جهان ساز از پرداخت ۶۵ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۲۲۴.۸ میلیارد تومان از بهای برگ سبز چای پرداخت شده است.

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از پرداخت ۶۵ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: بنابر آخرین‌ آمار ۵۴ هزار و ۱۸۴ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۴۶‌.۱ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

او افزود: تاکنون ۲۲۴.۸ میلیارد تومان از بهای برگ سبز به حساب چایکاران واریز شده که طی چند سال اخیر روند پرداخت بی سابقه بوده است.

جهان ساز با بیان اینکه دولت ۱۰۰ درصد سهم خود را تا پایان اردیبهشت پرداخت کرده است، گفت: بنابر آمار تا ۳ خرداد دولت ۹۹‌.۴ درصد و کارخانه‌ها ۵۳ تا ۵۴ درصد مطالبات خود را پرداخت کردند، در حالی که سال گذشته اولین پرداخت ۱۸ خرداد صورت گرفت.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه چین دوم برگ سبز چای اواخر خرداد آغاز می‌شود، بیان کرد: با مساعدت شرایط بارش در ماه‌های آتی پیش‌بینی می‌شود که تولید برگ سبز چای به ۱۳۵ هزار تن برسد که از این میزان ۳۲ تا ۳۳ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود که این میزان ۳۰ درصد نیاز کشور را جوابگوست.

او با بیان اینکه ۱۶۷ کارخانه مشغول خرید برگ سبز چای هستند، گفت: تاکنون ۱۲ هزار و ۱۹۰ تن چای خشک از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده، تولید شده است.

جهان ساز با اشاره به اینکه مشکلی در فروش چای تولیدی نداریم، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.

او قیمت کنونی هر کیلو چای ممتاز در عمده فروشی‌ها را ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو چای در عمده فروشی‌ها ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه قیمت کنونی چای ملاک نیست، گفت: در اوایل فصل بهره برداری قیمت دچار نوساناتی می‌شود که این نرخ ملاک نیست.

او ادامه داد: امسال ۳۵۰ هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید بازگشتند، اما آمار نهایی سطح زیر کشت، باغات چای را پایان فصل می‌توان اعلام کرد.

به گفته جهان ساز، با احیای باغات رها شده و انجام عملیات به زراعی ورود چایکاران نسبت به سنوات گذشته بهبود یافته است.

رئیس سازمان چای در پایان با بیان اینکه امکان خودکفایی ۱۰۰ درصدی چای در داخل وجود ندارد، تصریح کرد: با تزریق حداقل ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در بازه زمانی پنج ساله با احیای باغات رها شده، این امکان وجود دارد که ۵۰ درصد نیاز کشور را تولید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار