پس از ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه در مهلت مقرر، یائیر لاپید با ائتلاف نفتالی بنت روسای دو حزب رژیم صهیونیستی، کابینه مشترکی را تشکیل دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، نفتالی بنت، رئیس حزب یامینا و یائیر لاپید، رئیس حزب یش عتید، برای تشکیل کابینه جدید مشترک توافق کردند.

نفتالی بنت ۵۰ ساله، رئیس حزب یامینا به داشتن سیاست‌های راست تندرو شناخته می‌شود. او در مه ۲۰۲۰ مجوز ساخت ۷۰۰۰ خانه دیگر در شهرک‌های صهیونیست نشین در سرزمین‌های اشغالی را صادر کرد. او همچنین  وزیر جنگ و وزیر آموزش رژیم صهیونیستی بوده است.

یائیر لاپید ۵۷ ساله، رئیس حزب یش عتید، حزب مخالف بنیامین نتانیاهو، پیش از این وزیر دارایی رژیم صهیونیستی بوده و در سال ۲۰۱۳ در صدر فهرست با نفوذترین صهیونیست‌های جهان قرار گرفت. او پیش از ورود به سیاست روزنامه نگار و مجری تلویزیون بوده است.

تزلزل کابینه رژیم صهیونیستی

بسیاری از کارشناسان از سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از پرچالش‌ترین سال‌های سیاسی رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس این رژیم منحوس در سال ۱۹۴۸ یاد می‌کنند.

کابینه‌ای که هم اکنون در رژیم صهیونیستی به عنوان کابینه موقت مشغول به کار است، کابینه‌ای است که آوریل ۲۰۲۰ ( اردیبهشت ۱۳۹۹) با توافق «نتانیاهو» و «گانتس» روی کار آمد.

سال گذشته، با توجه به تشدید بحران در داخل کابینه نتانیاهو، به ویژه در زمینه تصویب بودجه، حزب لیکود در وضع نامناسبی قرار گرفت؛ و دسامبر ۲۰۲۰ با مانع تراشی‌هایی  بنیامین نتانیاهو مانع تصویب بودجه سالانه رژیم صهیونیستی شد.

همچنین ناکامی فاجعه‌بار رژیم صهیونیستی در مهار ویروس کرونا و به دنبال آن بالا گرفتن اعتراضات مردمی علیه نخست وزیر این رژیم، تشدید اختلافات در کابینه ائتلافی را موجب شد.

علاوه بر آن اراضی اشغالی فلسطین ماه‌ها شاهد تظاهرات گسترده شهرک نشینان در کنار بی ثباتی سیاسی بود. هزاران شهرک‌نشین صهیونیست ماه‌ها به خیابان‌ها ریخته و از فرسایش ساختار‌های به اصطلاح دموکراتیک انتقاد کردند.

تمرکز معترضان بیشتر بر بنیامین نتانیاهو بود که به مدت ۱۵ سال زمام امور را به دست دارد. این باعث شد که او با دوام‌ترین رئیس در تاریخ رژیم صهیونیستی لقب بگیرد و در عین حال اولین گزینه معترضان برای محاکمه به دلیل ارتکاب جرایم جنایی، فساد، سلب اعتماد و رشوه باشد. نتانیاهو در سه پرونده فساد مالی به پرداخت رشوه، کلاهبرداری و سوء استفاده از اعتماد عمومی متهم است. سال گذشته دادستان رژیم صهیونیستی رسماً علیه او اعلام جرم و او را به فساد مالی، تقلب و سوء استفاده از اعتماد عمومی متهم کرد. این نخستین بار است که علیه یک نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام جرم می‌شود.

در نتیجه عدم تشکیل کابینه جدید و عدم تصویب بودجه سالانه رژیم صهیونیستی نه تنها آشفتگی سیاسی، بلکه آشفتگی و تضعیف در عرصه نظامی، این رژیم را فراگرفت. نهایاتا کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای چهارمین بار طی کمتر از دوسال منحل شد و این رژیم مجبور به حرکت به سمت چهارمین انتخابات پیش از موعد خود شد.  

