به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دیروز هم زمان با روز بزرگداشت ملاصدرا از یادمان دائم صدرالدین محمدابراهیم قوامی شیرازی ملقب به ملاصدرا با حضور سید مجتبی منتظری معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و شماری از مسئولان رونمایی شد، این مجسمه را که در محله احمدآباد، ابتدای بولوار ملاصدرا جانمایی شده ملک دادیار گروسیان ساخته است.
گروسیان از مجسمه سازان شناخته شده کشور و دارای نشان درجه یک هنری است. طراحی و ساخت چندین مجسمه در تهران و شهرستانها ازجمله چوپان نی زن در اصفهان و مادر در باغ هنر خانه هنرمندان حاصل کار این هنرمند است. او در نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر و شهدای مشهد نیز که در آذر ۹۸ برگزار شد حضور داشت و مجسمه محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر خراسانی را ساخت. این مجسمه هنوز جانمایی نشده و بنا به گفتههای مسئولان قرار است به زودی درکنار ۹ مجسمه دیگر سمپوزیوم در گذر مفاخر جانمایی شود. مجسمه ملاصدرا دومین ساخته گروسیان برای شهر مشهد است.
مجسمه ۳ متری
مجتبی منتظری معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در مراسم رونمایی از یادمان دائمی ملاصدرا، میگوید: یادمان حکیم و فیلسوف شهیر ایران و بنیان گذار حکمت متعالیه از سوی هنرمند ملک دادیار گروسیان از استادان بزرگ و نامی دانشگاههای ایران در ارتفاع ۳ متر در مدت زمان ۵ ماه از جنس فایبرگلاس ساخته شده است.
او میافزاید: سردیس و پیکره نام آوران بزرگ کشور و خراسان برای تکریم و تجلیل از این افراد و معرفی شخصیتهای تأثیرگذار در تاریخ کشور در سطح شهر جانمایی میشود. به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا که تأثیر بسیاری در علم فسلفه داشته است نیز یادمان آن در تقاطع ملاصدرا نصب شد. به گفته او هدف، سازمان فرهنگی شهرداری این است که مردم با دیدن این یادمان از مفاخر خود یاد کنند.
ترکیب طراحیها و ذهنیت مجسمه ساز
ملک دادیار گروسیان سازنده این اثر درباره ویژگیهای مجسمه ملاصدرا میگوید: من میخواستم مجسمه حالتی تأثیرگذار روی بیننده داشته باشد که این فیگور به ذهنم آمد و چند ماکت ساختم تا آن فرم یک مقدار جا بیفتد.
او میافزاید: یک مقدار سادگی که در کارهای من وجود دارد یعنی حذف کردن آنچه از لحاظ بصری به نظر من جذاب نمیآید و اضافه کردن فرمهای جدید که ممکن است در طبیعت وجود نداشته باشد، ولی میتواند حس جدیدتری به فرم و شخصیت دهد را ترکیب کردم و به نظرم ترکیب بندی خوبی از آب درآمد. درنهایت ماکت نهایی را ارائه دادم که تأیید شد و من عین ماکت را هم اجرا کردم.
این مجسمه ساز درباره ساخت چهره و لباسهای ملاصدرا نیز ادامه میدهد: نقاشیها و طراحیهایی منسوب به ایشان وجود دارد که البته نمیدانیم چقدر درست است. هرکدام از آنها هم باهم فرق دارد یعنی هرکسی ایشان را یک جوری دیده است. من هم از مجموع تصاویری که بود و حس خودم چهره ملاصدرا را ساختم.
گروسیان بیان میکند: این چهرهها به مرور جا میافتد. مثلا مجسمه فردوسی که الان ساخته شده و همه به عنوان چهره فردوسی آن را میشناسند هم براساس داستانهایی که از ایشان تعریف میشده و طرحهایی که وجود داشته ساخته شده است. الان هم همه با این چهره و نوع لباس فردوسی را میسازند.
او تصریح میکند: شما وقتی از یک شخصیت عکس دارید تکلیفتان معلوم است، مانند عکس کارتان را انجام میدهید. حالا ممکن است تغییراتی را هم در آن ایجاد کنید، ولی درمجموع از عکس پیروی میکنید. ولی اثری که آدم بخواهد خودش خلق کند پیچیدهتر از یک کار فیگوراتیو کلاسیک است.
