به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزنژاد مدیر کارگروه پژوهشهای مجلس با بیان اینکه تفاهم و توافق نامههایی که برای تجارت با کشورها انجام میشود بیشتر حالت تبلیغات دارد، گفت: همواره باید تمامی نیازهای وارداتی و صادراتی کشورها را ارزیابی و شناسایی کرد.
او با بیان اینکه ایران باید با استفاده از توانمندیهای موجود نیاز بازارهای خارجی را شناسایی کند، افزود: باید از طریق این بخش بتوانیم کانال صادرات خود را فعال کنیم.
مدیر کارگروه پژوهش های مجلس تصریح کرد: این اقدامات و بررسیها باید از طریق معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و همچنین معاونتهای تجارتی وزارت اقتصاد صورت بگیرد.
او با اشاره به اینکه متاسفانه شناساییها در این زمینه وجود ندارد و ما با یک سر در گمی در حوزه تجارت روبهرو هستیم، گفت: بسیاری از توافقنامهها در این حوزه به صورت فرمالیته انجام میشود و تنها به امضا منتهی میشود.
عزیز نژاد توضیح داد: باید نیاز بازارهای داخلی را شناسایی کنیم تا از طریق آن ببنیم بازار چه کمبود و نیازی دارد تا با توجه به کمبودهای موجود در کشور واردات را انجام دهیم و در حوزه صادرات هم باید نیاز کشورهای دیگر را ارزیابی کنیم.
او با اشاره به اینکه ما هنوز رابطه خوبی بین ملت، مجلس و دولت تعریف نکردهایم؛ گفت: رابطه بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی با دولتهایی که سر کار میآیند؛ مشخص نیست و دولت هم در این حوزه تاکنون کار چندانی انجام نداده است و رابطه ما با بخش خصوصی به صورت کامل تعریف نشده است.
مدیر کارگروه پژوهشهای مجلس با بیان اینکه منافع هر دو طرف به صورت کامل مشخص نیست، گفت: باید بتوانیم با حمایت از منافع ملی و اقتصادی میزان تجارت خارجی خود را افزایش دهیم.
او با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها با وجود آنکه رابطه خوبی با کشورهایی از جمله سوریه و لبنان داریم اما در هنگام انجام فعالیتهای اقتصادی و تجاری و همچنین ساخت و سازها ایران در مقایسه با سایر کشورها از جمله ترکیه و چین عقب میماند، افزود: این به دلیل آن است که ما نتوانستهایم، سیاست میدان خود را تقویت کنیم.
عزیز نژاد در پایان اظهار کرد: خیلی از کشورها در این زمینه از سیاست میدان استفاده میکنند و همین سیاستها باعث شده که دستاوردهای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.
انتهای پیام/