چهارمین انتخابات، بن بستی دیگر برای رژیم صهیونیستی 

این نابسامانی‌ها باعث شد تا رژیم صهیونیستی در طول دو سال چهارمین انتخابات پارلمانی خود را برگزار کند. این انتخابات پس از چند بار تعویق، در ۳ فروردین ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این انتخابات احزاب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو»، امید جدید به ریاست «گیدئون سعر»، آبی‌وسفید به ریاست «بنی گانتس»، یامینا به ریاست «نفتالی بنت»،  یش عتید به ریاست «یائیر لاپید» و لیست مشترک اعراب به ریاست «أیمن عوده» به رقابت پرداختند.

با اعلام نتیجه نهایی انتخابات رژیم صهیونیستی، احزاب طرفدار بنیامین نتانیاهو ٥٢ کرسی و احزاب مخالف او ٥٧ کرسی پارلمان را کسب کردند.
با این حساب هیچ یک از ائتلاف‌ها در اراضی اشغالی حداقل ۶۱ کرسی را برای تشکیل کابینه کسب نکردند و احتمال برگزاری مجدد انتخابات مطرح شد.

هر حزبی که بخواهد به تنهایی اکثریت را در پارلمان رژیم صهیونیستی در دست داشته باشد باید ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در اختیار داشته باشد؛ و بدین صورت رژیم صهیونیستی دوباره به یک بن بست سیاسی رسید و این انتخابات، خود سرآغاز بحران‌های سیاسی بیشتری شد.

پس از این انتخابات، بنت و لاپید، رئیس دو حزب رژیم صهیونیستی به منظور جلوگیری از نخست وزیری مجدد نتانیاهو با هم ائتلاف کردند.

اما در پی این ائتلاف هنگامی که فهرست مشترک رژیم صهیونیستی اعلام کرد یائیر لاپید، رهبر مخالف را تأیید نمی‌کند، شانس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، برای دریافت مسئولیت تشکیل کابینه از طرف رئیس رژیم صهیونیستی، افزایش یافت؛ و در نهایت دوباره بنیامین نتانیاهو با اینکه در حال محاکمه در دادگاه به اتهام فساد اقتصادی و کلاهبرداری بود، از سوی ریولین  و با رای اکثریت کنست، مسئول تشکیل کابینه جدید شد. او از طرف رئیس رژیم صهیونیستی ۲۸ روز مهلت گرفت تا ائتلاف لازم برای حداقل ۶۰ کرسی «کنست» را ایجاد کند و کابینه را تشکیل دهد.

زوال قدرت نتانیاهو

پس از برگزاری انتخابات نیمه تمام دیگری در ماه فروردین امسال، نتانیاهو و دیگر رقیبانش قادر به تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی نشدند؛ اما اکثر قانونگذاران موافق محول کردن ماموریت تشکیل کابینه به نتانیاهو بودند.

نخست‌وزیر صهیونیست‌ها پس از چند هفته رایزنی پیشنهاد‌های مختلفی از جمله استعفای موقت از مقام خود را مطرح کرد با این حال او در مهلت ۲۸ روزه‌ای که رووین ریولین به نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید صادر کرده بود، موفق به تشکیل کابینه جدید نشد.

در نهایت ریولین، رئیس یکی از احزاب مخالف بنیامین نتانیاهو، یعنی یائیر لاپید را  مأمور تشکل کابینه کرد. یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید و نفتالی بنت رهبر ائتلاف یامینا بر سر تشکیل کابینه تغییر به توافق رسیدند و بر این اساس  کابینه جدید ظرف ۱۰ روز آینده تشکیل شود. براساس این توافق، نفتالی بنت تا سپتامبر سال ۲۰۲۳ نخست وزیر جدید صهیونیست‌ها خواهد بود و پس از آن لاپید تا سال ۲۰۲۵ نخست وزیری را به عهده خواهد گرفت.

افت محسوس جایگاه حزب لیکود و شخص نتانیاهو در نظرسنجی‌های اخیر در اراضی اشغالی، پس از شکست تحقیرآمیز ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ دوازده روزه شمشیر قدس، رخ داد.

نتانیاهو هرگز تصور نمی‌کرد که با قدرت موشکی نیرو‌های مقاومت روبرو شود و مجبور به پذیرش آتش‌بس و عقب‌نشینی از مواضع قلدرمآبانه خود در مسجد‌الاقصی شود. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی هرچند زیر بار شکست در این جنگ نمی‌روند، اما مقبولیت خود را در قبال صهیونیست‌ها از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار