سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: از آنجایی که رانندگان وسایل حمل ونقل سنگین کارفرما ندارند و خویش فرما هستند، مشمول سختی کار نمی‌شوند، مگر اینکه قانونی وضع شود.

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتقاد رانندگان وسایل حمل و نقل سنگین و حمل بار نسبت به دریافت نکردن سختی کار و بیمه متناسب با آن گفت: از آنجایی که این رانندگان کارفرما ندارند، خویش فرما یا تحت پوشش بیمه های حمایتی هستند مشمول سختی کار نمی‌شوند، مگر اینکه قانونی وضع شود.

وی ادامه داد: در بیمه خویش فرما کارفرمایی وجود ندارد و دولت باید حق بیمه پرداخت کند. دولت هم بار مالی آن را پیش بینی نکرده و قانونی هم درباره این مسئله وجود ندارد. به همین دلیل، دولت باید لایحه ای ارائه دهد تا بار مالی آن را بپذیرد و مجلس هم موافق خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد: طبق ماده ۵۱ قانون کار، سختی کار و زیان آور به مشاغلی تعلق می‌گیرد که کارفرما داشته باشند و به ازای هر سال فعالیت در شغل زیان آور، ضریب یک و نیم برای افراد اعمال می شود. این کسری ناشی از درصد حق بیمه مشاغل زیان آور را کارفرما باید پرداخت کند.

بابایی کارنامی تصریح کرد: کارگران ساختمانی هم در کنار رانندگان وسایل نقلیه سنگین چنین وضعیتی دارند. بسیاری از مشاغل دیگر هم به دلیل متن قانون نمی‌توانند از این مزایا برخوردار شوند. در نتیجه نیاز به اصلاح قانون وجود دارد.

وی اظهار کرد: مشاغل یاد شده به همراه در موارد مشابه ذاتاً سخت هستند. برای کارگران معدن، آتش نشان ها و پرستاران به دلیل وجود کارفرما و قانون، مزایای مشاغل زیان آور اعمال می شود. اگر رانندگان زیرمجموعه شرکتی بروند، می توان برای اعمال بیمه مشاغل سخت و سختی کار اقدام کرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی با اشاره به اعتراض برخی رانندگان نسبت به اعمال نشدن سوابق اشتغال آنها گفت: این، مسئله ای موردی است و اگر کسی ادعایی درباره ضایع شدن حقوقش دارد، می تواند طبق ماده ۱۴۸ قانون کار به اداره کار محل شکایت کند و احراز سابقه کند.

یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در بخش نظر کاربران از مشکل سنوات سال های ۷۲ تا ۸۰ رانندگان کامیون خبر داده بود که سابقه آنها را به جای ۸ سال، حدود ۴ سال اعمال کرده بودند. به علاوه این مخاطب بیان کرد که سختی کار رانندگان اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
رانندگان جاده ای حاضرند بار مالی سخت و زیان آور را خود به عهده گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
رانندگان جاده ای حاضرند بار مالی سخت و زیان آور را خود به عهده گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
رانندگان جاده ای حاضرند بار مالی سخت و زیان آور را خود به عهده گیرند
آخرین اخبار