رییس سازمان آتش‌نشانی آمل درباره راه‌های نجات از محبوس شدن در آسانسور هنگام قطع برق توصیه‌هایی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،امید صالح پور رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آمل گفت: قطع برق در روز‌های اخیر منجر به افزایش حوادث مرتبط با آسانسور شده که شهروندان ساکن یا شاغل در مجتمع‌های مسکونی برای مواجهه صحیح با این حوادث باید آموزش ببینند.

او افزود: با توجه به قطع مکرر برق در روز‌های اخیر حادثه محبوس ماندن در آسانسور از بیشترین عملیات‌های نیرو‌های آتش نشانانی آمل است.

صالح پور گفت: از آنجایی که افرادی که سن و سال بالاتری دارند نیاز بیشتری نسبت به استفاده از آسانسور پیدا می‌کنند؛ توجه به ایمنی این وسیله اهمیت زیادی دارد.

او افزود: بعضی از ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق سریعا جریان برق در مدار قرار می‌گیرد؛ اما معمولا ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند که این مسئله توجه به ایمنی آسانسور را بالا می‌برد.

راه های نجات هنگام محبوس شدن

صالح پور به شهروندان پیشنهاد کرد که در صورت اطلاع نداشتن از زمان دقیق قطع برق در محدوده محل سکونت خود، سعی کنند در ساعات احتمال بروز خاموشی، ترجیحا از آسانسور کمتر استفاده کنند.

او گفت:هنگام محبوس شدن در آسانسور در صورتی که فرد تلفن همراه هم در دسترس نداشته باشد تا به کسی این مسئله را اعلام کند کار سخت‌تر می‌شود.

صالح پور افزود:توصیه می‌شود که در جایی که تردد کمتر است ترجیحا از آسانسور استفاده نشود و حتی المقدور در صورت استفاده تلفن همراه در دست فرد باشد تا بتواند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کند.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آمل به شهروندان توصیه کرد اگر زمانی در آسانسور محبوس شدند هرگز نهراسند و ابتدا بر ترس خود غالب کرده سپس زنگ خطر آسانسور را به صدا در آورند و بعد با استفاده از تلفن همراه خود، با ۱۲۵ (سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی) تماس حاصل کنند.

او گفت: افراد محبوس شده می‌توانند با ضربه زدن به وسیله دست به شکل یکنواخت در خواست کمک کنند و در نظر داشته باشند که هوای داخل کابین آسانسور به اندازه کافی است و به دلیل منافذ زیاد هرگز اکسیژن تمام نمی‌شود و همچنین آسانسور نیز سقوط نمی‌کند.

صالح پور گفت: از ورود اطفال به داخل آسانسور بدون حضور والدین جلوگیری شود و آموزش‌های لازم در زمینه حبس شدن در آسانسور به کودکان داده شود.

او افزود: داشتن سیستم برق اضطراری در این روز‌ها که قطعی برق وجود دارد در مکان‌های عمومی ضروری است، همچنین سرویس منظم و بازدید‌های دوره‌ای توسط سرویس کاران مجاز امری بسیار لازم است.

صالح پور از ساکنان و مالکان ساختمان‌ها درخواست کرد که نسبت به نصب سیستم بلک اوت برروی آسانسور خود اقدام کرده تا در زمان قطع برق کابین آسانسور بدون نیاز به برق به اولین در خروج هدایت شود.

رییس سازمان آتش‌نشانی آمل با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی در زمان حوادث، نیرو‌های آتش‌نشانی بلافاصله برای کمک اعزام می‌شوند، گفت: نکات مربوط به ایمنی در روز‌هایی که با قطع برق مواجه هستیم فقط مربوط به آسانسور‌ها نیست بلکه استفاده نادرست از لوازم برقی نیز می‌تواند منجر به حوادث شود.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.