قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: در بحث بررسی صلاحیت‌ها مثل سایر تصمیماتی که در شورای نگهبان گرفته می‌شود معیار تصمیم گیری اکثریت و رای اکثریت مطلق است.

به گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نتایج احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری امشب ۴ خردادماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه بر اساس مقررات و قوانین در بحث بررسی صلاحیت‌ها مثل سایر تصمیماتی که در شورای نگهبان گرفته می‌شود معیار تصمیم گیری اکثریت و رای اکثریت مطلق است گفت: یعنی هر تصمیمی که در شورای نگهبان می‌گیریم این تصمیم باید با حداقل ۷ رای به تایید برسد.

وی با اشاره به اینکه اگر دو نفر از اعضا غایب باشند همچنان معیار تصمیم‌گیری ۷ رای مثبت خواهد بود اظهار کرد: باید حداقل ۷ رای وجود داشته باشد، در بحث بررسی صلاحیت‌ها همینطور است اگر جایی نیاز به تایید صلاحیت وجود دارد حداقل ۷ رای باید وجود داشته باشد تا بتوانیم بگوییم که احراز صلاحیت صورت گرفته است، بنابراین ممکن است در مورد خاصی ۷ رای تایید صلاحیت داشته باشد و فرد دیگری ممکن است ۸ رای و یا بیشتر باشد.

وی افزود: در ادوار شورای نگهبان در جایی که نیاز به رای گیری باشد حتی یک مورد هم سراغ نداریم که تایید یا احرازی صورت گرفته باشد که از این نصاب کمتر باشد، زیرا غیر قانونی است.

ره پیک با اشاره به اینکه ضابطه‌ای برای تصمیم‌گیری وجود دارد اظهار کرد: هیچ کس در شورای نگهبان نظر برتر ندارد و هر فردی مستقلاً اظهارنظر می‌کند، رای گیری در ریاست جمهوری به صورت مخفی و کتبی است و حتی شکل اوراقی که رای گیری می‌شود هیچ اثری از خط کسی و یا اثری از نوشته وجود ندارد که چه کسی چه چیزی را نوشته است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه پرونده افراد به صورت انفرادی مطرح می‌شود، افزود: پرونده هر فردی که داوطلب شده و شرایط اولیه ثبت نام را داشته مورد بررسی قرار گرفته است، ۱۰ پرونده را دوبار رای گیری کردیم و یک پرونده را سه بار به رای گذاشتیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص یکی از نامزد‌ها حدود ۴ ساعت بحث شد گفت: همه ۴۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفته است، اگر در شورای نگهبان مطرح می‌شد که یکی از اعضای محترم درخواستی دارد که به دلیلی حتی پس از رای گیری نسبت به یک پرونده لازم است که پرونده مجددا مورد بررسی قرار بگیرد، مجدداً رای گیری می‌شد، ممکن است یک پرونده دو بار بررسی شده باشد.

ره پیک با اشاره به اینکه این بررسی‌ها صورت می‌گیرد و خود ما باید به یک اقناعی برسیم گفت: باید به این نتیجه برسیم که فرد شرایط لازم را دارد و لذا اعضا باید از نظر وجدانی اغنا شوند که البته این امر کار سختی است، حدود ۷ جلسه فشرده مفصل بیش از چهار ساعت داشتیم تا پرونده‌ها را بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پرونده داوطلبان در شورای نگهبان به دقت مورد بررسی قرار گرفت و ما برای ریاست جمهوری ناچاریم که اصل ۱۱۵ مانند ایرانی الاصل بودن را مورد توجه قرار دادیم، اما ۴ اصل رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن مورد توجه جدی قرار گرفت.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: صرف اینکه داوطلبی بستگان درجه یک او در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی‌تواند دلیل عدم احراز باشد، دستگاه‌ها مکلف به پاسخ به استعلامات شورای نگهبان هستند، در بررسی‌ها به یک گزارش استناد نمی‌شود بلکه ما به چند گزارش استناد می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ما از دستگاه‌های مختلف استعلام می‌گیریم که منطبق با قانون است لذا دستگاه‌ها وظیفه دارند تا پاسخ ما را بدهند یعنی باید در حوزه اختیارات خودش باید پاسخ بدهد و مکلف هستند، دستگاهی که وظیفه خاصی دارد و تکلیفی برای ارائه گزارش در مواردی که استعلام می‌شود باید گزارش بدهد.

ره پیک افزود: در خصوص یک دستگاه تخصصی فرض بر این است که باید به گزارش آن دستگاه اعتماد کرد، دستگاه‌ها در بسیاری از موارد اعلام می‌کنند که ارزش گزارشی که اعلام می‌کنند چقدر است، ممکن است بگویند که گزارش ارزیابی شده است یا اینکه ارزیابی نشده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه اصل بر این است که گزارشات مورد اعتماد است مگر اینکه در جایی خلاف آن ثابت شود گفت: اگر یک جای یک استثنایی بود آن استثنا است و یک قاعده نیست.

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌ها به یک گزارش اکتفا نمی‌شود موضوع مهم است باید از ۲،۳ دستگاه بررسی‌ها را انجام دهیم تا اطمینان آور باشد افزود: گاهی اوقات آقایان اعضاء اگر تردید داشته باشند سوال می‌کنند و نماینده دستگاه مربوطه توضیحات لازم را ارائه می‌دهد.

ره پیک ادامه داد: گاهی اوقات در رسانه‌ها و فضای مجازی برخی از موضوعات به گونه‌ای مطرح می‌شود که موضوع عادی جلوه داده شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه اصل بر این است که گزارشات مورد اعتماد است مگر اینکه در جایی خلاف آن ثابت شود گفت: اگر یک جای یک استثنایی بود آن استثنا است و یک قاعده نیست.

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌ها به یک گزارش اکتفا نمی‌شود موضوع مهم است باید از ۲،۳ دستگاه بررسی‌ها را انجام دهیم تا اطمینان آور باشد افزود: گاهی اوقات آقایان اعضاء اگر تردید داشته باشند سوال می‌کنند و نماینده دستگاه مربوطه توضیحات لازم را ارائه می‌دهد.

ره پیک ادامه داد: گاهی اوقات در رسانه‌ها و فضای مجازی برخی از موضوعات به گونه‌ای مطرح می‌شود که موضوع عادی جلوه داده شود.

وی با اشاره به اینکه ما در تعیین آن ۴۰ نفری که شرایط اولیه را دارا بوده‌اند نقش و دخالتی نداشتیم اظهار کرد: در مرحله فرآیند بررسی صلاحیت چیزی به نام گرایش سیاسی نداریم بلکه ضوابط و قوانین مدنظر قرار می‌گیرد.

ره پیک با بیان اینکه ممکن است در مواردی کسی که با این شرایط تطبیق و احراز می‌شود از سبد یک طیف و یا طیف دیگر باشد ادامه داد: اگر کسی ۷ رای در صحن شورای نگهبان بیاورد، تاییدصلاحیت می‌شود و اگر ۶ رای بیاورد، صلاحیتش احراز نمی‌شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: عواملی که در مشارکت تاثیرگذار است فقط تایید یا ردصلاحیت نیست بلکه عوامل متعددی دارد، عملکرد‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم موثرند و طبق نظرسنجی‌های متفاوت، سهم این عوامل در کاهش یا افزایش مشارکت خیلی بالاست.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تبلیغات در ریاست جمهوری وجود دارد که وزیر کشور، دادستانی کل، رئیس صدا و سیما عضو کمیسیون هستند گفت: از شورای نگهبان هم می‌تواند نماینده‌ای به عنوان ناظر و یا از مجلس فردی حضور داشته باشند، در محیط بیرونی ضوابط مفصلی وجود دارد که بخشی مربوط به تبلیغات فیزیکی می‌شود که الان مصداق دارد.

ره پیک افزود: طبق قواعد کلی که در نظارت شورای نگهبان در قانون اساسی آمده و در قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده، اگر کسی در مهلت قانونی در زمان بررسی صلاحیت و یا بعد از این زمان، شرایطی ایجاد شد که نافی صلاحیت او باشد، شورای نگهبان می‌تواند ورود پیدا کند.

وی عنوان کرد: شورای نگهبان طبق قواعد کلی ناظر بر انتخابات است، تا زمانی که فرآیند‌های انتخابات وجود دارد، شورای نگهبان می‌تواند نسبت به نظارت بر انتخابات از جمله صلاحیت‌ها اظهار نظر کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان افزود: با فضای مجازی که وجود دارد، نظارت همه جانبه بر این‌ها اگر تخلفی صورت گرفت واقعاً کار آسانی نیست، البته خیلی از قواعدی که در فضای غیر مجازی و واقعی وجود دارد در فضای مجازی هم مانند ممنوعیت توهین حاکم است.

