خانه انسان های نخستین در شمالی ترین منطقه ایران در غار هفت هزار ساله در بهشهر کشف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،هوتو، غار هفت هزار ساله در بهشهر برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ به دست پروفسور «کارلستون» از اساتید دانشگاه فیلادلفیا شناسایی شد و مورد بررسی قرار گرفت. غار‌های ذیل، به واسطه‌ی اکتشاف‌هایی، چون اسکلت انسان‌هایی با قدمت هفتاد هزار ساله، دارای شهرتی جهانی‌اند. این اکتشاف‌ها دارای نشانه‌هایی از دوران یخچال، عهد آهن، نوسنگی و پارینه سنگی می‌باشند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به اسکلت مادر ۱۶ساله و نوزادش و همچنین اشیائی از سنگ چخماق مربوط به عصر پارینه سنگی اشاره کرد.

هوتو نام غاری بازمانده از دوران پیش از میلاد در ایران باستان است که در نزدیکی بهشهر،در روستای تروجن واقع شده است. قدمت تاریخی غار به واسطه‌ی آثار باستانی مکشوفه از زندگی انسان‌های اولیه‌ی ساکن دردامنه های البرز است. گفتنی است که در ورودی بهشهر یا همان فاصله‌ی پنجاه متری غار هوتو، غاری دیگری به نام کمربند وجود دارد.

مکتشفین در عمیق‌ترین نقاط و گودال های غار کمربند، سنگریزه‌هایی از عصر یخچالی یافتند. در این گودال های طبقاتی مکشوفه‌هایی از عصر آهن تا نئولیتیک و در پایین آنها آثاری از دوران پالئولیتیک هم دیده می‌شود. گفتنی‌ست که در لایه‌هایی از غار هوتو، اسکلت سه انسان کشف شده که نشان می‌دهند این اماکن در دوران باران، میزبان حضور انسان‌ها بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از کشف یک غار باستانی جدید در نزدیکی غار « هوتو » خبر داد و گفت که در کاوش باستان‌شناسی غار هوتو، غاری جدید به فاصله ۳۰ متری آن کشف شده است.

غار جدید کشف شده را تیم باستان‌شناسی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی در کاوش‌های باستان‌شناسی خود که با هدف تبیین چگونگی گذار از عصر غارنشینی به دوره کشاورزی و روستانشینی به شیوه جدید در غار هوتو انجام می‌دهد، کشف کرد.

غار جدید توسط گروه باستان شناسی « شال » نامگذاری شده ،که تمامی دهانه غار جدید پوشیده از آثار فرهنگی است.

شال ، در زبان مازندرانی به شغال گفته می شود.

 تیم باستان‌شناسی به دلیل کشف جمجمه دو شغال در لایه‌های بالایی غار ، آن را به نام شال ثبت کردند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار