در حالیکه خراسان‌جنوبی مستعد باروری ابرهاست، ولی به دلیل کمبود هواپیما و نبود رادار عملیات باروی ابر‌ها باید از طریق ژنراتور‌های زمینی انجام شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، موضوع باروری ابر‌ها در خراسان جنوبی از سال ۹۳ مطرح بوده که در شهریورماه همان سال مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی از بارور کردن ابر‌ها به عنوان راهکاری برای مبارزه با خشکسالی در استان یاد کرد و گفت : هزینه‌های اولیه برای اجرایی کردن این عملیات ۷ میلیارد تومان برآورد می شود و بارور کردن ابر‌ها ، می‌تواند به رفع مشکلات خشکسالی و کم‌آبی استان کمک کند و ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان ریزش باران را افزایش می‌دهد.

امامی با بیان اینکه بارور کردن ابرها، نیاز آبی خراسان‌جنوبی را می‌تواند تأمین کند، افزود: برای بارور کردن ابر‌ها نیازمند رادار هواشناسی هستیم که در حال حاضر این تجهیزات در خراسان‌جنوبی وجود ندارد و دوره عملیاتی باروری ابر‌ها چهار ماه پیش‌بینی شده است و برای انجام تحقیقات در مدت چهار ماه مبلغ ۵ میلیارد تومان برآورد شده و اگر باروری ابر‌ها عملیاتی شود، شهر‌های طبس، بیرجند، سربیشه، قاین و بخشی از شهرستان فردوس تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

جوادیان زاده  رئیس سابق مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها نیز شهریور ماه ۹۳ گفت: خراسان‌جنوبی مستعد باروری ابرهاست، ولی به دلیل کمبود هواپیما و نبود رادار در استان عملیات باروی ابر‌ها در خراسان‌جنوبی باید از طریق ژنراتور‌های زمینی انجام شود.

او با بیان اینکه در استان‌های مشابه خراسان‌جنوبی مانند استان یزد در زمینه باروری ابر‌ها به نتیجه رسیده‌ایم، به کمبود اعتبارات در این حوزه اشاره کرده و اذعان داشته: بر اساس اعلام رسمی سازمان جهانی هواشناسی، اجرای عملیات باروری در صورتی که با رعایت تمام اصول صورت گیرد تأثیری ۱۰ تا ۱۵ درصدی بر افزایش بارش دارد.

 رئیس سابق مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها با اشاره به ارائه گزارش و تحلیل دقیق از اثر عملکرد باروری ابر‌ها در خراسان‌جنوبی گفته: این اقدام به زمان زیادی نیاز دارد و پس از انجام عملیات نتایج بارش از طریق هواشناسی کشور به گروه‌های مشاور اعلام می‌شود و آنان نیز برای بررسی نیاز به زمان خواهند داشت. وی باروری ابر‌ها را نسبت به سایر رو ش‌های استحصال آب مقرون به‌صرفه‌تر عنوان کرده است.

ابر‌ها از سال ۹۵ در استان بارور نشدند

از سال ۹۵ تاکنون علی رغم پیگیری‌هایی که صورت گرفته اجرای پروژه باروری ابر‌ها در خراسان‌جنوبی عملیاتی نشده است هر چند در طول این سال‌ها بدلیل کمبود تجهیزات مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها این پروژه با چالش روبرو بوده است و در برهه‌ای از زمان هم با ورود هوافضای سپاه به این پروژه شاهد اجرای آن در برخی مناطق کشور با کمک تجهیزات این مجموعه بودیم، عملیاتی که باز هم خراسان‌جنوبی از آن بهره‌ای نبرد. برای کسب آخرین اطلاعات از وضعیت اجرای این پروژه در خراسان‌جنوبی به سراغ مسئولان کشوری رفتیم.

بارانی که در پس ابرها مانده است/دست های خالی هواشناسی برای بارورسازی ابرها

رادار‌های هواشناسی از اصلی‌ترین ابزار‌های باروری ابر‌ها/شرق کشور تحت پوشش رادار‌های هواشناسی نیست

سعیدی رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های کشور در مورد برنامه این مرکز برای خراسان‌جنوبی عنوان کرد: یکی از ابزار‌های اصلی جهت اجرای مناسب و مطلوب باروری ابر‌ها در هر منطقه، وجود رادار‌های هواشناسی می‌باشد.

او افزود: رادار‌های هواشناسی میزان آب موجود در نقاط مختلف ابر را مشخص می‌کند و هواپیما با عزیمت به آن منطقه از نظر طول و عرض جغرافیایی نسبت به پخش مواد باروری در ارتفاع مناسب در آن مکان اقدام کرده و افزایش بارش رخ می‌دهد.

سعیدی ادامه داد: متأسفانه منطقه شرق کشور تحت پوشش رادار‌های هواشناسی سازمان هواشناسی نمی‌باشد و لذا انجام باروری در این منطقه مستلزم پذیرش عدم برخورداری از کیفیت مورد انتظار می‌باشد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های کشور ادامه داد: از آنجایی که کل کشور درگیر بحران آب می‌باشد و با توجه به هزینه‌های اجرای باروری، اولویت اجرای باروری با مکان‌هایی است که قطعیت افزایش بارش در آن‌ها بیشتر است.

سعیدی بیان کرد: هرچند اگر سیستم بارشی در مناطق تحت پوش رادار وجود نداشته باشد و ابر‌های باران‌زایی در منطقه شرق کشور فعال باشد می‌توان با پذیرش عدم قطعیت‌های مذکور از ظرفیت‌های موجود برای باروری این بخش از کشور استفاده کرد.

او با اشاره به اجرای باروری ابر‌ها در خراسان‌جنوبی طی سال‌های گذشته افزود: باروری ابر‌ها در استان خراسان‌جنوبی بنابر درخواست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ۹۶-۹۵ طی ۷ عملیات باروری ابر‌ها در ۵ روز در زمان‌هایی انجام شده است که سیستم بارشی عمدتا در شرق کشور در حال فعالیت بوده است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های کشور بیان کرد: اجرای این عملیات که بدون دید راداری و عمدتا با بهره‌گیری از تجارب بدست آمده از سال‌های متمادی اجرای باروری در شرایط هوایی و بارشی مختلف انجام شده در مجموع مثبت بوده است هر چند در صورت وجود رادار‌های هواشناسی می‌توان پرواز‌هایی با کیفیت بهتر انجام داد.

سعیدی در پاسخ به این سوال که اجرای پروژه باروری ابر‌ها در چه بازه زمانی انجام می‌شود و آیا تجهیزات و اعتبارات لازم به این برنامه تخصیص پیدا کرده است؟ گفت: باروری ابر‌ها با توجه به شرایط اقلیمی ایران در بازه زمانی ابتدای آبان تا پایان فروردین ماه می‌تواند مؤثر باشد.

هواپیما‌های مستهلکی که امسال پرواز نمی‌کنند

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های کشور گفت : مرکز باروری ابر‌ها مجهز به دو فروند هواپیمای آنتونوف ۲۶ مجهز به تجهیزات باروری ابر‌ها بوده است که به دلیل مستهلک شدن آن‌ها امسال  امکان بهره برداری از آن‌ها فراهم نشده است.

سعیدی ادامه داد: بالا بودن هزینه‌های جایگزینی هواپیما‌های دیگر برای اجرای باروری و از طرف دیگر ثابت ماندن اعتبار اختصاص داده شده متأسفانه مانع از استفاده از تمام فرصت‌های باروری در کشور شده است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های کشور عنوان کرد: هرچند مرکز در سال آبی جاری با استفاده از ظرفیت‌های دیگر موجود در کشور در حال اجرای باروری ابر‌ها به صورت محدود در مناطق مناسب و مطمئن می‌باشد.

بارانی که در پس ابرها مانده/دست های خالی هواشناسی برای بارورسازی ابرها

اجرای پروژه درسامانه‌های بارشی ۵ تا ۱۵ درصد میزان بارش‌ها را افزایش می‌دهد

سعیدی در پاسخ به این سوال که خراسان‌جنوبی خشکسال و کویری است که کاهش بیش از ۶۸ درصدی بارندگی‌ها را داشته آیا اجرای این پروژه در استان ضروری به نظر نمی‌رسد؟ عنوان کرد: هرچند یکی از دلایل کم بارشی استان خراسان‌جنوبی عدم ورود سامانه‌های بارشی به آن می‌باشد، اما اجرای باروری ابر‌ها در سامانه‌های بارشی مناسب می‌تواند بارش موجود را در بازه ۵ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

منبع :فارس

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.