وی ادامه داد: با دستگاه‌هایی که وظیفه نظارتی به این معنا که کنترل‌هایی را انجام دهند هماهنگی‌های صورت گرفته است، در حدی که امکان دارد این کار انجام خواهد شد، اگر خود کسانی که داوطلب شدند و در این عرصه رقابت هستند و نمایندگانشان گزارشاتی را بدهند و اگر این گزارشات مستند باشد قابل بررسی است.

ره پیک اظهار کرد: هر دو انتخابات در مرحله رسیدگی به اعتراضات است، انشاالله در جلسه فردای شورای نگهبان نسبت به بررسی اعتراضات در میان‌دوره‌ای مجلس تصمیم‌گیری می‌شود و در مورد خبرگان هم یا فردا و یا یکی دو روز آینده بررسی‌ها صورت خواهد گرفت، در مورد مجلس تا روز جمعه اظهار نظر نهایی خواهد شد، در مورد خبرگان هم اواسط هفته آینده مهلت به پایان خواهد رسید و باید اعلام نتایج شود، در مجلس حدود ۴۰۰ اعتراض داشتیم.

وی بیان کرد: در قانون اصل انصراف پیش‌بینی شده است که نامزد‌ها می‌توانند کتباً انصراف بدهند و انصراف خود را به وزارت کشور ارائه دهند، اما اینکه در چه زمانی و چگونه قاعده خاصی ندارد، تا قبل از زمان رأی‌گیری امکان انصراف وجود دارد.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: اگر قطعی برق صورت گرفت سیستم احرازهویت وجود دارد و به صورت دستی کار دنبال می‌شود لذا سیستم احراز هویت وجود دارد، اگر به دلیلی در یک فرصت ۱۰ دقیقه یا یک ربع امکان انجام این فرآیند به صورت الکترونیک نباشد قاعده داریم که نباید سیستم رای گیری متوقف شود، باید کار به صورت دستی دنبال شود.

وی ادامه داد: در قانون اساسی بند ۹ اصل ۱۱۰ اشاره شده کسانی که داوطلب می‌شوند، صلاحیت آن‌ها از جهت دارا بودن شرایط قانون اساسی یعنی اصل ۱۱۵ قبل از انتخابات باید به تایید شورای نگهبان برسد، ما در سایر انتخابات بررسی می‌کنیم و لذا یک عده را تایید صلاحیت و یک عده را رد صلاحیت می‌کنیم.

ره پیک افزود: ما چه کسانی که تایید صلاحیت شده اند و چه کسانی که رد صلاحیت شدند را اعلام می‌کنیم، در ریاست جمهوری که بررسی صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد، باید ببینیم که چه کسی این شرایط را دارد تا بتوانیم آن را تایید کنیم یعنی نسبت به دیگران اظهار نظری صورت نگرفته لذا ما فقط کسانی که شرایط را در شورای نگهبان داشتند را معرفی کردیم و در خصوص سایرین اظهارنظر نمی‌کنیم، در قانون فرصتی برای اعتراض بیان نشده است.

وی افزود: در انتخابات مجلس در دوره گذشته ۱۶ هزار داوطلب داشتیم که برخی از آن‌ها سابقه داشتند و کسانی بودند که سابقه رد داشتند و در دوره گذشته تأیید شدند و فرض کنید ممکن است این‌ها ۲۰ تا ۳۰ نفر باشند و این امر یک امر استثنایی است و یا برعکس هم احتمال دارد.

ره پیک گفت: در مورد ریاست جمهوری هم فاصله بین دو زمان هست، فرض بفرمائید از جهات دیگر اتهامی متوجه نامزد بوده است و مدارکی وجود دارد در این زمینه نمی‌شود خوب تصمیم گرفت که احراز صلاحیت ممکن است، بنابراین اتفاق نیفتاده و رسانه‌ای هم نشده، اما بعد از گذشت زمان رفع اتهام شده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ممکن است ابهامی در مورد سندی وجود داشته که در آن زمانی که این مسئله مطرح بوده نمی‌شد با این مدارک و سند باید تأیید صلاحیت کنیم، ممکن است پرونده‌ای در گذشته دارای اشکالی بوده، اما این اشکال رفع شده و الآن دلیل اساسی نیست که بخواهید آن شخص را تأیید نکنید و این موارد استثناست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بله یکیشون لاریجانی با ۷ رای مخالف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
ایشان ۳ رای موافق داشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
باید اصل شورای نگهبان بازنگری شود
آخرین اخبار