نماینده تهران گفت: رها کردن تحصیلات دانشگاهی و حضور در مشاغل دیگر به ۳۰ درصد می‌رسد و این یعنی سرمایه گذاری دولت برای آموزش عالی شکست خورده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سؤال از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه «از سرمایه عظیم علمی متشکل از هشتاد هزار عضو هیئت علمی و بیش از سه و نیم میلیون دانشجو چگونه برای ارائه پیشنهاد چاره جویی مشکلات کشور استفاده شده و چه دستاورد ملموسی برای جامعه داشته است؟» گفت: گفته‌های وزیر پاسخ من نبود، نتیجه رتبه‌ها برای سرپا نگه داشتن کشور از عناد‌ها علیه ملت و چه بوده است؟ چقدر ما را به بی‌نیازی از دشمن و کمک گرفتن از دوستان، نزدیک کرده است؟ رها کردن تحصیلات دانشگاهی و حضور در مشاغل دیگر به ۳۰ درصد می‌رسد و این یعنی سرمایه گذاری دولت برای آموزش عالی شکست خورده است.

وی ادامه داد: آیا وزارت علوم اعتقاد دارد در کشور ما نه نفت، گاز و معادن بلکه نیروی انسانی مهمترین سرمایه است و گل سرسبد آن‌ها در مراکز آموزش عالی حضور دارند؟ فارغ التحصیل و جذب دانشگاه‌ها پس از انقلاب قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست. چگونه از این سرمایه عظیم که حدود ۴ هزار دانشجو و ۸۰ هزار هیئت علمی هستند، برای حل مسائل کشور و مسائل به ارث رسیده زمان طاغوت شناسایی، حل و نتیجه گیری استفاده شد؟

این نماینده افزود: چه تعداد از فارغ التحصیلان به کار گرفته می‌شوند؟ آن‌ها از سر ناچاری به کشور‌های حتی رقیب و دشمن مهاجرت می‌کنند. دانش آموختگان پیش از فارغ التحصیلی باید بدانند در کدام مجموعه و حوزه شاغل می‌شوند.  

آقامیرسلیم تصریح کرد: چند دانشکده نفت در کشور وجود دارد، اما هنوز حسرت بهترین استفاده از مخازن را داریم. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد توان استخراج وجود دارد و عمده نفت قابل استحصال نیست. چه کوهی از وسایل و تجهیرات در جنوب کشور ریخته که استفاده از آن نیاز به فناوری دارد.  

نماینده تهران خطاب به وزیر علوم گفت: آیا افتخار است که بعد از ۳۲ سال فعالیت در حوزه فنی شاهد خاموشی‌های اخیر باشیم؟ در زمینه استفاده بهینه از انرژی، آب، باغداری و بهره وری از آب چه کاری انجام داده اید؟ هر روز شاهد فرو نشست‌ها در کشور بوده و محیط زیست در حال تخریب است و تمام امکانات خدادادی ما به هدر می‌رود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: مهندسان کشاورزی بعد از فارغ التحصیلی وارد حوزه عمل نمی‌شوند و تنها از مدرکشان استفاده می‌کنند در صورتی که کشور‌های دیگر با وجود داشتن منابع آبی کمتر از ما، با استفاده بهینه صادرات گسترده محصولات کشاورزی را نیز دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه ایران رتبه اول را در مهاجرت نیرو‌های متخصص به خارج از کشور را داراست، افزود: شما در حوزه همکاری دانشگاه و صنعت چه اقدامی انجام داده اید؟

وی خطاب به غلامی اظهار کرد: شما اعلام کردید ۱۴۱ نفر از اعضای هیئت علمی در حوزه‌های صنعت برای انجام کار‌های مطالعاتی به کار گرفته شده اند در صورتی که پیش از این اکثر استادان برای انجام مطالعات پژوهشی به کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌ها رفته و یا می‌روند و ما هنوز نتوانسته ایم طی این سال‌ها از علم در صنعت و حل مشکلات کشور استفاده کنیم.

آقامیرسلیم بیان کرد: در مقام علمی کشور هیچ شکی نیست و براساس اعلام شما مقالات علمی ما در مجلات ISI چاپ شده، اما چند درصد از این مقالات توانسته به بهتر شدن روش‌های علمی و چاره جویی مشکلات کشور کمک کند؟ با چاپ این مقالات تنها اطلاعات علمی را در اختیار بیگانگان و دشمنان خود قرار داده اید.

عضو کمیسیون اصل ۹۰، تصریح کرد: وزارت علوم برای ارتقاء علمی تیم پژوهشی کشور چه برنامه ریزی کرده است؟ مگر نه اینکه تنها زمان استادان در پایان نامه‌ها و بخش‌هایی صرف می‌شود که حتی از این پایان نامه‌ها نیز استفاده بهینه برای حل مشکلات کشور نمی‌شود، اگر درست اقدام می‌شد اکنون شاهد خودکفایی در بسیاری از بخش‌ها بوده و دیگر نیازمند ارز حاصل از صادرات نبودیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه بودجه در اختیار وزارت علوم برای چاره جویی مسائل کشور صرف نشده است، گفت: ما در این زمینه بهترین سرمایه‌های خود را به تاراج داده ایم و هیچ تضمینی برای آنکه علم دانشجویان در سطوح عالی تقویت شود، وجود ندارد.

وی با اشاره به اظهارات وزیر علوم درباره همکاری این وزارتخانه با وزارت دفاع، بیان کرد: از محصولات وزارت دفاع در جامعه به صورت ویژه استقبال می‌شود و این افتخار این وزارتخانه است، اما شما چه امکاناتی را برای کیفیت محصولات داخلی قرار دادید؟ وزارت علوم می‌توانست با به کارگیری پژوهش‌های علمی کیفیت محصولات داخلی کشور را ارتقاء دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار