امیر دژاکام کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه امروزه مخاطب تئاتر چه کسانی هستند گفت: متاسفانه قبل از بهمن سال ۹۹ ما یک مقدار تئاتر لاکچری داشتیم و مردمی که پول بیشتری داشتند تئاتر میرفتند، اما در شرایط معمولی ما از اکثر اقشار جامعه مخاطب داریم.
وی ادامه داد: از آن جایی که ۴۰ سال روی صحنه تئاتر بودم، شاهد تماشای قشرهای زیادی از مردم برای دیدن نمایش بودم. مخاطب امروز در شرایط کرونا خیلی فرق میکند، اکثرا تماشاگران فقط به تئاتر میآیند، بهمن و اسفند سال گذشته این افتخار را داشتم در این دوران روی صحنه نمایش باشم. تا حد امکان دستورالعملهای بهداشتی را رعایت میکردیم. در آن یک ماه که روی صحنه بودیم آحاد مختلف مردم را در نمایش خودم دیدم.
دژاکام افزود: یکی از دلایلی که تئاتر مخاطب ندارد کرونا است؛ اگر این کرونا نبود، بعضی از فروشهای تئاتر رقم فروشهای سینما را پشت سر میگذاشت. ما مخاطب داریم، اما با بحران مخاطب هم خیلی اوقات رو به رو هستیم. حتی اگر کرونا هم نباشد تئاتر باید سرگرم، جذاب و کمدی باشد و مخاطب را جذب کند.
وی ادامه داد: تئاتر باید ایدهای جدید را مطرح کند و یک خرده ساختار شکنی کند و راجب مفاهیمی حرف بزند که قبلا در موردش حرف نزده و محکم و علمی حرف بزند. این تئاترها مخاطب دارد. وقتی تماشگر تئاتر را میفهمد آن را میپذیرد و وقتی که تماشاگر تئاتر را نمیفهمد پس آن را نمیپذیرد. بخشی از تئاترها هستند که فهمیده نمیشود. یعنی من که استاد دانشگاه هستم و پست مدرنتیه درس میدهم و با تئاتر روز دنیا آشنا هستم، خیلی از آثار روز دنیا را درک نمیکنم؛ اما تئاتری که فهمیده نشود دیده نمیشود.
امیر دژاکام گفت: خود تئاتر فاخر هم باید در معنا ارزیابی شود؛ نه در وسایل، امکانات، حتی تئاترهای خیلی بزرگ دیدیم که با کلی هنر پیشههای مطرح شکست خوردند.
وی تصریح کرد: گاهی اوقات تئاتر تماشاگر دارد، گاهی ندارد، البته آنجایی که همراه با مردم بوده، نه همراه با بخشنامه ها، تئاتر مردمی تئاتر معاون وزیر پسند نیست. معاون وزیر و مدیر کل نگران موقعیت و پست خود هستند و از تئاتر چیزی متوجه نمیشوند؛ کمدی هم که باشد نمیتوانند بخندند و ذائقه تماشاگر معمولی را ندارند و نگرانیهای مختلف سیاسی را دارند.
دژاکام درباره با مفهوم مردمی بودن هنر تئاتر افزود: از ابتدا تئاتر برای سرگرم کردن، آموزش، افزایش سطح خردمندی، بالابردن تجربه در زندگی، ترویج علم، روحیه امیدوارانه به زندگی و از همه مهمتر تئاتر محصول فکری است و این محصول فکری یک هنر استراتژی است که باعث فهم مشترک در آحاد یک ملت خواهد شد، هرگاه ما فهم مشترک داشتیم در هر موضوعی مانند آنجا همه حضور داشتند.
وی با اشاره به خروجی تئاتر در سالهای اخیر درباره حمایت از جوانان و علاقه مخاطب به کدام سبک از تئاتر است بیان کرد: هرکس میتواند در حوزه تئاتر موفق باشد؛ اما هیچ کس از آنها حمایت نمیکند. مخاطب با توجه به زیاد شدن مشکلات فردی و جامعه امروز دوست دارد بخندد و به سبک نمایشهای کمدی بیشتر علاقه دارد.
وی با اشاره به وجود معضلات مخاطب و هنرپیشه تئاتر افزود: یکی از معضلات امروز تئاتر مردمی نبودن آن است. تئاتر باید مردمی باشد. تئاتر مردمی یعنی مردمی به معنای واقعی کلمه، یعنی رنج و معضلات مخاطب را فهمیدند و همراه مخاطب گریه کردند، آن چیزی که تئاتر مردمی را از بین میبرد. همین بخشنامهها است. متاسفانه این درد ماست. بخشی از سینما و تئاتر ما راستگو نیست.
دژاکام در پایان به چگونگی تبلیغ تئاتر برای شناختن مخاطب گفت: تبلیغات نیاز به بودجه و امکانات دارد. تئاتر نیاز به حمایت و تبلیغ در فضای مجازی و اهالی رسانه و مطبوعات دارد. متاسفانه چون تئاتر برای خردمندان است و جای عقل، اندیشه،فکر و نقد کردن است کسی حوصله نقد کردن و تبلیغ ندارد.
انتهای پیام/