ملی پوش همدانی رشته ورزشی پِتانک گفت: پِتانک یکی از جذاب ترین رشته های ورزشی است و فضای خانوادگی دارد.

عرفان شیرمحمدی، بازیکن و مربی رشته ورزشی پِتانک در گفت‌وگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با اشاره به جذابیت های رشته ورزشی پتانک در سطح جهانی گفت: از حدود چهار سال و نیم پیش این رشته ورزشی در همدان فعال شده است. این ورزش بسیار مهیج  است و ورزش ملی فرانسه است.

پِتانک (به فرانسوی: pétanque) ورزشی است که در آن هدف این است که بازیکنان توپی فلزی را (که جزء اصلی این بازی است) به جک (cochonnet) نزدیک کنند.

این رشته در روش‌های مختلف انفرادی تیمی دونفره و سه نفره و میکس برگزار می‌شود که تعداد پرتاب‌ها در هریک این روش‌ها متغیر است. بازیکنان باید این کار را در حالی انجام دهند که دو پایشان داخل «دایرهٔ شروع» (رینگ) قرار دارد. این ورزش معمولاً در خاک یا شن و ماسهٔ سخت شیب دار صورت می‌گیرد، اما می‌توان آن را در داخل چمن نیز برگزار کرد.

این بازی در زمینی به ابعاد ۴ در ۱۵ متر قابل انجام است. بازیکنان توپ کوچک چوبی یا جک را در فاصله بیش از شش و کمتر از ده متر پرتاب می‌کنند و سپس توپ‌های فلزی را به سمت جک پرتاب می‌کند هر تیمی توپش به جک نزدیکتر باشد او برنده خواهد شد.

شیرمحمدی در ادامه افزود: خانم الهام محمدی تقدیر و خانم بهاره بیگی دو نفر از مقام داران جهانی همین رشته در همدان هستند و من دو قهرمانی در کشور کسب کرده ام و تیم بانوان استان در مسابقات آزاد ارومیه فنی‌ترین تیم کشور از لحاظ بازی، تکنیک و تاکتیک شدند.

عرفان شیرمحمدی که علاوه بر حضور در رشته ورزشی پتانک در سمت مسئولیت کمیته‌های پتانک در استان همدان فعالیت می‌کند در رابطه با تعداد فعالان این رشته تصریح کرد: در شهرستان همدان ۱۰۰ نفر در این رشته ورزشی فعالیت دارند و اگر بخواهیم آمار رسمی در هیئت را بگوییم تعدادی در حدود ۷۰ نفر ثبت شده اند.

پتانک باز همدانی با تاکید بر این که در حین بازی کردن استقبال فراوانی از این رشته در بین عامه مردم صورت می‌گیرد، گفت: این رشته با وجود مزیت‌هایی همچون فضای خانوادگی و عدم محدودیت سنی و جنسی برای بازی کردن جاذبه خوبی برای مردم دارد.

او با بیان این که سه زمین و یک سالن سرپوشیده در اختیار پتانک بازان قرار دارد، اشاره کرد: همدان سه نفر ملی پوش پتانک دارد.

شیرمحمدی با شوخ طبعی خاصی اظهار کرد: اگر یک هفته پتانک بازی نکنم مریض می‌شوم و حتی در حین مسافرت توپ‌های این رشته ورزشی را به همراه خود می‌برم و انتخاب این رشته برای روحیه من مثمر ثمر بوده است. رشته ورزشی پِتانک آرامش‌بخش است و فکر افراد باز می‌شود.

عرفان شیرمحمدی در پایان تصریح کرد: شش استان در سطح یک پتانک کشور قرار دارند و پتانک استان همدان در این سطح است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
خوشحالم که کم کم این ورزش دارد شناس میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
به به ، این ورزش ، ورزش روح و روان است و چه خوب استاد شیر محمدی اشاره داشتند که ، میتوان از معدود ورزشهای خانوادگی نامید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
پتانگ در زمره ورزش سرگرمی است که در دورهمی های خانوادگی نقش سرگرمی و خوبی داره
آخرین اخبار