برنامه واکسیناسیون طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل به منظور جلوگیری از انتشار ویروس و کمک به معیشت روستائیان خوزستان انجام شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بهمن جوشن رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی خوزستان گفت: انجام واکسیناسیون طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره کل دامپزشکی استان به منظور تامین سلامت طیور بومی و حفظ سرمایه‌های دامی روستائیان بوده که هر سال طبق برنامه ریزی مشخص این طرح در روستا‌های استان اجرا می‌شود.

او افزود: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از انتشار ویروس به واحد‌های صنعتی و کاهش خسارت اقتصادی و کمک به معیشت روستائیان است که با اجرای این عملیات با افزایش سطح ایمنی پرندگان روستایی در مقابل بیماری نیوکاسل، باعث کاهش رخداد‌های این بیماری و کاهش تلفات ناشی از آن به صورت مستقیم در طیور بومی و به صورت غیرمستقیم با کاهش چرخش ویروس در واحد‌های پرورش صنعتی خواهد شد.

جوشن از دیگر اهداف این طرح را علاوه بر ایجاد ایمنی در پرندگان، جایگزینی سویه غیر بیماریزای I۲ با سویه بیماریزای عامل بیماری نیوکاسل پرندگان عنوان کرد و اظهار داشت: از روستائیان درخواست داریم تا در اجرای هر چه بهتر و موفق‌تر این طرح با کارشناسان دامپزشکی همکاری‌های لازم را داشته باشند.

در فاز اول واکسیناسیون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه طیور بومی در سطح روستا‌های استان خوزستان مورد واکسیناسیون با نیوکاسل مقاوم به حرارات سویه I ۲ قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.