکت ما دست چه کسانیست
Germany
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
یکی از نواقص سازمان فنی حرفه ایی عدم تنوع رشته های متناسب با نیازهای اولویت دار جامعه و نیز تخصصی نکردن رشته های فنی و حرفه ا ی متناسب با کسب و کار و تولید اقتصاد روستاهادر زمینه فراوردسازی و دست کمک به صنایع فراورده سازی داخلی و نیز تخصصی نکردن رشته های مورد نیاز در شهرهای کلان که لازمه بیشترجنبه تولید صنعتی مد نظر باشه. سوم اینکه در آموزش وپرورش تعلیم دو ساله یک حرفه مطابق با استعداد و علاقه مندی دانش اموزان در دیپلم متوسطه واقعا باید اجباری و بعنوان بخش کاراموزی بعدا در تحصیلات دانشگاهی مورد استفاده و به رسمیت شناخته بشه. مثلا کسی که میخواد مهندس عمران و ساختمان بشه در دوره دانش آموزی دو سال آموزش بنایی رو حتما پشت سر بذاره. یا کسی که میخواد رشته پزشکی تحصیل کنه در دوره دبیرستان دو سال رشته بهداشت و پرستاری رو فراگرفته باشه یا مثلا کسی که میخواد مهندس کشاورزی بشه دو سال دوره فنی وحرفه ای کشاورزی رو در دوره دیپلم دبیرستان طی کرده باشه یا مثلا کسی میخواد مهندس صنایع روتحصیل کنه دو سال دوره جوشکاری تئوری و عملی رو در تحصیل متوسطه دیپلم پشت سر گذاشته باشه. اولا این دو سال تعلیم اجباری فنی و حرفه ایی انگیزه و توانمندی دیپلمه ها رو بعد از اتمام درس برای ورود به بازار کار فراهم میکنه دوما اگر خواستند دانشجو بشن هدف روشنی از تحصیل دانشگاهی و تخصصی که بدست میاورند داشته و بدونن برای چی درس میخونن و امادگی بیشتر در خود از قبل دارند واین بخش دانش تئوری و عملی در بازار کار و دانشگاه به رسمیت شناخته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۷:۵۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
چون از راه کار و تلاش و خلاقیت علمی به جایی نمیرسی // فعلا در این دوره زمونه بیشتر رشته هایی که فقط باید حرف بزنی // حرف حرف حرف
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۶:۳۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
شب بخير چقدر دير كفتي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
من خودم فارغ‌التحصیل رشته فنی و مهندسی هستم.اوضاع کار در رشته های فنی و مهندسی بسیار افتضاح است و کلا در کشور ایران به رشته های فنی و مهندسی بها داده نمیشه.باید برای کارفرماها و شرکت ها بردگی کرد.نمونه بارز آن هم وضعیت نظام مهندسی ساختمان استان ها است که شما علیرغم درخواست های مکرر جامعه مهندسین هیچ گاه ایرادات و عدم اجرای قانون در این سازمان را بررسی نکردید.به نظر من هر کس میخاد درس بخونه باید زیر مجموعه پزشکی را بخونه وگرنه بره آرایشگر یا کارگر یا مغازه دار بشه بهتر از اینه که وقت و عمر خودش را تو رشته های فنی هدر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
یه فکري برای امتحانات مجازي بکنید توی اوضاع بی برقی
ب برق که هی قطع و وصل میشه اینترنت گوشي هم که‌ بعد از رفتن برق قطع میشه چه جوری بايد امتحان بديم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
تو این مملکت تعهد میخوان نه تخصص.لطفا منتشر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
نباید دانشکده های فنی و حرفه ای رو به دانشگاه تبدیل میکردید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
اون زمان که توی هر کوره دهاتی رفتین دانشگاه ایجاد کردید, باید به این موارد هم فکر میکردید.
Iran (Islamic Republic of)
عیاره
۱۳:۳۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
به چند دلیل
تفکر غربزده
جوانان تنبل
کاری نبودن جوانان
پر توقع بودن
خواستن ره 100 ساله یک شبه طی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
رشته های فنی وحرفه ای بعداز دیپلم و لیسانس بازار کار خوبی دارد ولی تجربی وریاضی که حرفه بلدنباشند عملا بیکار می مانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
در ایران مدارس فنی از امکانات لازم برخودار نیستند
خود معلم من میگفت که ادریس میکردم بچه ها بعلت محیط بد ناامید و خسته می شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
چون دانشگاهها دانشجوبیسواد میدن بیرون بدرد صنعت نمیخوره من خودم مهندس برق هستم بعد دانشگاه حدود 3000 ساعت دوره برق تو فنی و حرفه ای دیدم وتازه بعدش تو شرکت دوستم بصورت موقت مشغول بکار شدم اما بازم چندتا شرکت ریز و درشت بودم تا کار یاد گرفتم منظورم اینه که متاسفانه تو دانشگاه کار عملی یاد نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
Me
۱۱:۵۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
ایران فقط و فقط پارتی، ممکنه شما بدون پارتی استخدام بشید ولی بهیچوجه امنیت شغلی نخواهید داشت و بعد یه مدت میندازنتون بیرون، من خودم سه سال تو یه خودروسازی کار میکردم ولی چون پارتی نداشتم قراردادمو بیدلیل تمدید نکردن و اخراجم کردن ولی اگه پارتی داشته باشین هیچ احدی جرأت نمیکنه بندازتون بیرون
پس ایران بدون پارتی میتونین استخدام بشین ولی هرگز امنیت شغلی نخواهید داشت؛ امنیت شغلی میخوای فقط پارتی باید داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۱:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
تو مملکت ما برای بخش کردن چهار تا بسته سابقه کار می خوان .
ولی طرف تو خارج بدون سابقه کار صرفا داشتن مدرک کار پیدا می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
دلیلش خیلی واضحه. بازار کار که نباشه همینه دیگه...
تازه یه آزمون استخدامیم که میزنن به زور یکی دو نفر میگیرن
همون یکی دو نفریم که میگیرن همه جنس مرد میخوان

