مدیر حفاظت از آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان گفت: استان ما بحرانی‌ترین استان در بخش منابع آب زیرزمینی با کسری مخزن بلندمدت، هر ساله دچار افت سطح این منابع بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامرضا ممدوحی مدیر حفاظت از آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان گفت: خراسان رضوی بحرانی‌ترین استان در بخش منابع آب زیرزمینی است. برداشت آب از منابع زیرزمینی دشت مشهد و نیشابور  در سال ۱۳۴۷ ممنوع شد، اما در همین دشت‌ها مجتمع فولاد بنا نهاده شد.

او افزود: از سال ۱۳۸۴ طرحی به عنوان تعادل بخشی مصوب شد و از خراسان آغاز شد و سپس در تمامی استان‌ها اجرا شد. در این طرح جلوگیری از اضافه برداشت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی پیش بینی شد. در سال ۱۳۸۷ کنتور حجمی هوشمند آب و برق به کار گرفته شد و سهم استان ما ۱۲۰۰ کنتور بود. در آن زمان این کنتور‌ها در بخش مه ولات و مشهد استفاده شد و سپس کنتور‌های نسل ۲ آمد و با این کنتور‌ها بیش از ۸۵ درصد چاه‌های کشاورزی برقی را مجهز کردیم. زمانی خراسان به این عدد رسید که کل پیشرفت کشور ۱۵ درصد بود. امروز هم بیش از ۹۸ درصد چاه‌های کشاورزی برقی مجهز به کنتور هوشمند هستند.

مدیر حفاظت از آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان ادامه داد: اقدام دیگری که انجام شد، تجهیز کنتور‌ها به تابلو فرمان برق بود. در مرحله بعد، در دو سه سال گذشته به روزرسانی کنتور‌ها و مودم‌ها را در دستور کار قرار دادیم و امروز میتوانیم بدانیم که یک چاه در یک منطقه چه میزان آب مصرف می کند.


بیشتربخوانید



ممدوحی طرح سند سازگاری با کم آبی را یکی دیگر از اقدامات سال‌های اخیر در استان خواند.

دو بحران در سال زراعی کنونی؛ خشکسالی و سرمازدگی

غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه از نظر آبی سال بسیار سختی را تجربه می‌کنیم که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه است، گفت: در سال زراعی امسال هم سرما و هم خشکسالی را داشتیم. ۴۶ هزار هکتار از باغات استان هیچ میوه‌ای ندارد و از سرما آسیب دیده است. درختان بادام، زردآالو، شلیل، هلو، گیلاس و گردو به شدت از سرما آسیب دیده است. در کنار این، آفات هم حمله می‌کنند و امراض و گرفتاری‌ها و حضور دلالان و واسطه‌ها برای محصولات باقیمانده را نیز شاهدیم.

او افزود: برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته قیمت جو از گندم پیشی گرفته است. قیمت جو پارسال ۱۷۰۰ تومان بود و امسال به ۶۵۰۰ تومان رسیده است. یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن علوفه را در مرتع به خاطر آفات از دست داده ایم و آفات به باغات و مزارع حمله می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در تولید گندم ۵۵ درصد و در تولید جو ۵۰ درصد کاهش محصول داشته ایم. امسال شرایط بسیار سختی داریم؛ قیمت کود ۵ برابر افزایش یافته است. قیمت سم بین ۲۱۵ تا ۷۵۰ درصد افزایش یافته و قیمت کارگر نیز سه برابر شده است.

ساربان اشاره‌ای به وضعیت چاه‌های غیرمجاز کشاورزی داشت و با انتقاد از عملکرد شرکت برق در برق رسانی به این چاه‌ها بیان کرد: ۱۴۴۰ حلقه چاه غیرمجاز دارای برق هستند و در جلسه‌ای که برگزار شد، شرکت برق خواستار برخورد جهاد کشاورزی با این چاه‌ها شد. اما سوال اینجاست که وقتی چاه غیرمجاز است، چرا باید برق داشته باشد؟ چرا شرکت برق به آن چاه برق اختصاص داده است؟ این شرکت باید خود برق آن‌ها را قطع نماید.

او تصریح کرد: اولین اقدامات ما در بخش کشاورزی، در حوزه به‌نژادی یا یوژنیک است و توفقاتی نیز در این زمینه داشته ایم؛ بر همین اساس، سال گذشته ۱۳ تن و ۸۰۰ کیلو گندم ۱۲ و تن و ۹۰۰ کیلو جو برداشت شد و این به خاطر تمرکز بر موضوع به نژادی است. نفوذ دانش در بخش کشاورزی بسیار مهم بوده و لازم است از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم. به طور مثال، صدا و سیما لازم است در این زمینه همکاری نماید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: می‌توان با استفاده از یک مترمکعب آب در حوزه پسته و زعفران درآمد سرشاری داشت؛ این درحالی ست که پسته را به افغانستان می‌فروشیم و آن‌ها با قیمتی چندبرابر صادر می‌کنند. در بحث اصلاح الگوی کشت باید همه به ما کمک کنند.

ساربان اظهار کرد: ۶۰ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی شور و نیمه شور است. در حوزه آبیاری تحت فشار، استان در حال کار است، اما اگر به سمت آبیاری زیرسطحی برویم، به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

او افزود: در بحث اصلاح الگوی کشت نیاز به قانون گذاری داریم. باید اهرم اجرایی وجود داشته باشد تا بتوان در این زمینه به اهداف مدنظر دست یافت. باید برای جا انداختن این بحث قانون گذاری لازم صورت گیرد، زیرا بدون الزام قانونی، این کار شدنی نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: افغانستان از ۱۲۰۰ هکتار زمین حاصلخیز در مجاورت مرز‌های ما با عمق آب ۱۷ متر به خوبی استفاده کرد، اما ما ورود نکردیم. این در حالی است که اگر ما از این فرصت‌ها استفاده نکنیم، دیگر کشور‌ها بهره میبرند. همانطور که امروز ترکمنستان در مرز ما اقدامات خوبی انجام می دهد.

ساربان با بیان اینکه در بحث استفاده از پساب کشاورزی دو پیشنهاد داریم، بیان کرد: نخست اینکه پساب اینجا میتواند برای تولید ۲۰ میلیون تن سنگ آهن صرف شود. دوم اینکه با این پساب ۲۰ هزار هکتار جنگل چوب در مناطق جنوبی مشهد ایجاد کنیم تا در نهایت بهبود بارندگی را هم شاهد باشیم و تنفس گاه مطلوبی ایجاد گردد.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
اون اق برق اینم از آب ! چیز دیگه ای هم هست بگید!!اینها نتیجه سوء مدیریت در سالهای متمادی است
آخرین اخبار