با گذشت حدود یک هفته (۲۷ اردیبهشت) از وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در جنوب غربی استان با پایان آوار برداری، عملیات بازسازی واحد‌های مسکونی مناطق زلزله زده در این خطه شروع شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: عملیات بازسازی و بهسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله ۵.۵ ریشتری در شهرستان‌های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان در این استان شروع شد.


بیشتر بخوانید 


علی محمدی گفت: براساس آخرین ارزیابی افزون بر یکهزار و ۳۰۰ واحد مسکونی براثر این حادثه بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند که حدود ۱۲۱ واحد به طور کامل تخریب و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

او اضافه کرد: علاوه بر واحد‌های مسکونی تخریبی (۱۲۱ واحد) برخی دیگر از واحد‌های مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله به خصوص در مناطق روستایی نیز به دلیل فرسودگی و خشتی و گلی بودن مصالح ساختمانی، به بازسازی و نوسازی دارند که باید در فهرست واحد‌های تخریبی قرار گیرند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خراسان شمالی گفت : با وجود این که هنوز مصوبات حمایتی هیات دولت برای بازسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی ناشی از زلزله به استان ابلاغ نشد، کار‌های اجرایی برای تسریع در عملیات بهسازی و نوسازی در دست اجرا قرار گرفت.

محمدی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی همانند سایر حوادث غیر مترقبه کار نقشه برداری، صدور پروانه ساخت و نظارت فنی و مهندسی بر این ساخت و ساز‌ها به طور رایگان با نظارت عالیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان انجام می‌شود.

به گفته او پس از وقوع زمین لرزه و خدمات رسانی اولیه به زلزله زدگان در منطقه، بنیاد مسکن نیز با ۱۵ اکیپ کار ارزیابی از میزان خسارت‌های ناشی از این حوادث را در منطقه شروع کرد و حضور به موقع در منطقه باعث شد تا بازسازی نیز سرعت بگیرد.

او  اضافه کرد: گروه‌های ارزیاب تمام اطلاعات واحد‌های مسکونی خسارت دیده را در قالب فرم تکمیل و در سامانه اطلاعات به ثبت رساندند که به محض ابلاغ مصوبات حمایتی هیات دولت این پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خراسان شمالی اظهارداشت: با توجه به این که تمام روستا‌های این استان دارای طرح هادی هستند، واحد‌های مسکونی که در محدوده طرح قرار ندارند، طبق نقشه طرح لحاظ می‌شوند.

محمدی تصریح کرد: بیشتر واحد‌های مسکونی در روستا‌های زلزله زده این استان در مناطق دشت واقع شدند و مشکلات و چالش‌های سایر روستا‌هایی که در بستر رودخانه‌ها واقع اند را ندارد و این کار سرعت بازسازی‌ها را افزایش می‌دهد.

او  با اشاره به این که واحد‌های مسکونی زلزله زدگان برای بهسازی و نوسازی در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد، ابراز امیدواری کرد که این واحد‌های مسکونی تا پیش از فرا رسیدن فصل سرما به پایان برسد.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستا‌های اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش‌های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید.

براثر این زمین لرزه به بیش از یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد و ۱۲۱ واحد مسکونی تخریب شد.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل‌های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل‌ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می‌دهند موجب وقوع زمین لرزه‌های مخرب می‌شوند.

مهم‌ترین گسل‌های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می‌کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمار‌های موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

منبع : ایرنا 

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.