نماینده شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: در حال حاضر نسبت مصارف به منابع بانکی در استان ۷۶ درصد است که امسال برنامه ریزی شده این رقم به ۸۵ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن کاظمی معاون اعتباری بانک ملی شعبه خراسان رضوی و نماینده شورای هماهنگی بانک‌های استان در جلسه سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی در مشهد گفت: بانک‌های دولتی در هر موضوعی بنا به ضرورت پای کار هستند، اما الزامی برای بانک‌های خصوصی در موضوع تامین مالی واحد‌های تولیدی دیده نشده که این مسئله یک چالش بزرگ به شمار می‌آید.

او افزود: سیستم بانکی منابع محدودی دارد، به طوری که در سطح استان صرفا می‌توانیم با توجه به سپرده‌های قانونی و ذخیره ها، ۸۵ درصد از منابع را به تسهیلات اختصاص دهیم. این در حالی است که در برخی از شهرستان‌ها ۱۲۰ الی ۱۳۰ درصد به طور میانگین تسهیلات اعطا می‌کنند که این چالش بزرگی است و باید برطرف شود.


بیشتربخوانید



نماینده شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر نسبت مصارف به منابع بانکی در استان ۷۶ درصد است که امسال برنامه ریزی شده تا این رقم به ۸۵ درصد افزایش پیدا کند. برای تحقق این مهم بانک‌های خصوصی باید همکاری لازم را با بانک‌های دولتی داشته باشند. همان طور که مستحضر هستید که برخی از بانک‌های خصوصی ذیل شورای هماهنگی بانک‌ها نیستند و در برخی موارد در صورت عضویت، آمار و اطلاعات متقنی ارائه نمی‌کنند.

کاظمی بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که پرداخت تسهیلات نسبت به سال گذشته حدودا به دو برابر افزایش یافته است. با این حال درصدد هستیم تا حمایت‌های ما تمرکز بیشتری بر واحد‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی داشته باشد.

او تصریح کرد: فرهنگ قرض الحسنه در جامعه ما بسیار کم رنگ شده است و به همین دلیل در شرایط فعلی شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم. تولید در شرایط فعلی هنر بوده، اما واقعیت است که زیرساخت‌ها و تغییر فرهنگ‌ها در حوزه سپرده گذاری مانع از آن شده که بخش تولید رونق بگیرد. از طرفی خوب است که به جای انتقاد راهکار عملیاتی با توجه به شرایط موجود برای اصلاح نظام بانکی ارائه شود.


انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.