تکلیف من خانم که مهندسی خوندم چیه پس؟ جامعه در برابر من مسئول نیست؟؟؟ فضای رقابتی باید برابر باشه فارغ از هر سهمیه یا جنسیت. آیا اون برقی که من خوندم با برقی که یه آقا خونده فرقی داره؟؟
حالا یه تصمیم درستم که مردم میگیرن مورد انتقاده؟ آقا مهندسی یعنی با بدبختی درس خوندن و مواجهه با نبود بازار کار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
هر وقت مثل پسرا دوسال رفتی سربازی بیا اعتراض کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
چون اینقدر دهه 60 بچه تولید کردید
فقط برو بپرس تو هر رشته و شاخه فنی که می گی اینقدر دست زیاد شده از بیکاری که اشباع شده
الان تو شهر ماه از بس سوپری و مرغ و میوه فروشی و کار فنی زیاد شده که طرف داره پشه می پرونه،
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۱:۲۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
اداره برق و اراده مخابرات نزدیک به 10ساله اصلا ازمون استخدامی برگزار نکرده فقط پیر مرد ها در ادارات برق و دیگر ادارات کار میکنن .اگر پیر مرد هارو از ادارات بیرون کنن و ازمون های استخدامی با پذیرش زیاد برگزار کنن همه علاقه مند به رشته های فنی میشوند.
-
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
به فکر کارگاههای کوچک باش و برو کار کن مگو چیست کار
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۱:۰۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
کارگر فنی =برده برای کارفرماها.با قراردادهای چند ماهه .با عدم نظارت وزارت کار......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
واقعا نمی دونید؟
در کشورهای پیشرفته مردم تمایلی به خوندن دکتری ندارند چون هر تخصصی بگیرند در دراز مدت حقوقشان از استاد دانشگاه هم بیشتره و فقط افرادی که توانمندی کار عملی ندارند و فقط تحقیق دوست دارند میروند دانشگاه.

اما در ایران:

همه چی با مدرکه، شما هیچی سواد نداشته باش با یه مدرک دکتری از صد تا متخصص بیشتر حقوق میگیری
یک سیستم مسخره به اسم هیت علمی داریم که فقط اسمت تو لیست بره ماهی 10 15 میلیون حقوق میگیری. چطوری اسمت تو لیست بره فقط با مدرک و مقاله و کتاب که دانشجویان می نویسند و هیچ کس ارزیابی درست نمی کنه و هیچ سودی برای کشور نداره
یک عمر به بچه های فنی حرفه ای برچسب خنگ و بی سواد زدید

