یک متخصص و جراح ارتوپد درباره عوارض استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در عصر دیجیتال توضیح داد.

ذبیح الله حسن زاده متخصص و جراح ارتوپد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه عصر دیجیتال عامل اصلی بروز بیماری های مختلفی در افراد است.

او افزود: صحبت کردن با تلفن همراه نوعی تکنولوژی به شمار می آید که به اعضای بدن اعم از دست آسیب وارد می کند و موجب می شود تا عملکرد قسمت های مختلف آن مختل شود. در واقع ابزار‌ها و وسایلی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود و به تکنولوژی مربوط بوده  شامل؛ لپ تاپ، کامپیوتر و موبایل است. گزگز و مورمور شدن و گرفتگی نوک انگشتان یک نشانه خطر خواهند بود. علاوه بر این دست می‌تواند نمایشگر تمام فعالیت‌های بدن باشد و می تواند بیماری‌های نخاع گردنی تا آرنج و اعصاب دست را شامل شود.

او گفت: اگر کسی دیسک گردن داشته باشد با مشاهده کردن فرم دست او می توان این نوع عارضه را فهمید. برای مثال لاغر شدن پشت دست یعنی  از دست دادن عضلات  ناحیه بین انگشتان که در واقع پرده اول و دوم استخوان دست تخلیه  شده است. این مورد نشان از وجود بیماری در دیسک گردنی یا آرنج خواهد بود که اعلام می‌کند عصب اولنار دچار آسیب شده است؛ بنابراین دست می‌تواند یک تابلوی بسیار دقیق برای نمایش انواع بیماری‌های مختلف ناحیه گردن و دست باشد. 

حسن زاده بیان کرد: علاوه بر این هنگام استفاده از گوشی حالت گردن نباید رو به پایین باشد، چرا که ۳۰ تا ۴۰ درصد به فرد آسیب وارد می‌شود. زمانی که فرد در حال استفاده از موبایل است، گوشی را باید در جهت افقی چشم خود قرار دهد، اما اگر سر فرد رو به پایین باشد حدود ۴۰ درصد به دیسک گردنی فشار آمده و نخاع فرد دچار آسیب می‌شود یا بیماری انتشاری از ناحیه گردن را تشدید می‌کند.

اثرات عصر دیجیتال

او گفت: کسی که فعالیت روزانه با کامپیوتر یا لپ تاپ دارد برای جلوگیری از خستگی علاوه بر اینکه توصیه می‌شود هر ساعت حالت بدنی خود را عوض کند و در حالتی جدید قرار بگیرد، باید ورزش‌های تقویت ناحیه گردن را در چهار جهت حدود پنجاه ثانیه و به صورت دو بخش ده مرحله‌ای در صبح و شب انجام دهد. عادت به گردنبند می‌تواند مشکلات زیادتری را  برای بیمار ایجاد کند؛ بنابراین اصلاح حالت نشستن در کاهش درد ناحیه دست تاثیر می‌گذارد. یک سری بیماری‌ها هستند که به صورت روزانه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ مثل چسبندگی عصب میدین دست که می‌تواند انگشت اول، دوم و سوم را تحت شعاع قرار دهد یا عصب اولایند است که می‌تواند انگشت پنجم را در مسیرش از یک گز گز و مور مور به سمت بالا ناحیه آرنج و گردن بکشاند.

حسن زاده تصریح کرد: این نوع عارضه بیشتر در بانوان دیده می‌شود و بانوان به دلیل مشغله زیاد ده برابر آقایان به گز گز شدن و مور مور شدن کف دست و انگشتان یک، دو و سه دچار می شوند. این درد به میزانی است که باعث بیدار شدن بانوان از خواب می‌شود؛ بنابراین چسبندگی عصب مدین که از سه انگشت اول به نیمه انگشت چهارم عصب می‌دهد را می‌تواند تحت شعاع خودش قرار دهد. علاوه براین چسبندگی عصب را در ابتدا می‌توان از طریق مشاوره با پزشک معالج و در عین حال با تست عصب و عضله شناسایی کرد و بر اساس میزان شدت عارضه با یک آتل درمان کرد و نیازی به جراحی برای درمان آن نیست. گفتنی است که با ورزش می‌توان از تمام این بیماری‌ها جلوگیری کرد و همواره پیشگیری برتر از درمان است. چسبندگی عصب دست در کارگرانی که فعالیت سنگین دارند و افرادی که با موبایل و وسایل مدرن سروکار دارند، می‌تواند زودتر از سایر افراد بروز کند، اما آن‌ها با دریافت یک مشاوره مناسب می‌توانند از بروز این بیماری و نیاز به جراحی جلوگیری کنند.

او گفت: اگر ناخن‌های دست فردی به شکل قاشقی شود، یعنی فرد دچار کمبود آهن بوده، همچنین از سوزن سوزن شدن ناحیه ناخن می‌توان، فهمید که فرد دچار بیماری التهابی و سیستمیک شده است. در این بین از تغییر شکل انگشتان دست می توان  فهمید که بیمار دچار بیماری روماتیسمی شده است. 

حسن زاده بیان کرد: بعضی بیماری‌ها هستند که انگشت پنجم را با گز گز همراه می‌کنند و انگشت بیمار را لاغر و دچار تغییر حالت می‌کند که در صورت مشاوره به موقع با پزشک می‌شود آن را با یک درمان موضعی یا آزاد سازی عصب در ناحیه آرنج یا گردن فرد بهبود داد، اما در صورتی که لاغری انگشتی بروز می‌دهد نشان از پیشرفت بیماری است.

متخصص ارتوپد گفت: عصب اولنار در افرادی که فعالیت بیشتری انجام می دهند، آسیب می بیند و مشکل عصب cts بیشتر در بانوان شایع است و با بررسی به موقع این بیماری‌ها می‌توان از مختل شدن زندگی بیمار جلوگیری کرد و با یک درمان ساده به زندگی خود برگردند. علاوه بر این فرد پس از درمان می‌تواند دوباره از وسایل روز استفاده کند، اما باید در میزان استفاده خود دقت زیادی داشته باشد. چرا که در صورت استفاده بیش از حد به بیمارهای حادتری دچار خواهند شد. از نظر آناتومیک انگشت شست به تنهایی ۵۰ درصد عملکرد دست را دارد و انگشت شست ممکن است زودتر از سایر انگشتان دچار فرسودگی شود، بنابراین کار طولانی و شکست انگشتان که به صورت عادت در برخی افراد جا افتاده است می‌تواند بیماری مفصلی را تشدید کند.

راه حل برای احساس درد در انگشت

حسن زاده بیان کرد: بهترین کار این است که بیمار میزان فعالیت خود را کاهش دهد و اگر علائم او بعد دو هفته همچنان ادامه داشت باید به پزشکان ارتوپدی مراجعه کند و پزشک با انجام آزمایشات و تصویر برداری به بیمار راهکاری ارائه خواهد شد. استفاده بیش از حد از هر عضو می‌تواند به آن آسیب برساند و هر عضو در بدن باید استراحت داشته باشد.

زمان مناسب استفاده از گوشی در سنین مختلف

او گفت: میزان استفاده از موبایل بر اساس شغل و توانمندی عضلات اعلام می‌شود، اما اگر حالت گردن در حالت هم سطح چشم‌ها باشد، فشار کمتری به بدن وارد می‌شود و می‌تواند ساعت بیشتری از موبایل استفاده کرد. هر فرد باید بداند که به صورت معمول بیش از ۴۰ دقیقه نباید از موبایل استفاده کند چرا که در آینده می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی شود.

حسن زاده بیان کرد: کمتر از ۱۰ درصد این افراد به جراحی نیاز پیدا می‌کنند، با توجه به ظریف بودن دست باید به شدت مراقب این عضو و عملکرد آن باشیم. استفاده بیش از حد از عضلات دست اصلا توصیه نمی‌شود.

او گفت: آمار‌های جهانی نشان می دهد افراد به دنبال کسب اطلاعات در تمام زمینه‌ها هستند و میزان مراجعه افراد در دوران کرونا نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است. خود ویروس کرونا نیز ممکن است باعث درد عضلانی شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مگه میشه استفاه نکرد