به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کربلایی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه موفقیتهای خوبی در این فرودگاه طی یکی دو سال گذشته در بخش منطقه آزاد و ویژه اقتصادی داشتهایم، گفت: امیدواریم با روندی که در پیش گرفتهایم با برنامه ریزی انجام شده و ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی کشور شهر فرودگاهی به موتور محرک اقتصادی تبدیل شود تا به هدف از پیش تعیین نزدیک شویم.
او ادامه داد: با افزایش ظرفیت سال ۹۸ و افزایش ترمینال مسافری، تعداد مسافران به ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در سال رسید که البته نسبت به برنامه و هدف ما برای فرودگاه بین المللی این تعداد مسافر یک دهم است.
کربلایی بیان کرد: هدف و برنامه ریزی ما آن است که این ظرفیت را به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال برسانیم.
او با اشاره به اینکه در سال گذشته مذاکرات زیادی با سرمایه گذران خارجی برای فاز اول توسعه با ۲۵ میلیون مسافر در سال برنامه ریزی شد و با ساخت ترمینال جدید ظرفیت فرودگاه به ۳۵ تا ۴۰ میلیون مسافر میرسد.
مدیر عامل شهر فرودگاههای امام خمینی(ره) با بیان اینکه به نقاط خوبی رسیدهایم و به زودی کارهای مذاکرات اولیه برای انعقاد قرارداد به نتیجه میرسد، گفت: تلاش کردیم رکود در پرواز و تعداد مسافران در سال گذشته با اصلاح فرآیند، ساختار و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و تکمیل زیر ساخت جبران شود.
او درباره بدهی ایرلاینها گفت: میزان بدهی ایرلاینهای داخلی هم اکنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که بیشتر آنها مربوط به ایرلاینهای داخلی است و تا جایی که میشود با ایرلاینها برای پرداخت بدهی کنار آمادهایم.
کربلایی با تاکید بر اینکه کاهش نیروی انسانی به هیچ عنوان نداشتهایم، گفت: با پیمانکارانی که ممکن است به نیروها سخت گرفته باشند، برخورد داشتیم و به هیچ عنوان تعدیل نیروی انسانی نداشتهایم.
این مقام مسئول با بیان اینکه بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی تقریباً پرواز ایرلاینهای خارجی در مسیر هوایی ایران به صورت کامل تا اواسط سال گذشته متوقف شده بود، تصریح کرد: از اواسط سال گذشته به مرور ایرلاینهای ترکیه، قطر و امارات پروازهای خود را آغاز کردند. اخیراً هم شرکت هواپیمایی لوفتهانزا پروازهای خود را برقرار کرده که بلافاصله بعد از آن هم ایرلاین اتریش پروازهای خود را برقرار خواهد کرد.
کربلایی درباره جزئیات حادثه هواپیمایی اوکراین هم گفت: این حادثه در فرودگاه امام خمینی(ره) رخ نداد و برج مراقبت ما هواپیما را تحویل برج مراقبت فرودگاه مهرآباد داده و از حوزه حفاظت ما خارج شده بود.
او توضیح داد: آنچه که مسئولیت ما بوده به صورت کامل انجام شده و یک تیم و کمیته بحران در آن شرایط تشکیل شد و کمکهای اجرایی و تیمهای مختلف بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند تا اقدام به جمع آوری اجساد و قطعات هواپیما کنند.
کربلایی بیان کرد: در صنعت هوانوردی استانداردهایی تعریف شده است و تیمهای سازمان هواپیمایی و کمیته بحران در آن زمان حضور یافتند و همچنین تیمی از کشور اوکراین هم به منطقه اعزام شد.
او اظهار کرد: هم اکنون ۱۸ ایرلاین در فرودگاه امام رفت و آمد دارند و هفتهای یک پرواز انجام میشود.
کربلایی یادآور شد: پروازهای ترکیه به تعداد زیاد بر قرار است و علاوه بر آن پروازهای ایرلاین قطر، امارات، ونزوئلا و ارمنستان هم از اواسط سال ۹۹ پروازهای خود را برقرار کردهاند.
او با بیان اینکه متاسفانه بعد از شروع کرونا پروازهای ما از اوایل سال ۹۹ به تعداد انگشتهای دست رسیده بود، گفت: هدف و برنامه ریزی ما رسیدن پروازها به ۲۵۰ پرواز در روز بود که در آن دوره به ۵ یا ۶ پرواز و حتی در برخی از اوقات به یک پرواز در روز رسید، اما هم اکنون تعداد پروازها در روز به ۵۰ تا ۶۰ فروند رسیده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکل دوم ما آن است که تعداد مسافران ما کم است و میانگین تعداد مسافرها در هر پرواز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر رسیده است، افزود: بیشتر پروازها خاص است از جمله پروازهای اروپایی که برای انتقال مسافران مقیم اروپا انجام میشود.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی اظهار کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ فروند پروازهای مسافری تاکنون انجام دادهایم و تعداد پروازهای باری هم به ۲ هزار و ۳۰۰ فروند رسیده است و تعداد مسافران ما در سال ۹۹ حدود یک میلیون مسافر بوده است.
کربلایی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و ۹۸ هیچ کاهش نیروی انسانی و یا حتی کاهش حقوق نداشتهایم و من تعدیل نیروهای انسانی را به شدت تکذیب میکنم، گفت: ما بهینه سازی نیروی انسانی داشتهایم و خواهیم داشت به طوری که نیروهای بازنشسته را که کیفیت آنها کاهش پیدا کرده است، تعدیل و استفاده از نیروهای جوان را در دستور کار خود قرار دادهایم.
کربلایی با بیان اینکه سوداگران، برخی از اراضی اطراف فرودگاه امام(ره) را معامله میکنند، گفت: برنامه ریزی کردیم تا با کمک سرمایهگذاران خارجی، بتوانیم بهترین استفاده را از این اراضی داشته باشیم البته در تلاش برای ایجاد یک منطقه مسکونی در این محدوده هستیم.
او توضیح داد: درآمدهای شهر فرودگاهی امام خمینی با توجه به افزایش نرخ ارز نسبت به سال ۹۸، ۷۰ درصد کاهش یافته است که البته برخی از درآمدها ارزی بوده و اگر عدد و رقم را با سال گذشته مقایسه کنیم در حوزه ارزی کاهشی نداشتهایم و حدود ۷۰ تا ۶۰ درصد افزایش هزینه داشتهایم.
او درباره ایرتاکسی هم گفت: با شرکتی قراردادی منعقد شده و زمین واگذار شده و باید مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری گرفته شود.
کربلایی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی هم گفت: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی از سال ۹۷ فعالیت خود را شروع کرده و هم اکنون پیشرفت آن به ۲۵ درصد رسیده و زیرساختهای منطقه آزاد آماده شده است و حدود هزار میلیارد تومان برای کامل کردن زیرساختها نیاز است.
او بیان کرد: با وجود شرایط سال گذشته پیشران منطقه آزاد شروع شده و با برنامهریزیهای صورت گرفته سطح پیشران باید کارش را تکمیل کند و امیدواریم با تخصیص بودجه هزار میلیارد تومانی بتوانیم آمادهسازی و زیرساخت منطقه آزاد را به ۶۰ و ۷۰ درصد برسانیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: با چند سرمایه گذار برای ایجاد انبار یک مرکز نوآوری صحبت کردهایم و امیدواریم به نتیجه برسیم.
کربلایی با اشاره به اینکه در شهر فرودگاهی امام خمینی یک ظرفیت بزرگ قانونی برای کارهای بزرگ اقتصادی و تجاری صورت گرفته است، گفت: یک مرکز بزرگ حمل و نقل لجستیک ایجاد شده و ظرفیتهای قانونی برای این هدف ایجاد شده است و همه تلاش ما این است که یک برنامه کلی و هدف کلی برای آن تعریف کنیم.
او یادآور شد: تبدیل شدن به هاب اول بار و افزایش رضایت بخشی در حوزه هوانوردی و فرودگاهی از اصلیترین برنامههای فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) است.
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به ظرفیت و وضعیت صنعت هوانوردی در کل دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین با توجه به مشکلاتی که در سقوط هواپیمای اوکراینی، ایجاد شد باید بتوانیم با برنامه ریزی لازم این مشکلات را جبران کنیم.
او گفت: از اوایل سال ۹۹ ویروس کرونا به صنعتهای بسیاری آسیب آورد کرد که یکی از آنها صنعت حمل و نقل بین المللی هوایی بوده است.
کربلایی تصریح کرد: با شروع بحث انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) در چند سال گذشته صحبتهایی انجام شد، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا مقاومتهایی صورت گرفت البته برای پروازهای مسیر کوتاه هم برای مسافران قابل پذیرش نبود، اما برای پروازهای طولانی و ترانزیتی این امکان فراهم شده است که امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
انتهای پیام/