استاندار خراسان‌رضوی گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه زیارت و گردشگری، تا قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر بودیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان‌رضوی در ویژه برنامه تلویزیونی گفت: خراسان‌رضوی دومین استان کشور از لحاظ است که با ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هشت درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر مساحت نیز با ۱۱۷ هزار کیلومترمربع مساحت پنجمین استان کشور است.

او در خصوص فعالیت حرم مطهر رضوی افزود: سال گذشته براساس تدابیر ستاد ملی و استانی پیشگیری از کرونا و با همکاری استانداری، آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد دستورالعمل های بهداشتی تدوین شد و چندماهی است که حرم رضوی بازگشایی شده است و زیارت انجام می‌شود.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: با نگاه ویژه تولیت آستان قدس رضوی ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شده است به طوری که چند روز قبل از سوی وزیر بهداشت لوح تقدیر به تولیت تقدیم شد.

۴۲ درصد اشتغال خراسان رضوی در حوزه خدمات گردشگری است

معتمدیان در خصوص ظرفیت‌های این استان نیز بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه زیارت و گردشگری، تا قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر بودیم و اقتصاد اصلی استان، اقتصاد زیارت است.

او تصریح کرد: ۴۲ درصد اشتغال استان در حوزه خدمات گردشگری است و ۵۰ درصد هتل‌ها و اقامتگاه‌های کشور در مشهد واقع شده است و اقتصاد این استان در اقتصاد کشور اثرگذار است و جزء سه استان برتر در حوزه اقتصادی است و البته مشکلاتی نیز وجود دارد.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به وجود ۸۳۵ کیلومتر مرز خراسان رضوی با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان تاکید کرد: از نظر تجارت بین‌المللی از استان‌های مهم و راهبردی کشور محسوب می‌شویم و از طریق دوغارون خراسان رضوی سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و واردات انجام می‌شود.

معتمدیان اظهار کرد: به طور میانگین مجموع صادرات خراسان رضوی به کشور‌های اتحادیه اروپا شامل ۲۷ کشور کمتر از یک میلیارد دلار است، اما در مرز دوغارون با افغانستان بیش از یک میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود.

او افزود: مرز سرخس دروازه اصلی اتصال زمینی کشور با ۱۱ کشور آسیای میانه است که زیرساخت‌های خوبی نظیر فرودگاه دارد و از نظر ریلی و جاده‌ای نیز از طریق این مرز با آسیای میانه ارتباط برقرار است.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: مرز‌های لطف آباد و باجگیران در شهرستان درگز و قوچان از مرز‌های تجاری است و پنج گمرک و ۲ منطقه ویژه فعال در تایباد و سرخس وجود دارد و اخیرا نیز راه اندازی ۲ منطقه ویژه در خواف و قوچان ابلاغ شد.


بیشتربخوانید



شناسایی بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی، فلزی و غیرفلزی در خراسان رضوی

معتمدیان بیان کرد: علاوه بر اقتصاد زیارت در حوزه معدنی نیز این استان اقتصاد فعالی دارد و بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی، فلزی و غیرفلزی در استان شناسایی شده است و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخایر اصلی معدنی استان است.

او تصریح کرد: بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تن ذخایر سنگ آهن داریم که بیشترین ذخایر را شامل می‌شود همچنین در افغانستان نیز ذخایر خوب معدنی وجود دارد که ایران به دنبال این است که با تعامل با افغانستان از ظرفیت معادن این کشور نیز استفاده کند.

استاندار خراسان‌رضوی تاکید کرد: سال گذشته ۲ مرحله از چهار مرحله خط آهن خواف به هرات افتتاح شد و با راه اندازی این خط تحول عظیمی در حوزه تجارت و معادن خراسان رضوی ایجاد می‌شود.

معتمدیان اظهار کرد: در حوزه صنایع نیز خراسان رضوی پنج هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی دارد، ۲۵ درصد از صنایع تبدیلی کشور، ۲۵ درصد از قطعه سازی و تولید ۲۵ درصد از محصولات ایران خودرو در این استان انجام می‌شود و ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی در استان احداث شده و یا در حال احداث است.

مشهد دومین میزان حاشیه نشینی کشور را داراست

او  با بیان این که حاشیه‌نشینی از چالش‌های مهم شهر مشهد و این استان است افزود: شهر مشهد دومین میزان حاشیه نشینی کشور را با سه هزار و ۹۰۰ هکتارمساحت داراست و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در هشت پهنه و ۶۷ محله حاشیه این کلانشهر سکونت دارند.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: در سایر شهر‌های استان نیز ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار هکتار حاشیه‌نشینی در ۱۱۷ محله داریم، اما بیشترین تمرکز حاشیه نشینی در مشهد است و این چالش بعد از انقلاب رشد بیشتری کرده است.

معتمدیان بیان کرد: برای ساماندهی حاشیه‌نشینی برنامه‌هایی با تعامل با آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و وزارت راه تدوین شده و تکلیف اسناد مالکیت و هویت بخشی روز‌های آینده مشخص می‌شود که اتفاق خوبی است.

