به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،علی اصغر دادخواه مدیرکل تامین اجتماعی استان قم، عنوان کرد: تامین اجتماعی از جمله مهمترین سازمانهای خدمتگزار به طیف وسیعی از مردم استان است که وظیفه بزرگی در زمینه خدمت رسانی به مردم از قبل از تولد تا بعد از مرگ را برعهده گرفته است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم تصریح کرد: تامین اجتماعی متعلق به آحاد کارگران و بیمه شدگان بوده و سرمایه آن، حق الناس است که هر برنامه ریزی و فعالیتی که در این سازمان انجام میشود، باید مبتنی بر رعایت حقوق کارگرانی باشد که طی سالها پرداخت حق بیمه به سازمان انتظار برخورداری از خدمات آن را دارند.
دادخواه گفت: اداره کل تامین اجتماعی استان قم در شرایط سخت اقتصادی و رکود حاکم بر آن به ویژه در ایام تحریمهای ظالمانه و همچنین همه گیری کرونا که صاحبان بنگاههای تولیدی، نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی ندارند در سایه کمک و همراهی دو طرفه و درک متقابل و ایجاد حس اعتماد ضمن کمک به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی همچون اجرای بخشنامههای راهگشا، شفاف سازی دستورالعمل ها، اعتمادسازی، سالم سازی و آموزش هیاتهای تشخیص مطالبات و... به یاری بخش تولید و صنعت استان آمد.
او ادامه داد: اداره کل تأمین اجتماعی قم در راستای افزایش رضایت مندی شرکای اجتماعی و به منظور کمک به کارفرمایان بدهکار، با اجرایی نمودن مصوبه توقف ممنوعالخروج نمودن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون، راه را برای توسعه اقدامات تجاری و اقتصادی کارفرمایان گشود.
مدیرکل تامین اجتماعی قم با اشاره به گسترش همکاری و تعامل مؤثر و کارآمد با نهادها و مراجع سیاستگذار کلان استان گفت: با توجه به تاثیرگذاری تصمیمات متخذه از سوی دولت، مجلس و ... در اهداف، سیاستها و برنامههای سازمان، به منظور ایجاد هماهنگی و هم سویی در راهبردهای بلند مدت حوزه تامین اجتماعی و حفظ ثبات و پایداری سازمان و همچنین فراهم نمودن زمینههای ارائه خدمات مطلوب به مخاطبین، تعاملات سازندهای با نهادهای مذکور در سطح استان قم صورت پذیرفته است.
او ادامه داد: افزایش ضریب پوشش بیمهای مردم استان از ۱۳.۴ درصد در سال ۵۷ به حدود ۶۳ درصد در سال ۹۹ رسیده است که این امر گام بلندی است در راستای گسترش تعمیم بیمه تامین اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه محسوب میشود.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم، بابیان اینکه جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی با رشدی ۲۱ برابری نسبت به سال ۵۷ از ۳۹ هزار ۶۷۹ نفر به ۸۱۰ هزار و ۵۲۵ نفر رسیده است،تصریح کرد: جمعیت بیمه شدگان اصلی رشدی ۲۲ درصدی و جمعیت مستمری بگیران نیز رشدی ۱۴۱ برابری نسبت به سال ۵۷ داشته است.
دادخواه بابیان اینکه میزان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی در استان قم ۸۱۰ هزار و ۵۲۵ تن است که ۶۳ درصد جمعیت کل استان قم را شامل میشوند،عنوان کرد: در حال حاضر ۸۳ درصد بیمه شدگان اصلی در استان قم را آقایان و ۱۷ درصد مابقی از قشر بانوان هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم اصلاح نگاه و فرهنگ مردم نسبت به تامین اجتماعی را از نقاط مثبت و قابل دفاع در خصوص عملکرد این اداره کل دانست و گفت: اکثر کارفرمایان استان قم با استقبال از خدمات دهی سازمان، در تعامل دوسویه و مثبت با تامین اجتماعی بوده و هم اکنون ۱۳۵۴۴ کارگاه فعال در سطح استان قم وجود دارد که مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند.
دادخواه بابیان اینکه بیمه طلاب و روحانیون، کارگران ساختمانی، خدمات الکترونیک از خدمات تامین اجتماعی در بعد از انقلاب است، تصریح کرد: طلاب و روحانیون با ۴۴ هزار و ۲۵۰ تن بیمه شده اصلی و ۱۲۵ هزار و ۴۷۷ بیمه شده تبعی، بزرگترین گروه بیمه شدگان توافقی تامین اجتماعی در استان قم را تشکیل می دهند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم، با اشاره به اجرای بیمه کارگران ساختمانی در چهارسال دولت یازدهم، تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده استان قم در حال حاضر را ۱۶ هزار و ۶۸۳ تن عنوان و تاکیدکرد: با اقدامات سازنده و نگاه حمایت مدارانه مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی، پرونده کارگران ساختمانی معرفی شده از مراجع ذی صلاح جهت بیمه شدن در حال تکمیل و پیگیری مجدّانه است.
علی اصغر دادخواه با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا و لزوم برنامهریزی به منظور ارایه خدمات غیرحضوری به مردم، حذف مراجعات حضوری مخاطبان برای دریافت خدمات را از برنامههای مهم سازمان تامین اجتماعی در استان برشمرد گفت: بر همین اساس ۳۰ خدمت مهم و پرمخاطب تامین اجتماعی استان قم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir قابلارائه است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم با بیان اینکه مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ نیز آماده ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به مردم است،یادآورشد: تمام این زیرساختها به منظور حفظ سلامتی مردم و مخاطبان تامین اجتماعی آماده شده و دیگر برای دریافت خدمات ۳۰ گانه نیاز به مراجعه حضوری نیست.
انتهای پیام/ح