معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: خشکسالی زلزله خاموش است که به مرور زمان، اثرات مخرب خود را نمایان می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، جواد منصوری، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد از خشکسالی به عنوان زلزله خاموش یاد کرد و گفت: خشکسالی یکی از رخداد‌های جوی و اقلیمی و از جمله پدیده‌های طبیعی دنباله داری است که به مرور زمان باعث تخریب و نابودی سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

منصوری به کاهش نزولات جوی و تغییرات اقلیمی که در جهان اتفاق افتاده اشاره کرد و افزود: ما شاهد تغییر زمانی و مکانی بارش‌ها و کاهش تاثیرگذاری آن‌ها نیز هستیم به نحوی که این بارندگی‌ها منجر به رواناب یا جاری شدن سیلاب نمی‌شود یا کمتر اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: امسال شاهد کاهش بارش در سطح کشور بودیم، به تبع آن استان یزد نیز دارای بارش‌های بسیار محدود بود و شهر یزد همچنان جزو کم بارش‌ترین شهر‌های کشور است.

منصوری با اشاره به کاهش جریان ورودی آب‌های زیرزمینی گفت: بخش عمده حاصل از بارش، تبخیر شده و از دسترس خارج می‌شود، بخشی رواناب و بخشی دیگر نفوذ می‌کند که وارد سفره زیرزمینی شده و جریان ورودی سفره‌های زیرزمینی را شکل می‌دهد که این خشکسالی‌های مداوم و برداشت بیش از توان، باعث شده آب ذخیره در آبخوان‌ها کاهش یابد.

او در ادامه افزود: وقتی مصرف ما بیش از سرانه آب تجدیدپذیر است، بدهی تجمعی هم زیاد شده و این بدهی از آبی که طی هزاران سال در زمین ذخیره شده، جبران و برداشت می‌شود و این وضعیت باعث از بین رفتن منابع سفره آب زیرزمینی، نشست زمین و فرایند برگشت ناپذیری می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد به اتفاق ناگوار نشست زمین اشاره کرد و افزود: نشست زمین باعث ترک خوردن ساختمان ها، شکست آسفالت جاده‌ها و فرایند لوله زایی چاه‌های آب می‌شود، در منظقه رستاق تا ۱۲ سانتی متر نشست زمین گزارش شده است و در ابرکوه نیز نشست زمین منجر به ایجاد ۳۳ فروچاله شده است.

او با اشاره به فرایند برگشت ناپذیر در سفره‌های زیرزمینی اظهار امیدواری کرد که با اجرای برنامه سازگاری با کم آبی و طرح احیاء و تعادل بخشی بتوانیم روند کاهش تراز آب زیرزمینی را تا سال ۱۴۰۵ متوقف کنیم.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.