اسلامی در پاسخ به نماینده پاکدشت:

احداث کمربندی پاکدشت از ردیف بودجه متناسب برخوردار نبوده است

وزیر راه گفت: احداث کمربندی پاکدشت در سفر استانی دولت دهم به تصویب رسیده، اما از ردیف بودجه‌ای متناسب برخوردار نبوده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان پاسخ به سؤال نماینده علی بشیری نماینده پاکدشت مبنی بر اینکه «چرا اقدام جدی برای ادامه اجرای پروژه ملی کمربندی جنوبی پاکدشت در جاده امام رضا(ع) جهت رفع گره‌های شدید ترافیکی مردم شرق کشور صورت نگرفته است» گفت: کمربندی پاکدشت یکی از پروژه‌هایی است که در سفر استانی دولت دهم به تصویب رسیده و با توجه به فرآیندی که طی کرده، اما فاقد ردیف بودجه‌ای بوده است. به طور طبیعی از ردیف بودجه‌ای متناسب با حجم آن برخوردار نبوده است.

وی ادامه داد: بحث آزاد سازی و تملک اراضی برای احداث این کمربندی یکی از مسائل مهم است و به طور مشخص به دلیل عدم تأمین اعتبار، در دوران مسئولیتم تلاش کردیم این پروژه با سازوکار مشخصی تعیین تکلیف و از رکود و توقف خارج شود و تکمیل کنیم.

اسلامی بیان کرد: کار بسیار زیادی برای پیگیری ردیف اعتباری داشتیم که محقق شد و تلاش کردیم از بند ۶ تبصره ۱۹ سرمایه‌گذار جذب کنیم.  به این صورت تصمیم گرفتیم مسیر ۳۳ کیلومتری(ده کیلومتر آن محقق شده) این پروژه را تأمین مالی کنیم و عملیاتش را ادامه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما با بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم، وزارت دفاع و همه ظرفیت‌هایی که برای این پروژه می‌توانستند یاری دهند، مذاکره کردیم که متأسفانه استقبال نشد. همچنین از محل تبصره ۵ یا ۶ خواستیم استفاده کنیم تا قطعه عبوری از پاکدشت تأمین مالی شود که هنوز هم در دستور کارمان است و امسال هم اقدامات و پیگیری‌های ویژه داشتیم.

وی تصریح کرد: این پروژه دو هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد سال ۹۸ اعتبار نیاز داشته و ردیف مصوب در قانون بودجه ۶ میلیارد ۱۰۰ میلیون تومان شده است. این در حالی است که از چندین سال به پیمانکارها بدهی داشته‌ایم و هیچ راهکاری به جز بند مذکور ندارد. راه دیگر این است که در اقدامی بتوانیم منابعی را به صورت فوری تامین کنیم.

اسلامی یادآور شد: البته آزادراه غدیر به لطف الهی و تلاش‌ها افتتاح شد و حجم بزرگی از ترافیک کریدور شرقی و غربی را به خود جذب می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به نرخ رشد و توسعه تلاش کردیم اولویت‌ها را بر مبنای اطلس طرح جامع حمل و نقل و لجستیک تعیین کنیم، گفت: در لایحه‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به این مسئله توجه کردیم و مواردی که در امروز قالب پیوست لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، خروجی و نتایج همان مطالعات و هماهنگی طرح جامع حمل و نقل و لجستیک است.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنم این دوره از مسئولیتم به لطف خداوند متعال آزادراه غدیر را که یکی از پر افتخارترین پروژه‌های کشور است و برای چند استان تاثیر مهم ترافیکی دارد افتتاح کردیم، راندمان احداث راه آزادراه‌ها در کشور حدود ۵ درصد بوده، اما این آزادراه غدیر سالانه حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته و توانستیم ۶۰ درصد احداث این پروژه را در زمان کوتاه انجام دهیم.

اسلامی اظهار کرد: این آزادراه به آزادراه حرم تا حرم متصل می‌شود و از مشهد به سمت سمنان و گرمسار و از گرمسار به قم و از قم به سمت مرز عراق یک کریدور بین المللی را فعال می‌کند که ۳۳ کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین جنوب تهران و کمربندی آزادگان با ترافیک بالایش، از افتتاح این آزادراه تأثیر می‌پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یک اتصال آزادراهی از آزادراه غدیر به جاجرود را انجام می‌دهیم که برای مطالعات آن اقدام کردیم و فراخوان داده‌ایم.

وی افزود: پاکدشت از ۴۰ درصد آزادراه غدیر بهره مند می‌شود. در ردیف اعتباری آزادراهی که از بین شریف آباد و پاکدشت عبور می‌کند و نقطه اتصال به آزادراه غدیر است، ۲۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کردیم. امیدواریم بتوانیم به صورت ۲۰-۸۰ سرمایه‌گذاری کنیم که ۲۰ درصد برای دولت و ۸۰ درصد آن برای بخش خصوصی باشد. همچنین باید از ماده ۵۶ هم استفاده کنیم تا موضوع کمربندی پاکدشت حل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
لازم نیست جای دور برویددر همین استان تهران شهرستان گیلاوند با انبوه مسافرانی که از ان بسوی شمال میروند علیرغم ترافیک های طولانی ازداشتن یک زیر گذر محرومند کمر بندی ندارد حد اقل یک زیر گذر یا پل هوایی لازم دارد تا ساعتها وقت مردم تلف نشود
آخرین اخبار