پس از رایج شدن تمبر، به تدریج در بیشتر نقاط جهان تمبرهای مختلفی به وجود آمد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  پست و حمل نامه ها به وسیله چاپارها، تاریخچه ای بسیار قدیمی دارد. به خصوص در کشور ما از ایام قدیم به این امر توجه ویژه ای شده است. هردوت مورخ یونانی که پدر تاریخ نویسی لقب گرفته است، درباره ی چاپارهای ایرانی با تحسین سخن می راند و می گوید: نه برف، نه باران، نه گرما و نه ظلمت شب، چاپاران ایرانی را از سرعت عمل و انجام وظیفه باز نمی دارد.

نخستین تمبر از کجا آمد؟
چاپار ایرانی

ولی تاریخچه ی تمبر بسیار جدیدتر از این است. قبل از به وجود آمدن تمبر پست، در انگلستان روی پاکت پستی مُهر مخصوصی می زدند که تاریخ رسیدن نامه را به اداره ی پست نشان می داد و این به منزله ی یک نوع بازرسی در کارِ نامه رسانان بود. تعرفه ی حمل پاکت پست نیز ثابت نبود و برای هر محل و هر نوع پاکت، قیمت مخصوصی دریافت می گردید و همچنین در بسیاری از موارد، قسمتی از پول مزبور از دریافت کننده ی نامه دریافت می شد. این امر خود اشکالات بسیاری را به وجود می آورد.


بیشتر بخوانید


در سال ۱۸۳۵ میلادی، سِر رولاند هیل از رجال انگلستان، هنگام مطالعه ی اوضاع مالیات و حقوق گمرکی انگلستان، به فکر افتاد تا تغییرات اساسی در تعرفه های پستی به وجود آورد. هیل ابتدا پیشنهاد کرد تا برای تعرفه های پستی نرخ های ثابتی برقرار شود. مثلا برای نامه های بین بریتانیا و ایرلند، صرف نظر از این که به کدام شهر حمل می شد، نرخ ثابتی دریافت گردد. او علاوه بر این، پیشنهاد کرد که تمام نرخ حمل نامه از پیش از فرستنده دریافت گردد؛ یکی دیگر از پیشنهاداتش این بود که برای این منظور، دولت پاکت های مخصوص با مهر اداره ی پست به چاپ برساند.

نخستین تمبر از کجا آمد؟
سِر رولاند هیل

نامه می بایست درون این پاکت ها ارسال گردد و خرید پاکت مهردار به منزله ی پرداخت تعرفه ی پستی بود. همچنین برای کسانی که مایل باشند نامه ها را در پاکت خودشان ارسال کنند، مهر اداره ی پست، روی یک قطعه ی کاغذ کوچک چاپ شود و پشت این قطعه ی کاغذ را چسب بزنند تا بتوانند آن را روی پاکت بچسبانند.

هیل نظریات خود را در جزوه ای که در مقیاس کوچکی به طور خصوصی منتشر کرده بود بیان داشت، اما محافل مختلف روی خوشی به نظریات هیل نشان ندادند و از جمله لرد لیچفیلد رئیس کل پست اظهار داشت که نظریات هیل از عجیب ترین نظریاتی است که تاکنون در این باره اظهار شده است. چاپ دوم جزوه ی هیل برای مطالعه ی عمومی به چاپ رسید و در میان مردم انگلستان طرفداران بسیاری پیدا کرد.

پس از چندی نرخ تعرفه های پستی بر اساس پیشنهاد هیل کاهش یافت و سرانجام خزانه داری او را مامور کرد که جزئیات و مشخصات پیشنهادهای خود را تقدیم نماید. هیل در سال ۱۸۳۹ طراحی پاکت مخصوص را به یکی از نقاشان واگذار کرد و طرح قطعه کاغذی که باید بر روی پاکت چسبانده شود را به مسابقه ی عمومی گذاشت؛ در حدود ۲۶۰۰ طرح پیشنهاد شد. در همین هنگام بود که شخصی به نام پرکینس باکُن از اهالی آمریکا به اتفاق شرکای خود برای دریافت سفارش چاپ اسکناس از بانک انگلستان، به لندن آمد و چاپ برچسب های مزبور به پرکینس واگذار گردید.