او تصریح کرد: طرح تفصیلی مشهد نیز بیش از ۲۰ سال بلاتکلیف مانده است، اما تا یک ماه آینده این طرح به تصویب خواهد رسید و با تدابیر اتخاذ شده، دیگر موضوع حاشیه از نظر فیزیکی و شکلی نخواهیم داشت گرچه نیاز به ساماندهی وجود دارد، چون از نظر زیرساخت‌ها و امکانات روبنایی در حاشیه شهر وضع خوبی نداریم.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: سرانه استاندارد درمانی و بهداشتی در کشور حدود ۲.۵ متر مربع برای هر فرد است، اما این سرانه در حاشیه شهر مشهد پنج صدم متر مربع است.

معتمدیان اظهار کرد: سرانه آموزشی استاندارد نیز ۸.۵ متر مربع است، اما در حاشیه شهر مشهد این شاخص ۲.۵ متر مربع است همچنین در بخش‌های دیگر همچون فضای سبز، مراکز انتظامی، مهارت آموزی و فرهنگی نیز سرانه حاشیه شهر مشهد پایین است و سرانه ورزشی در این مناطق ۱۲ صدم است.

 او افزود: برای ساماندهی این مناطق چندین برنامه مرتبط پیش‌بینی شده و ریل گذاری خوبی صورت گرفته است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اسفند ماه پارسال در ستاد ملی بازآفرینی طی یک برنامه ۲ ساله، ۱۳۸ پروژه برای این مناطق تعریف و چهار هزار میلیارد ریال مصوب شد که ساخت ۸۰۰ کلاس درس، ۵۱ درمانگاه، ۹ کلانتری، ۹ مرکز مهارت آموزی و تعداد ۹ پارک تفریحی و برخی زیرساخت‌ها نظیر تکمیل شبکه فاضلاب از آن جمله است که تا چند هفته آینده عملیات اجرایی آن‌ها آغاز و سرانه این منطقه توسعه می‌باید.

معتمدیان بیان کرد: برای محدود نگاه داشتن این منطقه نیز برنامه ریزی‌هایی شده است و به هیچ عنوان اجازه توسعه حاشیه شهر را نمی‌دهیم.

بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی

او در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز تصریح کرد: حدود ۲۵ سال قبل عملیات اجرایی در این بافت در قالب طرح طاش آغاز شد و هر ۱۰ سال یک بار باید این طرح بازنگری می‌شد که بنا به دلایلی این بازنگری انجام نشد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: اخیرا در استان با حمایت وزارت راه طرحی توسط مشاور تدوین و معایب طرح قبلی احصا شد که در کمیسیون ماده پنج استان و شورای عالی شهرسازی مصوب و اسفندماه پارسال ابلاغ شد.

معتمدیان اظهار کرد: در این طرح به حقوق مجاوران توجه ویژه شده است و زیرساخت‌های عمومی نظیر ۱۴ هزار پارکینگ و چهار ایستگاه مترو برای دسترسی زائران ایجاد خواهد شد و محدودیت‌هایی نیز برای برج سازی ایجاد شده است و براساس طرح جدید فعالیت خود در بافت پیرامونی را ادامه می‌دهیم.


بیشتربخوانید



آمادگی خراسان‌رضوی برای برگزاری انتخاباتی امن و پرشور

او با اشاره به آمادگی خراسان‌رضوی برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ نیز افزود: موضوع امنیت از وظایف ذاتی استانداری‌ها و وزارت کشور است و با همکاری شورای تامین استان طرح جامع انتخابات تهیه شده است.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: این استان ۸۳۵ کیلومتر مرز مشترک دارد و برخی کشور‌های همسایه دارای بحران امنیتی هستند لذا تدابیر ویژه‌ای در شورای تامین استان اندیشیده شده و بین دستگاه‌های مختلف نظیر دستگاه‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی تقسیم کار صورت گرفته است و با حمایت دستگاه قضایی در تامین امنیت استان نگرانی نداریم.

معتمدیان بیان کرد: تدابیر اتخاذ شده برای تهدیدات حداقلی، تمهیدات حداکثری است و از آنجا که امنیت، رکن اصلی در انتخابات است در موضوع مرز‌ها نیز تدابیر ویژه اندیشیده شده است و با اشراف اطلاعاتی چینش نیرو‌های مرزبانی، نظامی، ارتش و سپاه هیچ نگرانی وجود ندارد.

او تصریح کرد: همچنین در این مقطع توجه ویژه به نارضایتی‌های مردمی شده است، مردم مطالبات به حق دارند لذا تلاش شده است با مردم مدارا داشته باشیم و روزانه مشکلات مردم را رصد و نسبت به مسوول سازی دستگاه‌های اجرایی اقدام کنیم تا چالش خاصی نداشتبه باشیم.

استاندار خراسان‌رضوی تاکید کرد: صیانت از آرای مردم از مهمترین وظایف است، هماهنگی خوبی با مسئولان نظارتی و هیات‌های اجرایی در استان وجود دارد و تلاش شد تعامل خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باشد.

معتمدیان اظهار کرد: مجریان انتخاباتی توجیه شده‌اند و با نظارت‌های چندلایه همه عوامل اجرایی استقلال و بی طرفی خواهند داشت تا بتوانیم به وظایف قانونی و شرعی خود عمل کنیم.

او افزود: در استان آمادگی خوبی برای برگزاری انتخابات وجود دارد و زمینه مشارکت مردم نیز باید فراهم شود و با توجه به این که در این استان همواره مردم حضور حداکثری داشته‌اند امیدواریم در این دوره نیز شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم.

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.