باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه می پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از یک ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

خراسان: دو قطبی رئیسی همتی

روزنامه اصولگرای خراسان به دو قطبی نهایی انتخابات پرداخت و تیتر زد «دو قطبی رئیسی همتی». این روزنامه در گزارشی به جدی تر شدن اقدامات در جبهه اصولگرا و اصلاح طلب برای به اجماع رسیدن برای حمایت از یک داوطلب پرداخته؛ در این روزنامه به این موضوع پرداخته شده  که زمزمه ها برای حمایت جبهه اصلاح طلب از همتی جدی تر شده و سخنگوی جبهه اصولگرا هم از ضرورت ورود این جبهه به رای گیری برای انتخاب یک نفر سخن گفته است. 

رسالت: چشم اندازه کرونا در دولت آینده

روزنامه اصولگرای رسالت همدر اقدامی متفاوت اقدامات دولت در مبارزه با کرونا را مورد بررسی قرار داد و تیتر زد «چشم اندازه کرونا در دولت آینده»؛ این روزنامه ابتدا عملکرد دولت دوازدهم را مورد سنجش قرار داد و به مسئولیت سنگین دولت بعد برای کنترل ویروس کرونا و واکسیناسیون پرداخته است. 

کیهان: فاصله گذاری با دولت تدبیر و ایجاد تغییر فصل مشترک همه نامزدها

روزنامه اصولگرای کیهان نیز به کلید واژه مشترک تمام نامزدها پرداخت و تیتر زد «فاصله گذاری با دولت تدبیر و ایجاد تغییر فصل مشترک همه نامزدها».  در گزارش کیهان به این پرداخته شده که تمام هفت نامزد و حتی نامزدهای جبهه اصلاح طلب در اعلام برنامه های خود به دنبال ایجاد فاصله با خود و دولت تدبیر و امید هستند که شاید این فرار از دولت به دلیل عملکرد دولت تدبیر و امید باشد.

فرهیختگان: آقایان کاندیداها، وعده های رویایی ندهید

روزنامه اصولگرای فرهیختگان نیز به وعده های اقتصادی نامزدها واکنش نشان داد و تیتر زد «آقایان کاندیداها، وعده های رویایی ندهید» . در این گزارش به این پرداخته شده که نامزدها از سیاست‌های وسوسه‌برانگیز یا شعارهای سنگین انتخاباتی که تحقق نصف و نیمه آنها نیز به پول‌پاشی گسترده و هزینه‌های بدون حساب و کتاب احتیاج دارد، پرهیز کنند. نامزدها نباید وعده های رویایی بدهند تا مردم را به دروغ عادت دهند.

فارس: رقابت همتی و مهرعلیزاده برای جلب نظر اصلاح‌طلبان/ مهرعلیزاده، عارف ۹۲ می‌شود؟

خبرگزاری فارس در مطلبی به دوگانه همتی مهرعلیزاده پرداخته و معتقد است جنگ اصلی اصلاح طلبان در درون اردوگاه خودشان است نه با اصولگرایان. فارس نوشته که پس از اعلام رسمی نامزد‌های احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان با اینکه محسن مهرعلیزاده معاون دولت اصلاحات و عبدالناصر همتی نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی در صحنه رقابت‌ها باقی مانده بودند، آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت و سخنگوی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) اعلام کرد که در انتخابات نامزدی ندارند و از کسی هم حمایت نمی‌کنند.

اما جریانات تندرو اصلاح‌طلب تلاش دارند تا اصلاح‌طلبان را هم چون سال ۹۰ و ۹۸ به سمت تحریم انتخابات هدایت کنند، اما از سوی دیگر طیف معتدل در این جریان بر حضور در انتخابات تاکید می‌کند.

اما در مقابل، دو نامزد باقی مانده در جریان رقابت‌ها درتلاش هستند تا اعتماد اصلاح طلبان را در جریان تبلیغات انتخاباتی به دست بیاورند. به همین منظور، محسن مهرعلیزاده، صحبت‌ها و مواضع نسبتا تندی را علیه اصولگرایان اتخاذ کرده تا به گفته برخی ناظران، توجه اصلاح طلبان را به خود جلب کند.

آرمان ملی: مدعیان دولت سایه بانیان وضع موجودند؛ نه وزرای اقتصاددان

اما حالا به سراغ روزنامه های اصلاح طلب برویم. روزنامه آرمان ملی با تیتر مدعیان دولت سایه بانیان وضع موجودند؛ نه وزرای اقتصاددان به این موضوع اشاره کرده که اگر با دقت و تیزبینی به صحنه انتخابات نگاه کنیم خواهیم دید که به نظر عبدالناصر همتی بهتر و واقع بینانه تر از سایر کاندیداها در انتخابات عمل می کند و ترجیح می دهد با توجه به واقعیت های موجود در جامعه از ظرفیت های قابل استفاده سخن بگوید. آرمان ملی رسما در گزارش خود نشان داده که به عبدالناصر همتی اقبال دارد و شاید از این به بعدباید بیشتر شاهد تعریف و تمجید این روزنامه از عبدالناصر همتی باشیم.

آرمان ملی معتقد است که با استناد به همین دلایل مثل سایر کاندیداها وعده های ماورایی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی یا وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی نمی دهد. از طرفی تفاوت آشکاری که همتی را نسبت به سایر کاندیداها متمایز می کند این است که همتی اقتصاد دان است و در شرایط فعلی کشور که مساله اصلی و اولویت جامعه اقتصاد است، می تواند با توجه به اشرافی که نسبت به شرایط اقتصادی کشور و مطالبات جامعه دارد اقتصاد کشور را سر و سامان دهد.

اعتماد: دلسرد کردن مردم ضربه به نظام است

روزنامه اصلاح طلب اعتماد اما امروز بیش از انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات شورای شهر پرداخته، موضوعی که فعلا در فضای رسانه‌ای کشور به حاشیه رفته است. اعتماد معتقد است که ریاست شورای شهر تهران انتخابات را امری مهم است و  نوشته که شورا باید مردم محور باشد زیرا ستون و روح انقلاب محسوب می شوند. بدون حضور و همراهی مردم، نهضت امام خمینی که از پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ آغاز شد در همان آغاز به پایان می رسید. بزرگ‌ترین ضربه به جمهوری اسلامی، دلسرد کردن و مایوس کردن مردم و بستن فضای حضور و نقش آفرینی آحاد جامعه در سرنوشت کشور است.

اعتماد امروز بیشتر به انتخابات شورای شهر پرداخته و از رد صلاحیت ها گلایه کرده و گفته شوراهای كلانشهرها در دنيا، ده ها تا چندصد عضو دارند، اما اينجا تعداد را به حداقل رسانده اند. شوراهای اسلامی شهر و روستا بيشتر جنبه غيرسياسی دارد و از جنبه تخصصی برا اداره يك شهر يا روستا حائز اهميت است.

شرق: حمله اصولگرایان به دولت فعلی در مناظرات

روزنامه شرق هم امروز از غافله عقب نماند. شرق امروز گریزی به موضوع جلیلی و رئیسی زده و نوشته جبهه پایداری سال ۹۲ حاضر نشد به نفع قالیباف دست از حمایت از جلیلی بکشد؛ چرا که بــه اعتقاد آیــت االله مصباح یــزدی جلیلی نامزد اصلح بود؛ امــا این بار آنها رئیســی را به جلیلی ترجیــح داده اند. بــا روند موجــود و حمایت تقریبا قاطــع جریان های اصولگرایی از رئیســی، به نظر می رســد تأیید صلاحیت و باقی ماندن ســه نامزد پوششــی دیگر، یعنی قاضی زاده هاشمی، زاکانی و جلیلی، صرفــا برای گرم کردن تنــور انتخابات، کمک به رئیســی در مناظره با همتی، مهرعلیزاده و رضایــی و مهم تر از همه حمله به دولت فعلی اســت.

خبرگزاری خبرآنلاین: شوالیه‌های ۱۴۰۰

برویم سراغ رسانه‌های مستقل؛ خبرگزاری خبرآنلاین در یک گزارشی به وعده‌های عجیب و غریب نامزد‌ها پرداخته و گفته شوالیه‌های ۱۴۰۰ به دنبال نجاتِ اقتصاد ایران با دادن یارانه و وام. در این گزارش خبر آنلاین آمده یکی می‌خواهد تورم را تک رقمی کند و دیگری از حل کردن مشکلات بورس در ۳ روز سخن می‌گوید. یکی قرار است به دنبال نقد کردن برجام باشد و دیگری از خنثی کردن همه تحریم‌ها صحبت می‌کند. بهار تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ از راه رسیده است و بازهم بازار وعده و وعید‌های کاندیدا‌های انتخابات برای ربودن میدان رقابت، شلوغ شده است.

همشهری: چالش انصراف در اردوگاه اصولگرایان

اما همشهری از چالشی که این روزها در جبهه اصولگرایان ایجاد شده است می‌گوید، چالشی که چه کسی به نفع چه کسی کنار می‌رود؟ رضایی برای رئیسی کناره گیری می‌کند یا نه؟ اصلا دوگانه رئیسی رضایی ایجاد می‌شود؟ این رسانه تیتر زده وزن‌کشی نامزدها در نظرسنجی‌ها و مناظره‌ها، چالش انصراف در اردوگاه اصولگرایان. این که قرار است جلیلی، زاکانی و قاضی زاده هاشمی به نفع رئیسی کنار بروند و صحبت‌هایشان گواه این موضوع است.

