مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرایط اتومبیلرانی و پیستهای موجود در کشور، گفت: فرمول یک به کلاسی از خودروها گفته میشود که تک نفره و به اصطلاح چرخ باز هستند. چرخ باز به خودروهایی گفته میشود که تایرهای خودرو از بدنه جدا و خارج از آن است، برخلاف خودروهای معمولی که تایرها زیر سپر قرار گرفتهاند.
او بیان کرد: در دنیا این خودروها در مسابقات و جاده های مخصوص رانده می شوند. در کشورمان چندی پیش صحبت از سرمایه گذاری روی جاده های مخصوص مسابقات اتومبیلرانی انجام شد اما کمی بعد به فراموشی سپرده شد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ماشینهای فرمول یک تفاوتهای بسیار زیادی با ماشینهای دیگر دارند، گفت: میتوان گفت تمام آنها از موتورهای احتراق داخلی استفاده میکنند و شامل سیستم انتقال قدرت، سیستم تعلیق، چرخها و ترمز هستند. این موارد برای خودروهای اف ۱ و معمولی یکی است، اما دانش طراحی و ساخت موتور و گیربکس و شاسی، در کنار الکترونیک و به ویژه آیرودینامیک خودروهای اف ۱ کاملا متفاوت و بسیار پیشرفتهتر است.
فرزانه با بیان اینکه ماشینهای فرمول برای ترددهای معمولی و گشت و گذار در خیابان ساخته نمیشوند، گفت: همه چیز در مورد ماشینهای فرمول بسیار پیچیده است و تنها برای هدفهای خاصی، چون سرعت، فرمان پذیری، چسبندگی و... ساخته میشوند، سرعت خودروهای فرمول یک به بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در مسیرهای مستقیمی میرسد، اما رانندهها در حین مسابقه همیشه با این سرعت نمیرانند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به رانندگی خودروهای فرمول یک در جاده های ایران، گفت:لازم است مسئولان مربوطه و سرمایه گذاران در قدم نخست با برنامه ریزی بلند مدت به سراغ ترمیم و احیاء پیست اتومبیلرانی آزادی که دارای قدمتی حدود ۳۰ سال دارد، بروند.
او ادامه داد:لازم است با مجهز کردن پیست اتومبیلرانی آزادی به سادهترین امکانات بهداشتی و رفاهی و طراحی یک جایگاه ایمن و شکیل در شان تماشاگران و علاقمندان این رشته و افزایش هرچه بیشتر ایمنی این پیست قدم برداشته و طرح توسعه این پیست را که سالیان سال است، مسکوت باقی مانده به مرحله اجرایی نزدیک کنند.
فرزانه گفت: اتومبیلرانی ایران در شرایط خوبی قرار ندارد و بیش از هر چیز نیازمند بازنگری در مدیریت کلان آن و سرو سامان دادن به جدول مسابقات سالانه است تا مجددا به شور و حال و نظم نسبی گذشته بازگردد و قدم به قدم این رشته پرطرفدار و پرسود که سبب رشد صنعت خودرو و قطعه سازی نیز می شود، از دوران نقاهت و خواب طولانی مدت بیرون آمده و از سکون به برگزاری مسابقات مدون مبدل شود.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که پیش از این گفته شده بود یک دهکده موتور اسپرت در حومه تهران ایجاد شده و به عنوان پیست فرمول ۱ معرفی میشود، گفت: در حومه تهران پیست و مجموعه اتومبیلرانی ساخته شد، اما تا این لحظه و پس از گذشت سالها بخشهای مختلفی از آن هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.
فرزانه تشریح کرد: در سال ۲۰۱۱ بود که آدام کوپر از کارشناسان برجسته فرمول ۱ درباره این پروژه گفته بود که هدف از طراحی و ساخت این پیست در مکانی به وسعت ۷۵ هکتار و با توجه به ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا، می تواند لایسنس درجه ۲ فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و میزبانی کردن مسابقاتی، چون WTCC و FIA GT را دریافت کند و برای اینکار قراردادی با دو شرکت انگلیسی APEX و آلمانی TILKE منعقد شده است.
انتهای پیام/