رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از احتمال افت بیش از ۸۰۰ هزار تنی تولیدات بخش کشاورزی استان به دلیل خشکسالی حادث شده خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار کرد: برآورد می‌شود امسال کاهش حدود ۸۰۵ هزار تنی تولیدات بخش کشاورزی استان را تحت تاثیر خشکسالی و کاهش نزولات جوی شاهد باشیم که این کاهش تولید همه زیربخش‌های زارعی، باغی، دامی، شیلات و منابع طبیعی را شامل خواهد شد.

او تاکید کرد: بیشترین خسارت خشکسالی را در حوزه شهرستان کرمانشاه که بیشترین تولیدات استان را به خود اختصاص می‌دهد، داشته‌ایم.

حاتمی با تاکید بر اینکه خشکسالی باعث محدودیت شدید منابع آبی استان شده، افزود: در پی خشکسالی منابع آب‌های زیرزمینی کاهش شدیدی داشته و سطح آب چشمه‌ها و قنوات و سراب‌ها و رودخانه‌های فصلی شدیدا افت کرده است.

او با بیان اینکه امسال نسبت به بلندمدت کاهش حدود ۳۵ درصدی بارندگی‌ها را داشته ایم، گفت: بیشترین کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت را در ایستگاه‌های حمیل، سرپلذهاب و کرمانشاه داشته ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه منابع آبی استان به ویژه در مناطق کوهستانی و ارتفاعات که کانون‌های اصلی تولیدات باغی و دامی هستند با افت شدید مواجه شده اند که تولیدات این بخش‌ها را در سال زراعی جاری به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: به باغات استان در سطح حدود ۱۵ هزار هکتار خسارت جدی وارد شده و محصولات این باغات شدیدا با افت عملکرد مواجه خواهند شد.

او  ادامه داد: باغات شهرستان‌های پاوه، ثلاث باباجانی و جوانرود بیشترین خسارت را از خشکسالی دیده اند.

این مسئول سپس با بیان اینکه برای جبران خسارات ناشی از خشک سالی ۴۳۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری درخواست کرده ایم، گفت: این منابع اعتباری شامل تسهیلات ارزان قیمت برای جبران بخشی از خسارات وارده به بخش کشاورزی استان و نیز اعتبارات عمرانی مورد نیاز جهت کاهش اثرات زیان بار خشکسالی به ویژه در بخش زراعت خواهد بود.

او  ادامه داد: همچنین در تلاشیم تا با اقداماتی مثل امهال تسهیلات خسارت دیدگان از خشکسالی، خرید دام مازاد از دامداران و ذخیره سازی گوشت قرمز از تولیدکنندگان، از فعالین بخش کشاورزی استان حمایت کنیم.

پیگیری برای تخصیص سهمیه نهاده‌های دام و طیور و اخذ مجوز صادرات دام زنده به صورت کنترل شده از دیگر اقدامات در دست انجام در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان در سال جاری است که حاتمی از آن‌ها یاد کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.