همشهری همچنین اشاره ای هم به عدم حمایت اصلاح طلبان از مهرعلیزاده کرده و گفته مهرعلیزاده اگرچه عنوان معاونت ریاست‌جمهوری در دوران اصلاحات را در کارنامه دارد و در دولت روحانی نیز عنوان استانداری را در رزومه‌اش به ثبت رسانده اما از آنجا که جزو گزینه‌های پیشنهادی جبهه اصلاحات نبود و دعوتی هم از او برای نام‌نویسی در انتخابات نشده بود در این انتخابات مورد حمایت اصلاحات قرار ندارد و این یعنی یک نامزد مستقل دیگر در انتخابات.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
ای کاش فقط وعده بودخیانت به ملت هست که جناب همتی ازتعامل باسفارت کشوروهابی عربستان جهت توسعه اقتصادی بگوید.دوم خیانت هست به مالباختگان موسسات اعتباری که پولشان راندهندیک آب رویش بخورندبگوینددوباره میدهیم به کارخانجاتی که قبلاوام گرفته بودندیابگویندمتعلق به دولتی هست که همیشه کسری بودجه داشته.سوم خیانت هست درنزدیکی انتخابات بعدازدستگیری مفسدین اقتصادی باکلی شعاردلفریب به نفع فردی دیگرکناربروندتاآرابه سبدآن فردریخته شودوبرای چهارسال بعدوجه آبروداردرست نمودیامعاون شدبه سبب این اقدام.ملت ومسئولین به یادداشته باشنددرخصوص موسسه ولی عصربانک مرکزی گفت پول ملت راتضمین نخواهدکردالان هم پول موجوددوباریاداردبه تولیدکننده پرداخت یادردست همین اژدهای هفت سرفسادخواهدماند.چهارسال آینده مهم هست درپای صندوق رای حواستان راجمع کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
وعده های دروغ من که باور نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
انتخابات نتیجه‌اش‌معلومه‌فقط‌سیدابراهیم رییسی‌است‌ملت‌شریف‌ایران‌به‌اورای‌دهید‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ای کاش قانونی تصویب بشه که رییس جمهوری که نتونه به وعده هاش عمل کنه زبانش را ببرن اینطوری هر بی سرو پایی اولا"کاندید نمیشه دوما" وعده ی بیخود نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
منم اگر رییس جمهور بشم به تماااام ملت شریف ایران وعده میدم از همینجا قول میدم در صد روز اول شاهد خواهید بود که بنزین رو میکنم لیتری ۵۰۰ ریال و یارانه ملت رو میکنم ماهانه ۲۰ میلیون ریال به هر نفر و کاری میکنم که اروپا و آمریکا مستعمره ی ما بشن بیان خواهش کنن که بهشون کمک کنیم آره پس به من رای بدید حرف زدن آسونه اما عمل کردن سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
وعده دادن هنر نیست همه میتوانند وعده های عالی بدهند سوال اینجاست آیا میتوانید عمل کنید ؟ واقعا هم نمیشود مگر اینکه همه به دور از هرگونه حب و بغض وبه خاطر رضا ی خدا همت کنند و مشکلات را رفع کنند و مردم را دریابند . به امید آن روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
یکی از نامزدها پیدا نشد بگه من لباس خارجی می پوشم یا خیر
این باعث سرافکندگی و ننگ یک ملت است که رئیس جمهور آن لباس با مارک خارجی استفاده کند در این اوضاع اقتصادی و تحریم که خیلی ها برای نان شب مانده و درمانده اند. خصوصا یک آدم که مذهبی هم باشه خدایی ما ایرانی ها اگر مقامات ایتالیایی از مارک ایرانی استفاده کنند چه حسی خواهیم داشت اون هم اگر رئیس جمهور باشد
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
آقا کاندیدا مگر شما میتوانید معجزه کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بله میتونن
نمونش تصویب برجام در 20 دقیقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
آقایان کاندیدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
اگر اقای روحانیزبخاطر دروغها وعده های دروغ گرانی بیکاری مسکن محاکمه میشد و به زندان می افتاد الان کسی جرات نمیکرد وعده رویای و دروغ بده همه هم واسه ریاست سرو دست نمیشکستن و هرکسی واقعا به خودش میدید که میتونه مشکلات رو درست کنه می اومد به میدان وقتی حساب و کتابی نباشه این میشه وضع مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
کاملا موافق هستم اینها باید در پایان ریاستشان کارهاشان رسیدگی وخلاصه ای از عملکرد را دقیقا به رئیس جمهور بعدی تحویل دهند که اگر کارهای روحانی رسیدگی شود باید دهها بار اعدام بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
دقیقا درسته . بی قانونی یعنی همین که هر کس خواست . هر کاری میکنه