هزینه ساخت مجسمه برنز بالا رفته است
این مجسمه ساز درباره شکل گیری همکاری خود با شهرداری مشهد نیز تأکید میکند: حدود یک سال پیش یک فراخوان به صورت محدود منتشر شد و من هم ماکتم را ارسال کردم. بعد از آن مرحله داوری صورت گرفت و به من اعلام کردند کارم انتخاب شده است.
گروسیان اظهار میکند: ساخت و قالب گیری این مجسمه ۵ ماه زمان برده است و من حدود ۳ یا ۴ ماه پیش کار نهایی را تحویل دادم. به گفته گروسیان جنس مجسمه فایبرگلاس است و اسکلت بندی فلزی و آهن کشی دارد. سطح روی آن هم بتن گلاسه است که رنگ آمیزی شده است.
او در پاسخ به اینکه ترجیح میداده مجسمه برنزی باشد نیز میافزاید: هزینه آن خیلی بالا میرفت. من حتی قیمت برنز را در طرحم ارائه داده بودم، ولی، چون هزینه آن بالا بود نپذیرفتند. او همچنین تأکید کرد که فایبرگلاس مواد مناسبی برای مجسمه سازی نیست و برای آثار موقت خوب است.
بیشتر بخوانید
این مجسمه ساز ادامه میدهد: قبلا تمام کارهایی که ما نصب میکردیم برنز بود، اما الان رقمی که برای فایبرگلاس هزینه میکنیم به میزان کار ۵ سال پیش برنز است.
گروسیان بیان میکند: وقتی اثر برنز میشود ارزش افزوده پیدا میکند که یک سرمایه گذاری خوب است. در اصفهان ما مجسمه برنز «چوپان نی زن» را با هزینه ۱۳ میلیون کار کردیم که الان ارزشی بالای یک میلیارد دارد. ولی آثار فایبرگلاس همان قیمت میماند و فقط خود کار است که ارزش دارد.
۲ کار برای مشهد
او با اشاره به ساخت این مجسمه در دوران کرونا نیز تصریح میکند: به نسبت قبل کارمان سختتر شده است، چون مجسمه سازی کاری گروهی است به تنهایی نمیشود آن را انجام داد. ما هم محدودیتهایی در فضای کار داشتیم و در زمان بندی به مشکل خوردیم. مثلا زمانیهایی بود که نمیشد کار را پیش برد، به تعطیلی میخوردیم یا در بحران کرونا رفت و آمدها مشکل پیدا میکرد. ولی به هرحال با یک برنامه ریزی مجدد کارمان را با وجود محدودیتهای به موقع انجام و قبل از عید مجسمه را تحویل دادیم.
این مجسمه ساز تأکید میکند: شاید در یک شرایط عادی حتی این کار یک ماه زودتر هم آماده میشد، ولی در مجموع آن قدر که فکرش را میکردم کار به تعویق نیفتاد.
گروسیان درباره همکاریهای خود با مشهد نیز اظهار میکند: من پیش از این در سمپوزیوم مجسمه سازی شرکت کرده بودم و این مجسمه دومین همکاری ام با شهرداری مشهد است. البته برای فراخوان پیشخوان آرامگاه فردوسی هم طرحی در مورد گذر سیاوش از آتش داده بودم که به من گفتند کارم دیر رسیده و وارد مسابقه نشده است.
رونمایی از مجسمههای دیگر
بهزاد چوپانکاره رئیس اداره امور هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره مراحل ساخت این اثر میگوید: سال گذشته بینالی با هدف طراحی و ساخت آثاری برای معابر و امکان مشهد به همت اداره هنری معاونت فرهنگی هنری شهرداری مشهد برگزار شد که آقای ملک دادیار گروسیان آنجا ماکت مجسمه ملاصدرا را ارائه دادند. بعد از اینکه این ماکت داوری و تأیید شد ما با ایشان مذاکره کردیم و قرارداد بستیم.
او میافزاید: گروسیان کار را اسفند پارسال تحویل داده، اما تصمیم بر آن بوده که آن را یک خرداد به مناسب روز بزرگداشت ملاصدرا رونمایی کنند.
چوپانکاره درباره مجسمههای در دست ساخت زیر نظر شهرداری نیز بیان میکند: کارهایی درحال ساخت داریم، زمانی که آماده شدند اطلاع رسانی خواهیم کرد. اما به زودی سردیسی از ابوالحسن معدلی پدر ورزش صبحگاهی و همگانی در پارک ملت نصب خواهد شد.
انتهای پیام//ر. ا