شما اگر کشور را بر اساس توانمندی و نه مدرک و مدارک چرت ارزیابی کنید مشکلات حل میشه تازه کسری بودجه از بین میره چون نیاز نیست میلیاردها یورو خرج سفر علمی و کنفرانس و حقوق و مزایای هیت علمی کنیم که فقط با دو ساعت حضور در دانشگاه چند برابر یک متخصص تمام وقت حقوق بگیره.
-
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
نتونستی دانشگاه بخوبی نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
متاسفانه در رشته های مهارتی آموزش درست وحسابی وعملی داده نمی شود وهنر جویان فقط یک سری مطالب کلی وتئوری یاد می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
میدونید چرا.؟
برای اینکه هر شبکه تلویزیون را که ببینید داره تبلیغ کلاسهای کنکور سراسری میکنه
فقط از سه تا رشته ی تجربی و انسانی و ریاضی میگن.
تا حالا دیدین برای فنی حرفه ای ها کلاسهای کنکور از تلویزیون پخش کنند یا تبلیغ رشته ی فنی حرفه ای کنند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
در دانشگاه ها که به کسی مهارت یاد نمی دهند بلکه فقط فرمول های پیچیده ی نظریات خارجیها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
مهندس عمرانم 1 سال تو یک شرکت بودم بعد پروژه تموم شد شش ماه رفتم تو یک مغازه بعنوان فروشنده و الان بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
مهندس عمرانم 1 سال تو یک شرکت بودم بعد پروژه تموم شد شش ماه رفتم تو یک مغازه بعنوان فروشنده و الان بیکار هرکس مغز خر خورده بیاد مهندسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
جوان ها تنبل شدن.فقط پشت میز نشینی رو میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
پشت میز نشینیا رو باید بذارن برا خانما. که این همه محدودیت برا کار دارن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
5 تا 10 سال دیگه اینقدر نیروی کار و نیروی مهندسی کم میشه که باید نیروی کار وارد کنیم. همین الان نیروی مهندسی معمولی هم پیدا نمیشه، دلیلش هم اینه هیچ احدی با حقوق 7 تومن نمیاد برای شما کار مهندسی انجام بده. تو جامعه ای که با کلاچ ترمز کشیدن تو جاده میشه 7 8 تومن در آورد کی میره با 7 تومن کار مهندسی انجام بده؟ طرف میره دانشگاه شریف بعد با مدرک مهندسی میره مشاور کنکور میشه و خیلی راحت با 3 الی 4 روز کار تو هفته 10 تومن میزنه به جیب. چرا باید برای 7 تومن اعصاب و روان خودش رو بهم بریزه. در مورد نیروی کار هم تا 5 سال دیگه همین داستان رو داریم. زمانی که کلی آدم بازنشته شدن، تعداد سربازها افت وحشتناک داره، دیگه تعداد کمی سمت مشاغل نظامی میرن چون درآمد بسیار پایینی داره. اینی که گفتم هشدار بود برای مسئولین این مملکت که اگر یه فکری برای سطح درآمد نیروی مولد ( اعم از نیروی کار و مهندسی ) نکنن تا چند سال دیگه تو این مملکت تولیدی وجود نخواهد داشت. تعداد کنکوری های رشته ریاضی داره به زیر 100 هزار میرسه. این آمار سال 90 حدود 450 هزار بود !!! 350 هزار نفر کاهش تو مدت 1 دهه !!! این یعنی فاجعه. تازه عمده این افراد هم سمت رشته های کامپیوتر میرن که بیشتر جنبه خدمات داره تا تولید چون هم درآمد بهتری داره هم هزینه راه اندازی کسب و کار توش کمتره. این دیگه از اون تو بمیری ها نیست که بشه دست کمش گرفت. آینده این مملکت تا 50 سال دیگه کاملا تحت الشعاع تصمیمات امروز در مورد بحت تولید هست.
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
دوستان خبرگزاری اگر براتون مقدور هست یه گزارش در باره همین مواردی که این دوستمون گفتن تهیه کنید، واقعا به نکات مهم و کلیدی اشاره کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
مگر متوجه نیستید بازار کار برای رشته های فنی وجود ندارد چند هزار مهندس عمران
بیکار داریم چند هزار لیسانس وفوق لیسانس برق بیکار داریم
استانداردها سالهاست در کشور ما به هم خورده چند هزار واحد تولیدی وکارخانه تعطیل شده داریم این ها را خانواده ها می ببینید فرزندان را به سوق رشته های تجربی
سوق می دهند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
کشوری که اقتصاد بی ثبات دارد شرکت های خصوصی نمی توانند در آن رشد کنند و در نتیجه نیاز به مهندس هر روز کمتر می شود. اگر تورم در ایران یک درصد بود مطمئنا خود من هم در ایران شرکت می زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
رشته فنی یعنی ۵ نفر بالای سر شما میگن
زود باش زود باش کار کن کار کن پول نگیر! پول نگیر!

در یک کلام کارگر بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
از این آقا بپرسید خودشان فرزندشان را در کجا هدایت میکنند شریف امیر کبیر یا فنی حرفه ای؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
به فارغ التحصیلان دانسگاه های فنی
در مدرکشان پیشوند تکنولوژی قرار میدهند
امکانات بهترین دانشکده های فنی در حد بدی است
دانشکده فنی که باید ارتباط با صنعتش از همه جا بهتر باشد
از همه جا بد تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
بسکه خوندندو بیکارموندند قبلی ها چندتا دونه اش رفته سرکار
آخرین اخبار