بر روی این قطعه کاغذ، تصویر ملکه ویکتوریا به چاپ رسید. بالای تصویر کلمه ی “پست” و  در زیر آن عبارت “یک پنی” وجود داشت. به این طریق  اولین تمبر جهان با نام “پنی سیاه” تهیه شد. این تمبرها و پاکت ها، از تاریخ ششم مه ۱۸۴۰ به جریان افتاد.

نخستین تمبر از کجا آمد؟
پنی سیاه، نخستین تمبر جهان

هیل فکر می کرد که بیشتر مردم از پاکت های مخصوص پست استفاده خواهند کرد و تعداد خریداران تمبرها بسیار کم خواهد بود. ولی برخلاف تصور او، در عمل موضوع کاملا برعکس درآمد و تمبرهای چاپ شده خریداران بسیار پیدا کرد.

پس از انگلستان، در سال۱۸۴۳ حکومت برزیل تمبرهای پستی خود را به سه نرخ مختلف انتشار داد و به این ترتیب برزیل دومین دولتی بود که دست به انتشار تمبر زد. در همان سال در دولت مردان ایالت سویس (زوریخ و ژنو)، دست به انتشار تمبر زدند.

نخستین تمبر از کجا آمد؟
نخستین تمبر برزیل به نام چشم گاو

تمبر ژنو به دو نیمه تقسیم می شد. یک نیمه ی آن برای منطقه ی محدودتر و تمبر کاملِ شامل دو نیمه برای حدود تمام ایالت به کار می رفت. در ایالت متحده و برای نخستین بار در نیویورک، برای مصرف داخلی ایالت تمبر منتشر شد. فرانسه و بلژیک نیز در سال ۱۸۴۹ نخستین تمبر را منتشر نمودند و پس از آن، انتشار تمبر به تدریج رواج یافت.

بر روی نخستین تمبر انگلستان نام کشور چاپ نشده بود زیرا این تمبر برای مصرف داخلی انگلستان تهیه شده بود. نخستین تمبر امپراتوری برزیل نیز چنین بود. تمبرهای اولیه روی صفحات بزرگ کاغذ به چاپ می رسید و برای جدا کردن هر تمبر باید آن را به وسیله چاقو یا قیچی برش می دادند. درسال۱۸۴۷ نخستین دستگاه پرفراژ (ایجاد سوراخ های ریز در اطراف تمبر برای آسانی جدا کردن آن از ورقه ی چاپ شده)، به وسیله ی یک مهندس ایرلندی به نام هنری آرچر اختراع شد و از آن زمان، تمبر به صورت امروزی (دندانه دار) در آمد.

نخستین تمبر از کجا آمد؟
پنی سیاه پرفراژ شده

پس از رایج شدن تمبر، به تدریج در بیشتر نقاط جهان تمبرهای مختلفی به وجود آمد. درسال ۱۹۱۷، کشور ایتالیا اولین تمبر پست هوایی را به مناسبت نخستین پرواز آزمایشی پست هوایی به چاپ رساند. ولی نخستین تمبر رسمی پست هوایی در سال ۱۹۱۸ بوسیله ی ایالت متحده ی آمریکا انتشار یافت.

نخستین تمبر از کجا آمد؟
نخستین تمبر پست هوایی

یکی دیگر از رسومی که متداول گشت، انتشار تمبرهایی به مناسبت یادبود وقایع مختلف بود. نخستین تمبر یاد بود در سال ۱۸۸۸ به وسیله ی مستعمره ی ولز جنوبی جدید (استرالیا)، به مناسبت صدمین سال کشف این مستعمره انتشار یافت.
پس از چند سال، آرژانتین ( سال۱۸۹۲) و کشورهای متحده ی قاره ی آمریکا ( سال۱۸۹۳)، تمبرهایی به مناسبت یادبود چهارصدمین سال کشف آمریکا منتشر نمودند. در سال ۱۸۹۷ بریتانیای کبیر و کانادا یک سری تمبر به مناسبت شصتمین سال تاج گذاری ملکه ویکتوریا انتشار دادند و از آن به بعد در کشورهای جهان به مناسب های مختلف تمبرهای یاد بود به چاپ رسیده است.

منبع: مجله سرگرمی نوفه

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار