سخنگوی کاخ سفید از مقایسه حادثه به زمین نشاندن هواپیمای رایان ایر و حادثه‌ای که چند سال پیش برای هواپیمای مورالس رخ داد، خودداری کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی خود در واکنش پیامد‌های حادثه به زمین نشاندن هواپیمای رایان ایر به منظور بازداشت یک روزنامه نگار مخالف از سوی بلاروس، از مقایسه این حادثه با به زمین نشاندن هواپیمای حامل «اوو مورالس» رئیس جمهور سابق بولیوی خودداری کرد.

در این کنفرانس مطبوعاتی از جن ساکی پرسش شد که آمریکا آیا از به زمین نشاندن اجباری هواپیمای رایان ایر عصبانی است یا بازداشت یک روزنامه نگار مخالف که او پاسخ داد: هر دوی آنها.

در این کنفرانس مطبوعاتی سپس از او درباره بر زمین نشاندن اجباری هواپیمای اوو مورالس که به منظور بازداشت ادوارد اسنودن، افشاگر فعالیت‌های جاسوسی آمریکا صورت گرفته بود، پرسش شد که وی بدون پاسخ به این پرسش، اینگونه جواب داد: ما با تمامی شرکایمان در سراسر دنیا همکاری می‌کنیم. من چیز دیگری نمی‌توانم به شما بگویم.

جن ساکی همچنین اعلام کرد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص حادثه هواپیمای رایان ایر در طول گفتگو با «نیکلای پاتروشف» همتای روسی خود ابراز نگرانی کرده است. او گفت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان این حادثه قرار گرفته است.

جن ساکی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه سی بی اس آمریکا که پرسیده بود آیا اقدام بلاروس یک هواپیما ربایی محسوب می‌شود، پاسخ داد: من تعریف جدیدی از آنچه اتفاق می‌افتد، ندارم.

جن ساکی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود تصریح کرد: سفر بلینکن به منطقه با هدف ایجاد شرایط مناسب برای آتش بس دائم و بازسازی غزه صورت می‌پذیرد. بایدن و بلینکن اطمینان دارند راه حل دو دولتی تنها راه برای پایان بخشیدن به خشونت است و ما نیز همچنان از این راه حل حمایت می‌کنیم.

جن ساکی همچنین با اشاره به تحقیقات سازمان جهانی بهداشت درباره منشأ کرونا گفت: امیدواریم سازمان جهانی بهداشت در دومین تحقیقات خود در زمینه منشأ کرونا با شفافیت و استقلال رفتار کند.

گفتنی است اقدام مقام‌های بلاروس در فرود اجباری و بازداشت یک روزنامه نگار مخالف، واکنش منفی کشور‌های اروپایی و آمریکا را برانگیخته است. مقام‌های بلاروس روز یکشنبه یک هواپیمای مسافربری خطوط «رایان ایر» را وادار به فرود اضطراری کرده و بعد یک روزنامه نگار مخالف را که در پرواز حضور داشت، بازداشت کردند.

حال انتقاد کشور‌های اروپایی و آمریکا در حالی بیان می‌شود که در سال ۲۰۱۲ نیز کشور‌های اروپایی خود دست به اقدامی مشابه زده بودند.

در آن زمان کشور‌های فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال به دستور دولت آمریکا و به ظن حضور ادوارد اسنودن، افشاگر فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در جهان در هواپیمای حامل مورالس که از نشست سران کشور‌های صادرکننده گاز در مسکو به آمریکای لاتین بازمی‌گشت، مجوز عبور او را از آسمان خود را لغو کردند که همین امر سبب شد هوپیمای حامل رئیس جمهور بولیوی مجبور شود در فرودگاه وین پایتخت اتریش فرود اضطراری داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار